Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. În urma verificărilor pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Citește articolul
Directiva europeană care va reglementa lucrătorii de pe platformele digitale a fost oficializată recent și trebuie transpusă de toate statele membre ale UE până spre finalul anului 2026. Directiva urmărește stabilirea unui cadru pentru determinarea corectă a statutului profesional al lucrătorilor, pentru a determina dacă aceștia sunt sau nu angajați ai platformelor digitale. De asemenea, aceasta va asigura transparența în utilizarea algoritmilor și va proteja datele personale ale lucrătorilor. În România, la acest moment, există o singură reglementare specifică unui tip de angajat pe o platformă digitală. Citește articolul
De câteva luni, e-Factura a devenit unicul canal oficial pentru transmiterea facturilor în relația B2B. În aceste condiții, contribuabilii semnalează tot felul de spețe problematice de care se lovesc, una dintre ele fiind legată de facturile emise în contextul folosirii platformelor de ridesharing. Cine are obligația transmiterii facturii în acest caz? Citește articolul
Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au identificat recent cazul unei companii de ridesharing care nu-și îndeplinise deloc obligațiile fiscale. Prin urmare, s-a făcut o impunere suplimentară atât pentru impozit micro și TVA, cât și pentru taxe salariale. Citește articolul
Mai multe modificări sunt propuse, printr-un proiect de ordonanță de urgență aflat în dezbatere publică la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), la legislația privind activitățile de transport alternativ. Poate cea mai importantă dintre schimbările propuse este eliminarea posibilității de colaborare în baza contractelor de închiriere sau comodat, variante folosite de cei mai mulți dintre cei care fac transport alternativ. Citește articolul
Atenția autorităților fiscale s-a dus tot mai mult, în lunile recente, în direcția colaborărilor pentru aplicațiile de ridesharing sau de livrări la domiciliu. În aceste cazuri se pune în discuție „clasica” dilemă a naturii activității PFA-urilor care au colaborări cu persoane juridice. Acolo unde se descoperă că vorbim de o relație de subordonare între părți, autoritățile nu ezită să reîncadreze activitatea PFA-urilor din independentă în dependentă (adică salarială) și să facă impuneri suplimentare pentru taxe salariale. Citește articolul
Regulile transportului alternativ se vor modifica în următoarea perioadă, potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere la Ministerul Transporturilor, modificările vizând atât operatorii de transport alternativ, cât și șoferii care colaborează cu aceștia. Printre altele, șoferii vor trebui să afișeze două ecusoane cu datele de identificare, nu unul, așa cum stabilește legislația acum. În plus, aceste ecusoane vor putea fi amplasate și pe lateralul mașini, nu doar în față sau în spate, ca în prezent. Citește articolul
Un ordin oficializat vineri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vine cu câteva modificări de norme privind casele de marcat pentru transport alternativ și cele pentru automate comerciale. Citește articolul
Legislația fiscalizării caselor de marcat prevede un set standard de documente necesare în dosarele pentru atribuirea numerelor unice de identificare. Totuși, printr-un ordin recent al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), s-a stabilit ce acte suplimentare pot fi cerute atunci când vine vorba de transport alternativ, transport prin taxi sau închirierea către turiști a camerelor din locuințele personale. Citește articolul
Șoferii ce lucrează pentru aplicații de ridesharing, de exemplu, Uber sau Bolt, ar fi putut primi dreptul de a circula pe benzile speciale destinate transportului în comun, cu condiția să nu perturbe circulația acestora, dar proiectul de lege ce conținea măsura a fost respins definitiv miercuri la Camera Deputaților. Citește articolul