Prin ZNSE se înţelege, potrivit legii, zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricţii și/ sau taxare pentru accesul autovehiculelor, în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului.
În primă fază, zone cu nivel scăzut de emisii vor trebui stabilite în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.
Potrivit legii apărute în 2023, aceste zone vor trebui marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale și vor putea fi de două tipuri:
- ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul lor;
- ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone (de exemplu, bariere de acces), dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone, prin intermediul poliţiei locale.
- să respecte standardele de emisii ale zonei;
- să achite taxa aferentă zonei, dacă e cazul;
- să fie exceptate sau să beneficieze de reducere de până la 100% de la plata taxei.
După cum apare în lege, municipiile vor trebui să dezvolte și să implementeze un plan de mobilitate urbană durabilă, ce “are ca ţintă principală îmbunătăţirea accesibilităţii localităţilor şi a conectivităţii între acestea, dezvoltarea şi diversificarea unei oferte de transport (aerian, fluvial şi maritim, feroviar, rutier, pe cablu, nemotorizat, pietonal) bine integrată intermodal şi sustenabilă din punct de vedere social, economic şi de mediu”.
De asemenea, planul de mobilitate urbană durabilă vizează toate formele de mobilitate și transport, incluzând transportul public și privat, de marfă și pasageri, motorizat și nemotorizat, în mișcare sau în staționare.
Astfel, în conformitate cu Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, Ministerul Dezvoltării a venit recent cu Ordinul 1.779/2025, prin care stabilește, de fapt, ghidul de elaborare a planurilor de mobilitate urbană durabilă.
Mai exact, ghidul stabilește conținutul-cadru și procesul de elaborare, avizare și aprobare, implementare, monitorizare, evaluare și actualizare a planului de mobilitate urbană durabilă.
Scopul legii din 2023 este de a stabili condițiile necesare pentru un sistem durabil de mobilitate, care va conduce, potrivit inițiatorilor măsurii, inclusiv la creșterea siguranței în trafic și la îndeplinirea obiectivelor stabilite privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
avocatnet.ro
Comentarii articol (1)