Am si eu o mare nelamurire si ma chinui sa inteleg dar nu reusesc nicicum, poate ma ajuta cineva. Pe scurt, sotia mea are o firma mica (2 angajati) si de bun inteles ca a angajat un contabil . Toate bune si frumoase, pana la controalele celor de la Garda financiara , care au aplicat "amenda prieteniei" adica din ce am inteles eu , esi corect sau nu esti corect , tot platesti amenda cea mai mica . Sotia mea se straduieste sa fie cat mai corecta (adica toata marfa este trecuta prin acte, nu jongleaza cu adausori sau cheltuieli fictive pentru deduceri), ne dorim amndoi sa respectam legislatia (care inte noi fie vorba este f. stufoasa , alambicata si uneori fara logica sau degeaba), dar nici eu nu am timp sa studiez toate aspectele, si sotia nici pe atat. Asta inseamna probabil un contabil mai bun decat cel pe care-l avem acum (chiar daca onorariul ar fi mai mare se compenseaza cu amenzile luate degeaba cu actualul contabil) , si din pacate am fost sfatuiti "du-te la x , are spate si nu o sa mai luati amenzi".Nu vreau genul asta de contabil , vreau genul de contabil istet , care cunoaste legislatia si opereaza CORECT , pe langa asta daca se mai poate sa te sfatuiasca cum sa-ti gestionezi capitalul , cum sa-ti faci investitiile samd .Credeti ca existat asa ceva , si daca da , cum poate fi gasit ? Ce nu inteleg : cand va fi posibil sa colaborezi cu o firma de contabilitate care sa-si asume raspunderea pentru situatiile incheiate ? Mai mult de atat : de ce bilantul sau ce o fi , trebuie semnat de expert contabil sau cum se numeste ? Daca bilantul este semnat de un expert contabil acesta preia raspunderea veridicitatii datelora asupra sa ??? Daca da , este ok , atunci sa platesca el amenda daca nu e bine intocmit , daca nu -de ce-l mai semneaza???? O mie si una de documente , semnaturi , care de fapt se dovedesc a fi FARA valoare , vine garda , iti intocmesc PV contraventional , si culmea - tot ei nici macar nu compl. registrul unic de control , chiar daca au intocmit PV in acea zi ? Trebuiesc declarati banii personali zilnic , chiar daca esti administrator si lucrezi in firma ta? Ce logica poate fi si asta ? Eu nu-mi numar banii care-i am la mine nicioda . De ce daca merg la firma trebuie sa-i socotesc , si de ce daca intr-o zi nu am indeplinit formalitatea de a trece in registru acest lucru (ca treci 0 lei ,100, sau 1000, tot aia e , nu te va cauta nimeni in buzunare ) trebuie sa iau amenda ? Imi cer scuze m-am lasat dus de val , revin , vreau contabil BUN , se poate gasi ?
Si credeti ca in viitoar se vor complica lucrurile sau se vor simplifica (adica trebuie sa ne aliniem si noi cu toate cele la UE, inclusiv legislatie proceduri normative) ? Adica va fi fosibil sa lucrezi cu tertul ceva de genul - io-te tata toate documentele , mie imi spui cati bani trenuie sa dau , vine fiscu si garda , dupa ce pureca ce au de purecat la mine in curte (unde raspund de ceea ce se intampla) ii trimit la mataluta si te descurci , raspunzi de toate - ? Castigam si noi timp, si poate (asa cred eu ,nu-i musai) responsabilizam specialisti din domeniul lor . Adeca oricat ma preocupa pe mine bunul mers al firmei , nu voi ajunge niciodata la nivelul unui ECONOMIST sau CONTABIL, dar serviciile acestora trebuie sa fie de calitate (momentan inteleg, nu se VREA si nu se cauta mediul de afaceri corect , dar speranta moare ultima, nu e vina celor care opereaza in domeniul financiar contabil) si raspunderea pe masura .Toate bune.
Fiecare meserie isi are limitele ei.
Meseria de contabil, expert sau economist care asigura servicii externe (sau chiar interne) de contabilitate se rezuma la contabilitatea financiara.
Nu cred ca veti gasi o firma care sa isi asume prin contract responsabilitatea amenzilor aplicate de catre Garda Financiara.
Contabilitatea primara, respectiv documentele care trebuiesc intocmite in scopul evidentei corecte a circulatiei bunurilor si banilor intr-o firma sunt obligatia administratorului !
De regula controalele de la Garda Financiara vizeaza tocmai aceasta evidenta primara.
