avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 763 soluții astăzi
Forum Activitate dorincornea

Activitate dorincornea

Am fost imputernicit de o cunostinta printr-o procura autentificata sa ma ocup de scoaterea certificatului de atestare fiscala de la Directia Fiscala din localitate si mi-au cerut sa depun o copie legalizata dupa procura. Le-am explicat ca din cate stiu, in baza OUG 41/2016, aceste copii legalizate au fost eliminate insa raspunsul lor a fost ca nu li se aplica acea ordonanta si ei aplica regulile din Codul de Procedura Fiscala din 2015.

E corecta interpretarea lor? As vrea sa fac o petitie/plangere scrisa pentru a le solicita sa aplice in viitor aceasta OUG.

In OUG, la art. 3 alin. (3) se specifica:

(3) Fiecare instituție publică și organ de specialitate al administrației publice centrale este obligat să elimine cerința de depunere a copiilor legalizate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent.
Inca o actualizare pentru cei care vor trece printr-o experienta similara: vanzatorul nu s-a mai tinut de cuvant si nu a mai returnat nici un ban din avansul primit asa ca am fost nevoit sa-l actionez in judecata.

Intregul proces a fost destul de rapid, pe fond a durat cam 1 an de zile in total, la apel 6 luni si am castigat atat pe fond cat si pe apel.

Vanzatorul a fost obligat de sa-mi restituie dublul avansului primit + dobanzi penalizatoare + toate cheltuielile de judecata, sume pe care insa nu le-a platit asa ca acum a inceput executarea sa silita.

Procedura de executare silita va mai dura inca 1-2 ani insa avand in vedere ca s-a pus sechestru deja pe mai multe imobile a caror valoare combinata acopera in totalitate creanta si cheltuielile de executare, intreaga suma va fi recurperata intr-un final.

Pentru cei care vor trece printr-o situatie similara, angajati-va un avocat si asteptati-va la 2-4 ani in total pana la recuperarea completa a banilor. Asta cu siguranta, daca totul merge ok si aveti si de unde sa-i recuperati. In cazul meu lucrurile au mers bine si fara prea mare dificultate pentru ca am avut si un avocat foarte ok care m-a reprezentat la toate fazele pana acum.
Deci inteleg ca trebuie facuta evaluarea fiecarui imobil in parte inainte de a se putea nota urmarirea silita?

Daca evaluarea se face cu experti ANEVAR cred ca poate dura destul de mult timp in cazul in care sunt multe imobile.

De asemenea, daca nu se face notarea urmaririi silite pentru o parte din imobile iar cele pentru care s-a facut evaluarea sunt vandute sub pretul evaluat, debitorul si-ar putea vinde intre timp imobilele care nu au fost urmarite silit cauzand un prejudiciu creditorului care nu isi mai poate recupera creanta complet.

Cum ar trebui sa procedeze creditorul pentru a se asigura ca nici unul din imobilele debitorului nu poate fi vandut inainte de recuperarea creantei sale? Sechestru asigurator pe toate imobilele?
Daca se incepe urmarirea silita imobiliara impotriva unui debitor care detine mai multe imobile, se poate nota aceasta urmarire silita in cartea funciara pentru toate imobilele detinute de debitor sau se noteaza numai pentru imobilul care va fi scos la vanzare primul?
Executarea in acest caz se face in baza procedurii speciale reglementate de Legea nr. 554/2004 nu in baza codului civil, pentru ca art. 24 alin. (2) din respectiva lege prevede clar aceasta obligatie:


Legea 554/2004, Art. 24:

(1) Dacă în urma admiterii acţiunii autoritatea publică este obligată să încheie, să înlocuiască sau să modifice actul administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze anumite operaţiuni administrative, executarea hotărârii definitive se face de bunăvoie în termenul prevăzut în cuprinsul acesteia, iar în lipsa unui astfel de termen, în termen de cel mult 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii.

