Potrivit calendarului fiscal stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru luna în curs, contribuabilii au de îndeplinit o serie de obligații fiscale în februarie 2018. Pe lângă declarațiile uzuale, întâlnite lunar, finalul acestei luni aduce obligația depunerii formularului 207, de către plătitorii impozitului pe veniturile obținute de nerezidenții din România. Citește articolul
Termenul-limită de depunere pentru declarația 600 a fost amânat până la data de 15 aprilie 2018, conform unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. Totuși, 15 aprilie va pica duminica, ceea ce înseamnă că termenul se va prelungi automat până pe 16 aprilie 2018. Autoritățile au declarat că vor elimina în viitorul apropiat declarația 600, ce este folosită la stabilirea contribuțiilor de pensii (CAS) și sănătate (CASS) pentru persoanele fizice care obțin, în principal, venituri independente. Citește articolul
Persoanele fizice autorizate (PFA) și ceilalți contribuabili care au realizat anumite venituri extra-salariale în 2017 trebuie să depună la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) formularul 600, în baza căruia organul fiscal va calcula contribuțiile la pensii (CAS) și sănătate (CASS) datorate în acest an. Chiar dacă termenul-limită pentru depunerea declarației urmează să fie prelungit, de la 31 ianuarie la 1 martie 2018, există în continuare o serie de aspecte ce merită clarificate. Citește articolul
Legea societăților, Codul fiscal și Codul de procedură fiscală vor dispărea ca acte normative de sine stătătoare, așa cum reiese din programul de guvernare al Executivului condus de Viorica Dăncilă. Prevederile acestor trei acte normative, precum și dispozițiile altor documente, ar urma să fie preluate într-un Cod economic al României, aflat în lucru la Guvern. Bine de știut este că introducerea Codului economic al României se afla și în agenda fostului Guvern Grindeanu și a fostului Guvern Tudose. Citește articolul
Autoritățile fiscale pot desfășura mai multe tipuri de controale la companii, conform legislației în vigoare. Cele mai cunoscute dintre acestea sunt inspecția fiscală și controlul inopinat. Deoarece noul an abia a început, redacția noastră a întocmit niște estimări orientative cu privire la verificările ce ar putea fi făcute în anul 2018 de către Fisc, având în vedere controalele desfășurate în ultimii ani. Citește articolul
De la începutul acestui an, sistemul de plată defalcată a TVA se aplică în mod obligatoriu firmelor aflate în insolvență sau care au acumulat datorii peste un anumit plafon la plata TVA. Birocrația suplimentară afectează deja relațiile existente între companii, ca urmare a dublării operațiunilor financiare pe care agenții economici sunt nevoiți să le facă. Astfel, deschiderea unui cont special de TVA va obliga societățile să desfășoare operațiunile cu TVA exclusiv prin intermediul acestui cont. De asemenea, și tranzacțiile desfășurate prin intermediul altor instrumente de plată vor fi afectate, astfel că firmele care vor implementa sistemul split TVA vor întocmi și vor prezenta partenerilor de afaceri două bilete la odin, în loc de unul singur, cum este necesar în prezent. Citește articolul
Companiile înregistrate în România sunt obligate, conform legii, să înregistreze operațiunile economico-financiare, în momentul efectuării lor, în documente justificative care vor sta, ulterior, la baza înregistrărilor în contabilitate și a întocmirii situațiilor financiare lunare, semestriale sau anuale. Pentru a putea dobândi calitatea de document justificativ, actele ce stau la baza înregistrărilor în contabilitate trebuie să furnizeze anumite informații reglementate expres într-un act normativ intrat în vigoare în 2016. Mai mult, cât timp normele legale în vigoare sunt respectate, documentele financiar-contabile pot fi prezentate ca documente pe suport hârtie sau în format electronic. Citește articolul
Contribuabilii au posibilitatea de a modifica declarațiile fiscale, pe perioada termenului de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale. Acestea pot fi corectate atunci când sunt constatate erori în declarația inițială, prin depunerea unei declarații rectificative. Concret, pot fi remediate în acest mod erori care se referă la cuantumul impozitelor, taxelor și contribuțiilor, la bunurile și veniturile impozabile, precum și la alte elemente ale bazei impozabile. Citește articolul
Contabilii care se ocupă de depunerea declarațiilor fiscale ale firmelor pot verifica online dacă autoritățile au primit documentele, cu ajutorul aplicației Stare D112. Această verificare este utilă atât în cazul formularelor depuse online, cât și în cazul celor depuse la ghișeele Fiscului. Citește articolul
Introdus anul trecut în legislația autohtonă, impozitul specific unor activități continuă să se aplice și în 2018. De altfel, primele obligații fiscale din 2018 pentru firmele din turism și alimentație publică ce îl aplică apar chiar luna asta, în condițiile în care astăzi este termenul-limită pentru declararea și plata forfetarului aferent celui de-al doilea semestru din 2017. Citește articolul