avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 835 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Și pentru vânzarea produselor handmade ai nevoie de casă de marcat

Acest departament trebuie să cunoască în detaliu obligațiile fiscale legate de casele de marcat pentru a identifica riscurile de neconformitate și a implementa proceduri interne care să asigure că firma respectă legea și evită penalitățile.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
13 Septembrie 2022 | 8540 | Timp de citire: 5 min.

Dacă legislația, mai exact, autoritățile te văd drept comerciant ori nu e o chestiune ce ține în principal de caracterul repetat ori nu a actelor de comerț - adică cât de des vinzi produse altor persoane, indiferent unde o faci. Astfel, că vorbim de produse handmade (făcute de mână) sau de produse la mâna a doua, esențialul este cât de des faci acte de comerț. De aici, și discuția referitoare la casele de marcat și obligația de a da bon fiscal cumpărătorului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Instituţiile și autoritățile publice vor fi scutite de plata taxelor pentru eliberarea tuturor certificatelor, avizelor și autorizațiilor

Monitorizează schimbările din mediul de reglementare și administrativ, inclusiv eforturile de debirocratizare, pentru a evalua potențialele riscuri sau oportunități în relația companiei cu autoritățile.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Septembrie 2022 | 1 | 4219 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a eficientiza activitatea instituțiilor publice, prin simplificarea proceselor interne, parlamentarii propun, printr-un proiect de lege pus recent în dezbaterea Senatului, ca, spre deosebire de ceea ce se întâmplă în prezent, acestea să fie scutite de taxele pentru eliberarea tuturor actelor emise de către alte instituții ale statului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare

CM-urile pentru COVID-19 nu diminuează numărul total de zile de medical ce pot fi acordate unui salariat

Acest departament trebuie să identifice și să controleze riscurile legate de modul în care firma gestionează concediile medicale, inclusiv respectarea legilor și corectitudinea plăților, pentru a preveni pierderile financiare sau problemele legale.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
12 Septembrie 2022 | 2196 | Timp de citire: 3 min.

La calculul numărului total de zile de concediu medical (CM) pe care și le poate lua un salariat într-un an, de 90 de zile calendaristice, nu se iau și zilele petrecute în carantină sau izolare ca urmare a virusului SARS-CoV-2. Situația este similară cu cea pentru concediile medicale de sarcină și lăuzie, risc maternal sau îngrijirea copilului bolnav. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Dacă internarea se face doar cu test pentru COVID-19, costurile sunt suportate de spital, nu de pacient

Acest departament identifică și reduce riscurile pentru firmă. Articolul este esențial pentru că arată că managerii de spitale pot fi sancționați dacă nu respectă noile reguli, reprezentând un risc important de gestionat și prevenit.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Septembrie 2022 | 2761 | Timp de citire: 1 min.

Printr-un ordin apărut vineri, Ministerul Sănătății (MS) a stabilit că accesul pacienților în spitalele publice se face fără prezentarea rezultatului unui test pentru detecția infecției cu COVID-19. Apoi, dacă spitalul decide totuși să testeze pacienții la internare, costurile legate de testare vor fi suportate de unitatea medicală, nu de cel ce vrea să se interneze. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Modificări la procedura de rambursare a TVA în cazul persoanelor stabilite în alte state membre UE

Departamentul trebuie să înțeleagă riscurile legate de noile controale ANAF asupra facturilor suspecte. Ei trebuie să se asigure că firma are procese bine puse la punct pentru a preveni astfel de situații și pentru a gestiona posibile verificări.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
12 Septembrie 2022 | 1 | 1252 | Timp de citire: 1 min.

Printr-un ordin apărut vineri în Monitorul Oficial se aduc mici modificări procedurii de soluționare a cererilor de rambursare a TVA formulate de persoanele impozabile care nu sunt stabilite în România, dar sunt stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene (UE). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua procedură și noile formulare privind TVA în cazul achizițiilor intracomunitare de mașini noi au fost publicate

Acest departament trebuie să înțeleagă noua procedură pentru a identifica posibilele riscuri legate de documentele de TVA la achiziția de mașini din UE și pentru a stabili controale interne care să prevină erorile.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
12 Septembrie 2022 | 2441 | Timp de citire: 1 min.

Vechea procedură și formularele aplicabile de mai mulți ani pentru eliberarea certificatelor privind TVA în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport noi au fost înlocuite vineri printr-un ordin publicat în Monitorul Oficial. Vorbim de certificatele necesare înmatriculării în România a acestor mijloace de către cei care nu sunt înregistrați și nu sunt obligați să se înregistreze în scopuri de TVA în România. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Ajutoare pentru crescătorii de porci și păsări: Solicitările se mai pot depune la centrele APIA până joi

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate condițiile pentru a primi ajutorul și că nu există riscul de a pierde banii sau de a avea probleme administrative dacă nu se respectă termenele și regulile.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Septembrie 2022 | 6229 | Timp de citire: 1 min.

Pentru a ajuta crescătorii de porci și păsări să depășească problemele generate de creșterea prețurilor la furaje, energie electrică și gaze naturale, Guvernul a stabilit, în august, o schemă de susținere financiară prin care se acordă ajutoare excepționale de până la 150.000 de euro per beneficiar. Cererile crescătorilor mai pot fi depuse la centrele teritoriale ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) doar în următoarele câteva zile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Politica energetică a României în ultimul deceniu: scăderea producției la creșterea consumului. Și importurile

Informațiile despre dependența energetică, epuizarea resurselor și lipsa strategiilor pe termen lung indică riscuri semnificative legate de stabilitatea prețurilor energiei și continuitatea aprovizionării, aspecte cheie pentru evaluarea și atenuarea riscurilor operaționale.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
12 Septembrie 2022 | 706 | Timp de citire: 2 min.

Criza energetică, produsă de apropierea și respectiv declanșarea războiului Rusiei în Ucraina, s-a suprapus în România pe criza, mai profundă, a absenței investițiilor în producția de resurse și de energie. Cea dintâi a scos-o în evidență și a amplificat-o pe cea de-a doua. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 12 - 18 septembrie 2022

Orice nouă obligație legală (cum ar fi placheta de faliment) sau modificare legislativă poate introduce riscuri de neconformitate sau riscuri operaționale, iar acest departament trebuie să le identifice, să le evalueze și să le gestioneze pentru a proteja compania.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
12 Septembrie 2022 | 1287 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 5 - 11 septembrie 2022

Procedura de reactivare a firmelor inactive este crucială pentru a gestiona riscul ca o firmă să fie declarată nefuncțională din punct de vedere fiscal și pentru a ști cum să acționeze rapid.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
12 Septembrie 2022 | 2057 | Timp de citire: 4 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 5 - 11 septembrie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul