avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 769 soluții astăzi
Acasă Subiect: ridesharing
Subiect: ridesharing
ACCES GRATUIT

UPDATE Mașinile de transport alternativ nu vor putea circula pe benzile speciale pentru autobuze. Măsura a fost respinsă definitiv

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2022 | 0 | 1827 | Timp de citire: 2 min.

Șoferii ce lucrează pentru aplicații de ridesharing, de exemplu, Uber sau Bolt, ar fi putut primi dreptul de a circula pe benzile speciale destinate transportului în comun, cu condiția să nu perturbe circulația acestora, dar proiectul de lege ce conținea măsura a fost respins definitiv miercuri la Camera Deputaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Utilizarea camerelor de bord în trafic nu e totdeauna o chestiune în scop personal. Când ar putea deveni relevant GDPR pentru șoferi

Simona Voiculescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 August 2022 | 2 | 7393 | Timp de citire: 6 min.

Folosirea camerelor de bord de către șoferi se face, în principal, pentru a surprinde incidentele din trafic - șoferul vrea să se asigure că, în caz de ceva, are la îndemână o probă, chiar dacă, poate, nu este el cel implicat în acel incident. Despre folosirea acestor camere, din perspectiva GDPR, se spune că e strict personală ori domestică, dar în practică lucrurile stau diferit. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce caracteristici trebuie sa aibă mașina cu care vrei să faci transport alternativ și care sunt regulile pentru tine, ca șofer

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
11 August 2022 | 4 | 6475 | Timp de citire: 2 min.

Șoferii care vor să colaboreze cu aplicații de transport alternativ, de pildă, Uber sau Bolt, trebuie să îndeplinească o serie de condiții, potrivit legislației din domeniu. În plus, și mașinile folosite pentru transport alternativ de persoane trebuie să aibă anumite caracteristici, printre care, cel mult nouă locuri. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Șoferii care fac transport alternativ nu sunt scutiți de purtarea centurii, precum taximetriștii

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
10 August 2022 | 0 | 3130 | Timp de citire: 2 min.

Ca regulă generală, potrivit Codului rutier, toate persoanele dintr-o mașină aflată în mers, indiferent că vorbim despre șoferi sau pasageri, sunt obligate să poarte centura de siguranță. Pe de altă parte, regulamentul de aplicare a Codului rutier stabilește mai multe excepții de la această obligație, printre care și pentru taximetriști. Pentru că nu sunt amintiți alături de taximetriști în lista celor exceptați, șoferii ce fac transport alternativ nu pot beneficia de scutirea de la portul centurii de siguranță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Munca pe platformele digitale: Exemple de reglementare din UE și importanța SSM-ului în acest domeniu

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
18 Februarie 2022 | 0 | 2323 | Timp de citire: 3 min.

Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM) a publicat un amplu raport despre reglementarea, pe alocuri lacunară, a muncii pe platformele digitale ce activează pe piața din Uniunea Europeană, scoțând la iveală o serie de încercări de legiferare a acestei activități, a drepturilor acestor muncitori, a obligațiilor angajatorilor, inclusiv în domeniul securității și sănătății în muncă. Totuși, la nivelul Parlamentului European există un proiect de directivă prin care vor fi introduse o serie de drepturi similare salariaților celor care lucrează pentru platformele digitale, chiar și așa, până la implementarea acestui proiect de directivă la nivelul fiecărui stat membru vor mai trece câțiva ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În viitor, controalele fiscale ar putea fi extinse la cei ce lucrează prin aplicațiile de livrare sau ridesharing

EY Romania în Taxe și impozite
6 Ianuarie 2022 | 0 | 1220 | Timp de citire: 4 min.

Comisia Europeană pregătește o nouă Directivă care va reglementa activitatea platformelor online care lucrează cu liber-profesioniști. Creșterea de aproximativ 500%, din ultimii cinci ani, a veniturilor din aplicațiile online de ride-sharing și livrare la domiciliu existente în Uniunea Europeană (UE), până la 28 miliarde euro în 2021, dar și faptul că 90% dintre platformele digitale active în această regiune le clasifică pe cele 28 de milioane de persoane care lucrează prin intermediul lor ca liber-profesioniști au determinat Comisia Europeană să emită o propunere de Directivă, care să lămurească statutul acestor lucrători. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de directivă europeană

Cei ce lucrează prin aplicațiile de livrare sau ridesharing vor putea fi considerați salariați, în anumite condiții

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Decembrie 2021 | 0 | 4428 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele care lucrează prin intermediul aplicațiilor care se ocupă fie de livrări la domiciliu (de exemplu, Glovo sau FoodPanda), fie de ridesharing (de exemplu, Uber sau Bolt) vor putea fi considerate, în anumite condiții, salariați, prevede un proiect de directivă europeană inițiat recent. Astfel, aceste persoane vor putea beneficia de drepturile de care se bucură orice salariat, cum ar fi concediile de odihnă sau medicale ori asigurarea pentru pensii și sănătate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Comenzile prin aplicație, onorate de salariați sau de persoane care desfășoară activități independente? Dilema platformelor digitale

Numărul de comenzi lansate prin aplicații mobile sau pagini de internet a crescut vertiginos în ultimii câțiva ani, fie că vorbim despre livrarea unor produse, a mesei de prânz la birou sau o cursă cu transportul urban de tip ride sharing. Activitatea prestată prin platformele digitale ridică o serie de întrebări de natură juridică, pe măsură ce se încearcă adaptarea cadrului legislativ existent pentru a acoperi și această realitate de dată recentă. Printre ele, o temă des discutată în ultima perioadă se referă la statutul celor care prestează serviciile pe care le contractăm atunci când dăm click pe butonul "comandă aici". Sunt aceștia salariați sau persoane care desfășoară activități independente, conform legislației din România? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulile pentru avizarea aplicațiilor de ridesharing au fost înlocuite. Cine poate face transport alternativ la noi?

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Noiembrie 2020 | 0 | 1515 | Timp de citire: 2 min.

Procedura prin care se acordă avizul tehnic ce permite aplicațiilor de ridesharing să funcționeze legal în România a fost înlocuită luni printr-o decizie a Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Schimbarea vine în contextul în care ADR a preluat emiterea avizelor tehnice pentru transport alternativ de la fostul Minister al Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI). Iar procedura nouă conține doar două modificări notabile față de cea veche. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Transportul alternativ se poate face, de-acum, și cu mașini ce au mai mult de cinci locuri

Andreea Tutulan în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
27 Iulie 2020 | 0 | 2911 | Timp de citire: 1 min.

Șoferii care au autoturisme cu mai mult de cinci locuri (dar nu mai mult de nouă locuri) pot să facă și ei transport alternativ de-acum, se arată într-o lege aplicabilă de azi. Citește articolul