Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Achiziții (Procurement)

ACCES PREMIUM

UPDATE Digitalizarea activității notarilor publici, aprobată de Senat. Proiectul ajunge acum la deputați pentru votul final

Acest departament se ocupă cu contractele firmei, iar unele dintre ele, mai ales cele importante sau legate de proprietăți și achiziții, necesită autentificare la notar. Digitalizarea acestor procese poate simplifica munca și accesul la documente.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
19 Februarie 2025 | 1 | 3725 | Timp de citire: 3 min.

Printr-un proiect de lege aprobat recent de Senat se propune un salt semnificativ către un sistem notarial modern, eficient și adaptat nevoilor societății contemporane, facilitând accesul cetățenilor la servicii notariale rapide și sigure. Mai exact, o nouă lege care să vizeze activitatea notarială electronică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UE a interzis o serie de practici în domeniul AI. Noi obligații pentru companii

Trebuie să știe ce întrebări să pună furnizorilor de software AI și ce clauze să includă în contracte, pentru a se asigura că produsele achiziționate respectă noile reguli.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
18 Februarie 2025 | 2059 | Timp de citire: 7 min.

Anul trecut, Uniunea Europeană (UE) a adoptat un regulament care stabilește cadrul legal pentru definirea și utilizarea anumitor practici din domeniul inteligenței artificiale (AI). O parte dintre aceste reglementări au intrat deja în vigoare din februarie 2025, în timp ce altele se vor aplica progresiv în 2025 și 2026.  În cadrul conferinței „AI Act: De la reglementare la implementare”, avocata Adriana Radu a explicat impactul acestor măsuri asupra companiilor și organizațiilor implicate în dezvoltarea și utilizarea tehnologiilor de AI și a oferit o serie de sfaturi pentru ca acestea să se pregătească și să se conformeze noilor reglementări. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Cei care nu curăță trotuarele din dreptul proprietăților sau spațiilor comerciale riscă amenzi din partea autorităților locale

Acest departament se ocupă de achiziționarea serviciilor necesare companiei, inclusiv contractarea firmelor specializate pentru deszăpezire sau alte servicii pentru menținerea curățeniei în jurul sediului.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
17 Februarie 2025 | 3099 | Timp de citire: 2 min.

Căderea primei zăpezi mai consistente a determinat atât îngreunarea traficului rutier, cât și al celui pietonal. Dacă degajarea străzilor intră în sarcina autorităților, curățarea trotuarelor nu cade exclusiv în seama lor, legislația obligând persoanele fizice și pe cele juridice să participe la această activitate. Cetățenii care nu își curăță trotuarele din dreptul proprietăților sau imobilelor pe care le au în folosință riscă amenzi, valoarea acestora fiind stabilită de autoritățile locale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Cine are șanse de finanțare în cadrul celei de-a patra ediții a programului

Dă detalii despre ce tipuri de echipamente și utilaje trebuie achiziționate pentru a obține puncte suplimentare în cadrul programului de finanțare, fiind important pentru deciziile de cumpărare.

Marian Dumitrache în Consultant și Trainer Fonduri Europene,
17 Februarie 2025 | 5194 | Timp de citire: 3 min.

Procedura de implementare a celei de-a patra ediții a Start-up Nation a fost republicată, sub formă de proiect de ordin, pe site-ul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), programul urmând să debuteze, în premieră, în două etape succesive: participarea la cursuri de antreprenoriat și finanțarea unor planuri de afaceri în limita unui ajutor financiar nerambursabil de 250.000 de lei. Cele mai mari șanse de finanțare le au, conform grilei de evaluare, solicitanții care nu au avut alte afaceri în trecut și cei care își asumă menținerea noilor locuri de muncă pentru o perioadă minimă de 30 de luni de la data încasării ajutorului financiar nerambursabil. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce lucrări se pot face în 2025 fără să fie nevoie de o autorizație de construire

Acest departament se ocupă cu achiziționarea de bunuri și servicii. Când se contractează firme pentru lucrări de reparații sau întreținere, este important să știe dacă e nevoie de autorizație, pentru a include cerințele corecte în contracte și a evita întârzieri sau costuri neprevăzute.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
17 Februarie 2025 | 17 | 103275 | Timp de citire: 5 min.