(2) În cazul în care debitorul nu execută de bunăvoie obligaţia sa, aceasta se duce la îndeplinire prin executare silită, parcurgându-se procedura prevăzută de prezenta lege.


Avand in vedere ca se aplica procedura din Legea 554/2004, fiind vorba de o procedura speciala care deroga de la normele generale prevazute in codul de procedura civila, nu exista procedura incuviintarii executarii silite si executarea nu se face prin executor judecatoresc.
In cazul in care o autoritate publica nu pune in executare o hotarare definitiva prin care s-a stabilit ca trebuie sa elibereze un inscris, in urma unei cereri formulate in baza art. 24 din Legea 544/2004 actualizata, cum considerati ca ar trebui interpretata sintagma "reclamantului îi acordă penalităţi, în condiţiile art. 905 din Codul de procedură civilă".

Este obligatorie aplicarea penalitatilor in favoarea reclamantului pentru instanta de executare sau aceasta poate decide sa aplice numai amenda conducatorului unitatii, nu si penalitatile in favoarea reclamantului?

Citez mai jos Art. 24 alin (3) din Legea 544/2001 in forma actuala:


La cererea creditorului, în termenul de prescripţie a dreptului de a obţine executarea silită, care curge de la expirarea termenelor prevăzute la alin. (1) şi care nu au fost respectate, instanţa de executare, prin încheiere definitivă dată cu citarea părţilor, aplică conducătorului autorităţii publice sau, după caz, persoanei obligate o amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, care se face venit la bugetul de stat, iar reclamantului îi acordă penalităţi, în condiţiile art. 905 din Codul de procedură civilă.
Urmeaza sa incep executarea silita, din calitate de creditor, impotriva mai multor debitori, in baza unui singur titlu executoriu (o hotarare definitiva a instantei). Avand in vedere ca suma care trebuie recuperata este mare, cu propriri/executare mobiliara nu va putea fi acoperita astfel incat doresc sa incep si o executare silita imobiliara pentru mai multe imobile (terenuri).

Ma puteti ajuta va rog cu cateva raspunsuri la urmatoarele neclaritati?

1. Poate fi demarata simultan atat procedura propririi cat si cea de executare imobiliara?

2. Poate fi demarata simultan executarea imobiliara pentru mai multe imobile daca suma care trebuie recuperata depaseste valoarea individuala a acestora? Trebuie sa astept ca executorul sa stabileasca valoarea estimata a primului imobile inainte de a-i cere sa demareze executarea celui de-al doilea?

3. Pot cere executorului sa faca demersurile necesare pentru a descoperi toate proprietatiile debitorilor? Cunosc deja o parte din aceste proprietati insa as vrea sa aflu daca mai exista alte proprietati pentru a incepe executarea cu cele care se vor vinde cel mai usor.

4. Daca am deja o ipoteca pe unul din imobile (ipoteca legala), sunt obligat sa incep executarea cu imobilul respectiv sau pot alege sa incep cu oricare din imobilele debitorilor?

5. Hotararea instantei nu prevede plata in solidar pentru toti debitorii insa obligatia neindeplinita de catre debitori, care a dat nastere acestui titlu executoriu, era comuna pentru toti debitorii (un antecontract de vanzare-cumparare). Pot astfel executa si proprietati aflate in proprietatea unui singur debitor sau numai proprietatiile comune?

6. Onorariul executorului se achita de obicei in avans?

Va multumesc anticipat pentru ajutor.
Facturile cu taxare inversa sunt cele pe care le primim de la Upwork pentru serviciile prestate de ei (pentru comisionul lor), nu facturile pe care le emitem noi catre ei.

Ca sa citez dintr-un raspuns primit de la ANAF legat de modul de inregistrare a TVA-ului:


Potrivit art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, locul de prestare a serviciilor către o persoană impozabilă care acţionează ca atare este locul unde respectiva persoană care primeşte serviciile îşi are stabilit sediul activităţii sale economice.

...

Pct. 15 alin. (7) şi (13) din normele metodologice date în aplicarea art. 278 din Codul fiscal menţionează faptul că serviciile prevăzute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de prestatori stabiliţi în România către beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliţi în afara Uniunii Europene sau, după caz, prestate de prestatori stabiliţi în afara Uniunii Europene către beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliţi pe teritoriul României, urmează aceleaşi reguli ca şi serviciile intracomunitare în ceea ce priveşte determinarea locului prestării şi celelalte obligaţii impuse de prezentul titlu, dar nu implică obligaţii referitoare la declararea în declaraţia recapitulativă, conform prevederilor art. 325 din Codul fiscal, indiferent dacă sunt taxabile sau dacă beneficiază de scutire de taxă, şi nici obligaţii referitoare la înregistrarea în scopuri de TVA specifice serviciilor intracomunitare prevăzute la art. 316 şi 317 din Codul fiscal.

Cu alte cuvinte, aceste tipuri de servicii nu se declară în declaraţia recapitulativă 390, iar pentru persoanele impozabile neînregistrate în scopuri de TVA nu există obligaţia înregistrării.

...

Serviciile pentru care se aplică prevederile art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, de care beneficiază persoane impozabile stabilite în România şi care sunt prestate de un prestator persoană impozabilă care nu este stabilit în România, au locul prestării în România, fiind aplicabile cotele de TVA prevăzute la art. 291 din Codul fiscal sau, după caz, scutirile de TVA prevăzute la art. 292, 294, 295 sau 296 din Codul fiscal.

În cazul dvs., întrucât sunteţi persoana obligată la plata TVA, cota de TVA aplicabilă este de 19%, iar TVA de plată se declară prin evidenţierea în decontul de TVA, atât ca taxă colectată, cât şi ca taxă deductibilă, în limitele şi în condiţiile stabilite la art. 297 – 301 din Codul fiscal, a taxei aferente prestării serviciilor respective.


Legat de jurnalul de cumparari, da, trebuit tinut acest jurnal impreuna cu jurnalul de vanzari. Practic eu, fiind incadrat la norma de venit, tin cele doua jurnale mentionate anterior si depun trimestrial D300 intrucat sunt inregistrat ca platitor de TVA in tara si sunt inregistrat si in ROI (pentru ca Upwork sa emita facturi fara tva - cu taxare inversa - trebuie sa poata verifica codul meu de TVA in VIES, ceea ce implica inregistrarea in ROI, chiar daca nu desfasor operatiuni intracomunitare).
Acel User Agreement este contractul in baza caruia emit facturile. Nu cred ca un contract trebuie sa existe fizic si sa fie semnat olograf pentru a putea emite facturi.
Anul trecut am facut o cerere de comunicare a unor informatii publice in baza legii 544/2001 iar autoritatea respectiva a refuzat sa-mi raspunda pe motiv ca informatiile solicitate nu fac obiectul respective legi.

Am dat in judecata institutia respectiva si am castigat atat pe fond cat si la recurs iar acum am o sentinta definitiva prin care ei sunt obligati sa-mi comunice informatiile solicitate.

Avand in vedere ca functionarul insarcinat cu aplicarea legii 544 a refuzat sa-mi comunice respectivele informatii cu toate ca i-am pus in vedere ca interpretarea sa este gresita si pana la urma s-a dovedit ca refuzul sau era nejustificat, as vrea sa stiu daca poate fi atrasa raspunderea disciplinara in cazul sau.

Exista vreo prevedere legala care obliga autoritatea respectiva sa faca o ancheta interna in urma deciziei instantei si sa sesiseze comisia de disciplina in cazul functionarului? Pot solicita eu o astfel de ancheta avand in vedere ca mi-am pierdut un an de zile sa obtin un raspuns pe care ar fi trebuit sa-l obtin in maxim 30 de zile?