Acest departament dorește să cunoască o modalitate de a soluționa eventualele dispute cu furnizorii de servicii de plată (bănci, emitenți de carduri etc.) pentru a asigura buna desfășurare a contractelor și serviciilor primite.
Mai nou, firmele pot avea acces, contra cost, la mecanismul de conciliere prin Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) pentru mai multe spețe ce țin de relația cu băncile și emitenții de monedă electronică. Până acum, serviciile oferite de CSALB puteau fi accesate numai de persoanele fizice, care pot încerca să rezolve probleme cu băncile și instituțiile financiare nebancare printr-un mecanism care nu presupune costurile unei instanțe de judecată. Citește articolul
Când compania cumpără produse din Marea Britanie, acest departament trebuie să înțeleagă noile costuri (taxe vamale), documentele necesare și posibilele întârzieri, pentru a negocia contracte și a asigura buna desfășurare a livrărilor.
La 31 ianuarie 2020, Marea Britanie a părăsit, în mod oficial, Uniunea Europeană (UE), acest lucru urmând să aducă o serie de schimbări importante ce vizează inclusiv firmele care au relații economice cu societăți din această țară. Totuși, schimbările nu se aplică deocamdată, deoarece s-a stabilit o perioadă de tranziție, până la sfârșitul acestui an, perioadă în care se vor aplica aceleași reguli de până acum, dar, din 2021, acestea se vor modifica. Citește articolul
Este important de știut că furnizorii sau colaboratorii care sunt PFA-uri sau persoane fizice cu alte tipuri de venituri trebuie să își declare și să își plătească corect taxele. Acest lucru asigură o colaborare transparentă și conformă cu partenerii de afaceri.
Pentru unele categorii de venituri câștigate, cum sunt salariile, cel care obține banii nu-și face griji în privința laturii fiscale a banilor respectivi pentru că nu îi revine obligația de a plăti X impozit sau contribuții. Totuși, pentru majoritatea veniturilor nesalariale, obținute din diverse contracte sau activități independente, fiscalizarea veniturilor este obligația celui care obține banii. Și pentru asta există declarația unică. Citește articolul
Modificările TVA-ului, în special cele legate de achizițiile din alte țări UE (achiziții intracomunitare) și de stocurile la dispoziția clientului, pot afecta costurile de achiziție și condițiile contractuale cu furnizorii externi.
Autoritățile de la noi au transpus în Codul fiscal o serie de schimbări la regimul TVA, ce erau impuse de o directivă europeană, conform unei ordonanțe care se aplică începând de astăzi. Măsurile vin cu întârziere, din moment ce ele ar fi trebuit aplicate chiar din prima zi a anului 2020. Citește articolul
Persoanele din acest departament pot aplica funcțiile Excel pentru a analiza cheltuielile cu furnizorii, a urmări termenele contractuale sau a compara oferte, gestionând mai eficient procesele de achiziții și contracte.
Când analizăm pentru prima dată un set de date, filtrarea și sortarea ne ajută să identificăm statistici relevante. Totuși, această metodă nu este eficientă pentru că fiecare punct din statistică presupune una sau mai multe operațiuni de sortare și filtrare. Citește articolul
Ghidaj pentru a include clauze potrivite în contractele cu firmele externe care dezvoltă produse sau servicii pentru companie, astfel încât drepturile asupra creațiilor să fie transferate corect și legal.
Aproape toate companiile creează astăzi, prin intermediul propriilor angajați sau prin intermediul colaboratorilor diverși, o serie de creații importante: aplicații software, conținut text, video sau audio etc. Protecția tuturor acestor creații, precum și aranjamentul ca ele să fie parte a patrimoniului companiei sunt, deci, o parte vitală în viața unei companii moderne. În articolul de astăzi vom vorbi, așadar, despre dreptul de autor și modul în care compania ta se poate asigura că deține acest drept asupra lucrurilor pe care le creează. Citește articolul
Departamentul de Achiziții & Contract Management gestionează contractele cu partenerii internaționali și trebuie să fie conștient de cum anumite clauze pot fi considerate aranjamente fiscale ce necesită raportare.
Companiile pot urma trei pași mari pentru a se pregăti de raportarea aranjamentelor fiscale transfrontaliere, potrivit specialiștilor de la EY România. Adică a acelor tranzacții sau scheme ce le permit, folosind diferențele între sistemele fiscale ale mai multor țări, să-și reducă obligațiile fiscale sau chiar să scape complet de ele. Raportările vor trebui făcute către Fisc începând din vară, astfel că firmele deja ar trebui să ia măsuri de pregătire, chiar dacă obligația de declarare va fi, în mare, la intermediarii care au ajutat la implementarea schemelor. Citește articolul
Dacă departamentul achiziționează servicii de transport alternativ pentru angajați, este crucial să știe că furnizorii (aplicațiile) sunt autorizați și respectă legea.
Principalele aplicații de ridesharing care activează în țara noastră, respectiv Uber, Bolt, Free Now (fosta Clever), BlackCab și Yango, sunt deja autorizate, în condițiile în care termenul legal pentru asta este mâine. În același timp, șoferii care colaborează cu aceste platforme ar trebui să știe că termenul de autorizare îi vizează și pe ei, iar, de duminică, dacă fac transport alternativ fără să aibă o autorizație în acest sens, riscă amenzi consistente. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe dacă firma cu care lucrează sau pe care vrea să o contracteze este un partener de încredere, fără datorii la stat, pentru a minimiza riscurile în relațiile comerciale.
Lista datornicilor la Fisc pentru trimestrul IV din 2019 (perioada octombrie - decembrie) a fost publicată recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Cei care nu mai vor să apară pe listă trebuie să-și plătească datoriile restante. Citește articolul
Trebuie să fie atenți la condițiile contractelor și achizițiilor internaționale, pentru că unele pot necesita raportare fiscală specială și pot implica riscuri pentru companie.
În vară, fiscaliștii și companiile vor începe să raporteze către Fisc trazancțiile sau aranjamentele transfrontaliere făcute cu scopul optimizării fiscale, inclusiv pentru o perioadă retroactivă de aproximativ doi ani, conform unei ordonanțe a Guvernului. Adică vor trebui raportate toate schemele ce implică alte țări și cu ajutorul cărora firmele pot evita taxele și impozitele sau pot obține o reducere a acestora. Citește articolul