Ca regulă generală, lucrările de construcție sau demolare trebuie făcute în baza unei autorizații emise în acest sens de către primăria competentă, potrivit legislației în vigoare. Sunt însă și lucrări exceptate de la deținerea unei autorizații de construire sau de desființare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: O formă modificată a proiectului procedurii de implementare a fost publicată de MEDAT

Departamentul de Achiziții ar fi interesat de categoriile de cheltuieli eligibile, cum ar fi achiziția de echipamente, mobilier și mijloace de transport, pentru a planifica cumpărăturile necesare.

Marian Dumitrache în Consultant și Trainer Fonduri Europene,
14 Februarie 2025 | 1 | 2529 | Timp de citire: 5 min.

Procedura de implementare a programului Start-up Nation a fost republicată recent, sub forma unui proiect modificat și datat cu 11 februarie 2025, pe site-ul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), prefațând astfel începerea celei de-a patra ediții a celei mai cunoscute și așteptate scheme de finanțare din ultimii ani. Ajutorul financiar nerambursabil ce poate fi solicitat pentru implementarea unui plan de afaceri va fi de până la 50.000 de euro, la care se va adăuga o cofinanțare de cel puțin 10% din valoarea eligibilă a proiectului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Consiliul Concurenței 2024: Un bilanț între eficiență și provocări economice

Este important pentru a înțelege cum anumite acorduri cu furnizorii sau participanții la licitații pot fi considerate practici anti-concurențiale și pot afecta procesele de achiziții și managementul contractelor.

Reff și Asociații în 14 Februarie 2025 | 671 | Timp de citire: 3 min.

Anul 2024 a fost unul dintre cei mai activi din ultima perioadă pentru autoritatea de concurență, într-un context cu provocări economice și politice semnificative. Cu un număr record de tranzacții autorizate, investigații finalizate și sancțiuni aplicate, după cum reiese din raportul anual publicat recent, instituția și-a consolidat rolul de supraveghere și control pe piață. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Cum se diferențiază factura simplificată de o factură normală

Acest departament are nevoie să verifice dacă facturile primite de la furnizori sunt corecte și complete conform legii, înainte de a fi plătite.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Februarie 2025 | 5932 | Timp de citire: 3 min.

În contextul folosirii e-Factura, în condițiile în care aproape toate facturile simplificate trebuie transmise, mai nou, în sistem, apare întrebarea despre cum facem diferența între o factură simplificată și una normală? Potrivit specialiștilor, diferența constă în numărul de informații ce trebuie să apară în una sau în cealaltă, relevant pentru discuție fiind articolul 319 din Codul fiscal. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Legislația privind compoziția, fabricarea și etichetarea sucurilor din fructe și ale altor produse similare a fost modificată pentru a transpune noi reguli europene

Cei de la achiziții trebuie să se asigure că produsele sau ingredientele pe care le cumpără de la furnizori respectă noile standarde de calitate și etichetare impuse de lege.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
13 Februarie 2025 | 2862 | Timp de citire: 3 min.

O directivă europeană apărută, în mai 2024, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (UE) prevede revizuirea și consolidarea standardelor de comercializare aplicabile mierii, sucurilor de fructe, gemurilor și laptelui condensat. Printr-un ordin apărut chiar azi în Monitorul Oficial, autoritățile asigură transpunerea noilor reguli europene din domeniu. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Dreptul deducerii TVA-ului poate fi accesat ulterior, chiar dacă e-factura vine după termenul-limită de cinci zile calendaristice

Oferă clarificări despre cum trebuie primite și verificate facturile electronice de la furnizori, pentru a asigura că se poate deduce corect TVA-ul și pentru a evita problemele.

avocatnet.ro în 13 Februarie 2025 | 2716 | Timp de citire: 2 min.

În ipoteza în care furnizorul transmite o factură, prin sistemul e-Factura, dincolo de termenul-limită de cinci zile calendaristice, cumpărătorul își păstrează dreptul de a cere ulterior deducerea TVA-ului (în limita termenului de prescripție, desigur), atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, acel termen de cinci zile pentru transmiterea e-facturilor în sistem n-are nicio legătură cu dreptul deducerii TVA-ului. Citește articolul