Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Articolul avertizează asupra unor noi reguli și posibile amenzi, ajutând compania să identifice și să prevină riscurile.
Comercianții, inclusiv cei din mediul online, n-au fost ocoliți de noutăți legislative de când a apărut vara și până acum. Vorbim de noi obligații informative, de un cazier comercial ce va putea fi folosit și pentru o sancționare mai dură de către autoritatea de protecția consumatorului și nu numai. Citește articolul
Prima parte a articolului indică riscuri legate de sănătatea mentală și stresul angajaților, care pot afecta productivitatea și operațiunile companiei. A doua parte, despre schimbările pe piața energetică, poate influența stabilitatea costurilor operaționale și conformitatea cu noi reglementări, aspecte importante pentru gestionarea riscurilor companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Introducerea cazierului comercial și înăsprirea sancțiunilor reprezintă un risc operațional și reputațional semnificativ pentru firmă. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri, stabilind controale interne pentru a preveni încălcările.
Cazierul comercial a fost introdus în legislația de protecția consumatorilor de la noi în mai anul acesta, printr-o ordonanță de urgență, iar azi este oficial detaliat printr-un ordin al Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Implementarea cazierului ar trebui să aibă loc, conform ordonanței, cel târziu la final de noiembrie. Citește articolul
Acest departament este preocupat de identificarea și gestionarea riscurilor. Articolul evidențiază un risc major – posibilitatea ca o interpretare diferită a veniturilor de către autoritățile fiscale să ducă la trecerea forțată la un alt regim de impozitare și la penalități. Ei trebuie să se asigure că există controale interne pentru a minimiza acest risc.
Din tot ansamblul de modificări ce vizează impozitul micro aplicabile din 2023, de departe cea care a provocat cele mai multe nemulțumiri este condiția privind veniturile din consultanță și management. Contribuabilii și fiscaliștii așteaptă acum fie ca aceasta să fie eliminată în Parlament, unde, la Senat, deja s-a avansat un amendament în acest sens, fie să fie măcar detaliată suficient cât să nu dea bătăi de cap în aplicare și să nu scoată complet din sfera aplicării acestui regim de impozitare a anumitor tipuri de consultanță. Dacă ne uităm puțin în urmă, vom găsi că, fix în aceeași formă, condiția avansată prin OG 16 a existat circa patru ani în legea noastră fiscală - fără detalieri și fără excepții. Citește articolul
Acest departament analizează ce riscuri pot apărea pentru companie (cum ar fi reputația proastă, procese legale sau amenzi din cauza discriminării) și ia măsuri pentru a preveni aceste riscuri și a se asigura că există controale interne adecvate.
Mustrarea unor persoane în spațiul public, de pildă, în mijloacele de transport în comun, pentru că vorbesc în limba maternă, în acest caz, maghiară, și interzicerea comunicării în limba unei minorități reprezintă discriminare, potrivit unei decizii din acest an a Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Citește articolul
Evaluează riscurile ca un program de internship să nu respecte legea sau să nu fie bine organizat, mai ales când se lucrează la distanță, și propune măsuri pentru evitarea problemelor.
Dacă salariații pot lucra la distanță, ca telesalariați sau în muncă la domiciliu, de ce nu s-ar putea aplica același lucru și contractelor de internship? Într-o companie unde specificul activității permite procesul de învățare și munca efectivă să fie prestate din orice alt loc decât sediul angajatorului, din fața unui laptop, poate fi ușor de imaginat și un program de internship care se petrece integral la distanță. Citește articolul
Acest departament identifică și reduce riscurile pentru companie. Evitarea contractelor de închiriere nedeclarate sau a situațiilor în care firma ar plăti taxe pentru proprietar reduce riscul de amenzi, litigii sau probleme de reputație.
În 2023 reapare obligația de a înregistra contractele de închiriere a locuințelor la Fisc. Câte dintre contractele în derulare vor apărea, de anul viitor, în evidența statului și câte dintre cele nou-încheiate vor fi declarate, rămâne de văzut. Deși sunt două chestiuni diferite - înregistrarea contractelor și declararea veniturilor din chirii, aceasta din urmă fiind întotdeauna obligatorie - cei care închiriază sunt obișnuiți să gândească pe principiul „dacă declar contractul la Fisc, sunt obligat să plătesc și impozit pe venit”. Asta face ca nu de puține ori locatorii, adică cei care „dau în chirie”, să-i condiționeze pe cei care închiriază să le suporte, faptic, și valoarea impozitului dacă vor să aibă contractele înregistrate. Citește articolul
Rolul acestui departament este să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă compania. Articolul le arată unde sunt punctele slabe conform ANAF și cum se intensifică verificările, permițându-le să evalueze riscurile fiscale și să întărească controalele interne pentru a evita amenzi sau probleme.
Strategia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru perioada 2021-2024 este marcată de măsuri și acțiuni cu scopul de a îmbunătăți capacitatea de colectare și combaterea evaziunii fiscale. Astfel, ANAF continuă campania de informare a contribuabililor cu scopul de a crește conformarea voluntară și de a remedia deficiențele constatate în cadrul acțiunilor de control. Pe de altă parte, în ciuda intensificării numărului de inspecții fiscale, rezultatele din primul semestru al acestui an indică o scădere a sumelor stabilite suplimentar prin decizii de impunere, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Citește articolul
Articolul arată riscurile legate de o posibilă lipsă de energie și eforturile de a securiza aprovizionarea, informație importantă pentru a evalua pericolele pentru continuitatea afacerii și a lua măsuri de prevenție.
Cel puțin jumătate din țările Uniunii Europene s-au angajat într-o goană nebună pentru achiziția de gaze naturale lichefiate (LNG), ca substitut al gazelor rusești, pregătindu-se pentru întreruperea totală a livrărilor de către Moscova. SUA și-a depășit deja de peste două ori angajamentele inițiale, pentru a susține UE în fața amenințării rusești. Marele furnizor Qatar se pregătește pentru mari livrări, dar problema e alta: infrastructura terminalelor LNG este departe de a face față nevoilor. Citește articolul
Pentru a identifica și gestiona riscurile legate de nerespectarea legilor privind telemunca (cum ar fi amenzi sau litigii cu salariații) și pentru a implementa controale interne care să asigure conformitatea.
În prezent, există situații în care unii angajatorii au decis să renunțe la sediile lor fixe, unde plăteau o chirie deloc neglijabilă, pentru a trece salariații în telemuncă, acolo activitatea firmei le permitea acest lucru. Deși decizia de a renunța la sediu poate avea un impact financiar favorabil (din conturile firmei nu se mai achită chiria și cheltuielile aferente unui birou), faptul că angajatorul decide să nu acorde niciun ajutor în plus salariaților săi pentru cheltuielile generate de telemuncă este discutabil. Citește articolul