Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Achiziții (Procurement)

ACCES PREMIUM
Speță din controalele fiscale

Taxe de reziliere: Au început să apară cazuri în care firmele sunt obligate să achite TVA dacă încasează astfel de sume de la clienți

Cei de la Achiziții și Contract Management scriu și negociază contractele. Ei trebuie să înțeleagă implicațiile fiscale ale clauzelor de reziliere anticipată, pentru a se asigura că toate costurile (inclusiv TVA) sunt corect evaluate, indiferent dacă firma plătește sau primește aceste sume.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2025 | 23470 | Timp de citire: 3 min.

Așa cum anticipau specialiștii în urmă cu un an, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au început să ceară TVA la controale de la firmele care încasează așa-zisele taxe de reziliere anticipată a contractelor. Noua tendință observată în cadrul inspecțiilor este bazată pe o decizie de referință din 2018 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Consumatorii vor putea să cumpere de la restaurant sau fast-food alimente și băuturi la pachet în propriile lor recipiente

Dacă firma decide să implementeze sisteme de ambalaje reutilizabile, acest departament va fi responsabil cu găsirea și contractarea furnizorilor pentru aceste noi tipuri de ambalaje și servicii asociate.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2025 | 3 | 1644 | Timp de citire: 2 min.

Un regulament apărut recent va permite consumatorilor din toate statele Uniunii Europene, așadar, și celor din țara noastră, să meargă cu propriile recipiente la restaurante sau fast-food-uri pentru a fi umplute cu mâncare sau băutură, astfel încât să se reducă cantitatea de ambalaje de unică folosință utilizate în domeniul HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Normele privind decontarea ochelarilor vor ajunge pe masa Guvernului, dar legiuitorul pare că circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți

Acest departament este responsabil de achiziționarea echipamentelor sau serviciilor necesare companiei, inclusiv dacă este vorba de cumpărarea directă a ochelarilor pentru angajați, așa cum sugerează articolul.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
29 Ianuarie 2025 | 1 | 2484 | Timp de citire: 3 min.

Ignorând de aproape 20 de ani actul normativ care impune tuturor angajatorilor să asigure condițiile optime lucrătorilor care utilizează în activitatea profesională echipamente cu ecran de vizualizare, legiuitorul român continuă să adopte reguli care sunt în contradicție cu directivele europene pe care susține că le transpune în la nivel intern. Într-o formulare plastică, am putea spune că legiuitorul circulă în continuare pe contrasens și cu ochelarii nepotriviți pe autostrada drepturilor angajaților români. Normele pentru decontarea cheltuielilor cu ochelarii de vedere ai angajaților de la stat au apărut în dezbatere vara trecută, însă abia acum se apropie de adoptare la nivelul Executivului. Câteva observații: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Repararea prejudiciului cauzat de încălcarea legislației concurenței: o reglementare națională care împiedică formularea unei acțiuni grupate de recuperare a creanțelor poate încălca dreptul UE

Acest departament este interesat să știe cum își poate proteja compania împotriva înțelegerilor secrete de preț (carteluri) din partea furnizorilor și cum poate recupera banii pierduți dacă a plătit mai mult din cauza unor astfel de practici neloiale.

avocatnet.ro în 29 Ianuarie 2025 | 614 | Timp de citire: 4 min.

Dreptul Uniunii Europene (UE) permite oricărei persoane să solicite despăgubiri pentru prejudiciul pe care i l-a cauzat o încălcare a dreptului concurenței, iar statele membre pot să stabilească modalitățile de exercitare a acestui drept, cu respectarea în special a principiului efectivității. Printr-o decizie pronunțată recent, Curtea de Justiție a UE (CJUE) a spus că interzicerea unei acțiuni grupate în recuperarea prejudiciului introduse de un prestator de servicii juridice în cesionării dreptului la despăgubiri de către un număr mare de persoane prejudiciate poate compromite efectivitatea dreptului Uniunii. Aceasta este situația atunci când dreptul național nu oferă nicio altă cale colectivă de regrupare a pretențiilor individuale, iar exercitarea unei acțiuni individuale prin care se urmărește valorificarea acestui drept la despăgubiri se dovedește imposibilă sau excesiv de dificilă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Retrospectivă 2024

Jurisprudență fiscală: Zece decizii interesante din 2024 care pot fi de folos contribuabililor

Orice departament care face achiziții este interesat de posibilitatea de a recupera TVA-ul plătit. Acest articol explică în ce condiții se poate deduce TVA-ul de pe facturile primite, chiar și în situații complexe, ajutând la optimizarea costurilor și la o mai bună gestionare a contractelor cu furnizorii.

avocatnet.ro în 28 Ianuarie 2025 | 2818 | Timp de citire: 4 min.

În cursul anului 2024, cele mai interesante decizii din sfera fiscală au venit din partea Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Majoritatea sunt legate de TVA, dar avem și unele pe alte subiecte. Iată esența: Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Confirmare oficială: Firmele și PFA-urile depun anual declarația 205, dacă plătesc chirie persoanelor fizice. Pentru 2024, termenul e pe 28 februarie 2025

Acest departament gestionează contractele de închiriere ale companiei și trebuie să știe cum noile reguli de impozitare afectează plățile și relația cu proprietarii.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Ianuarie 2025 | 3 | 42868 | Timp de citire: 2 min.

Așa cum redacția noastră anticipa la începutul anului trecut, impozitul reținut la sursă pentru chiriile plătite de firme și PFA-uri către persoanele fizice trebuie declarat și anual prin declarația 205, potrivit unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fondurile europene pentru agricultură în 2025: De la sprijinirea fermelor mici la investiții în industria alimentară

Acest departament este interesat de tipurile de investiții care pot fi finanțate prin aceste granturi, cum ar fi achiziția de utilaje agricole sau realizarea de construcții. Ulterior, ei vor gestiona procesele de cumpărare și contractele cu furnizorii sau constructorii, asigurându-se că banii sunt cheltuiți conform regulilor și că proiectele sunt realizate la timp.

Marian Dumitrache în Consultant și Trainer Fonduri Europene,
28 Ianuarie 2025 | 8852 | Timp de citire: 3 min.

Programele de finanțare destinate agriculturii care vor fi lansate în cursul acestui an vizează sprijinirea micilor fermieri, dar și a fermelor medii sau de familie, precum și a formelor asociative care activează în domeniu. Totodată, Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) va aloca fonduri nerambursabile sprijinirii industriei alimentare în vederea procesării produselor agricole și obținerii unor produse cu valoare adăugată mai mare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

O nouă înșelăciune: Certificate RAR Auto-Pass vândute la suprapreț

Important pentru companiile care cumpără vehicule, pentru a se asigura că documentele sunt autentice și prețurile corecte, evitând fraudele și costurile inutile.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2025 | 1450 | Timp de citire: 1 min.

Registrul Auto Român (RAR) avertizează cetățenii asupra unei înșelătorii prin care escrocii folosesc elemente vizuale similare celor oficiale pentru a vinde certificate RAR Auto-Pass la prețuri mai mari decât cele stabilite. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Schemă de minimis oficială

UPDATE Firmele și PFA-urile care au spații în clădirile cu risc seismic ridicat vor putea cere curând un ajutor financiar pentru consolidare și eficientizare energetică

Acest departament se ocupă cu găsirea și contractarea firmelor care vor realiza lucrările de consolidare și proiectare, precum și cu gestionarea contractelor aferente.

avocatnet.ro în 27 Ianuarie 2025 | 2094 | Timp de citire: 2 min.

Dacă dețin spații în clădirile cu risc seismic ridicat, ce sunt incluse în Programul național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, firmele și PFA-urile vor putea cere curând un ajutor nerambursabil de până la 300.000 euro, conform unui ordin oficializat recent. Sprijinul va putea fi folosit pentru consolidarea seismică și creșterea eficienței energetice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CSRD și ESRS, noua eră a raportării corporative. Scurt ghid pentru companii

Se ocupă de alegerea furnizorilor și de contracte, iar noile reguli de sustenabilitate pot influența cu cine lucrează compania și ce fel de clauze sunt în contracte.

PwC România în 25 Ianuarie 2025 | 1459 | Timp de citire: 5 min.

Directiva UE privind raportarea durabilității corporative (CSRD) revoluționează modul în care companiile își comunică impactul asupra mediului și societății. Alături de Standardele Europene de Raportare a Sustenabilității (ESRS), CSRD impune noi cerințe de raportare, oferind o imagine completă a performanței unei companii. Citește articolul