Garda Financiara poate verifica inclusiv stocul faptic de marfa al magazinului, daca acesta corespunde cu raportul zilnic de gestiune si corelat cu actele financiar contabile, poate verifica documentele de provenienta si daca preturile din NIR corespund cu cele de pe raft, daca marfa din magazin are NIR etc. Din cate stiu si am citit in legislatie nu va veni Garda sa verifice daca contabilul a calculat corect impozitul pe profit sau daca a lista o fisa sah...
Imi pare rau ca sunteti asa suparat, dar fiecare dintre noi este cateodata furios: pe doctor ca desi i-am platit consultatia gripa a durat o saptamana in loc de 7 zile, pe D-zeu ca desi i-am platit o slujba nu ne-a indeplinit dorinta, etc....
Este pacat ,ca din cauza unui copac nu vedeti padurea si aveti o parere atat de prosta despre o anumita categorie profesionala pe care dvs. nu o cunoasteti.
Sper ca nu v-am suparat.... insa afirmatiile dvs. la modul general sunt un pic cam dure .
Ordinul nr. 152/2008 - aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Garzii Financiare
2) Comisarii din cadrul diviziilor 1—6 au urmatoarele atributii:
1. efectueaza controale in spatiile in care se produc, se depoziteaza sau se comercializeaza bunuri ori se desfasoara activitati ce cad sub incidenta actelor normative in vigoare cu privire la prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte care sunt interzise de acestea;
2. verifica respectarea reglementarilor legale privind circulatia marfurilor pe drumurile publice, in porturi, pe caile ferate si fluviale, in aeroporturi, in vecinatatea punctelor vamale, antrepozite, zone libere, precum si in alte locuri in care se
desfasoara o asemenea activitate;
3. verifica legalitatea activitatilor desfasurate, existenta si autenticitatea documentelor justificative in activitatile de productie si prestari de servicii ori pe timpul transportului, depozitarii si comercializarii bunurilor;
4. opresc, in conditiile legii, mijloacele de transport pentru verificarea documentelor de insotire a bunurilor si persoanelor
transportate;
5. dispun masuri cu privire la confiscarea in conditiile legii a bunurilor a caror fabricatie, depozitare, transport sau desfacere
este ilicita, precum si confiscarea veniturilor realizate din activitati comerciale sau prestari de servicii nelegale si ridica
bunuri si documente financiar-contabile si de alta natura care pot servi la dovedirea contraventiilor sau, dupa caz, a infractiunilor;
6. sigileaza, in conditiile legii, spatiile sau bunurile care fac obiectul verificarii si iau masuri care sa asigure conservarea si
pastrarea in conditii de siguranta a corpurilor delicte, daca din motive obiective acestea nu pot fi ridicate, pana la solutionarea
cauzei;
7. indisponibilizeaza, in conditiile legii, pana la solutionarea cazului ori pana la primirea raspunsului de autenticitate de la
institutiile autorizate, bunurile care fac obiectul verificarii si pentru care exista suspiciuni referitoare la producerea, aprovizionarea, depozitarea si comercializarea acestora;
8. solicita, in conditiile si potrivit Codului de procedura penala, efectuarea de catre organele abilitate de lege a perchezitiilor in localuri publice sau particulare — case, curti, dependinte si gradini, daca exista indicii ca in aceste locuri sunt ascunse documente, marfuri sau se desfasoara activitati care au ca efect evaziunea sau frauda fiscala;
9. constata si comunica organelor de cercetare penala acte si fapte care au avut ca efect evaziunea si frauda fiscala, solicita
organelor fiscale stabilirea obligatiilor fiscale datorate in intregime, cer organelor fiscale competente, potrivit Codului de procedura fiscala, luarea masurilor asiguratorii ori de cate ori exista pericolul ca debitorul sa se sustraga de la urmarire sau sa isi ascunda ori sa isi risipeasca averea si sesizeaza, dupa caz, organele de urmarire penala;
10. comunica datele necesare completarii cazierului fiscal la organele fiscale competente;
11. transmit actele de control sau alte documente ori inscrisuri la organele fiscale competente care gestioneaza
dosarul fiscal al contribuabilului verificat;
12. transmit la organul de executare silita titlurile executorii, in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala;
13. solicita administratorilor unitatilor controlate si persoanelor implicate copii certificate de pe documentele
originale, explicatii, lamuriri, precizari verbale si/sau in scris, dupa caz, cu privire la faptele constatate;
14. ridica sau solicita organelor de specialitate prelevarea de probe, esantioane, mostre etc., necesare finalizarii actiunii de control;
15. intocmesc acte de control privind rezultatele verificarilor, aplica masurile prevazute de normele legale si sesizeaza organele competente in vederea valorificarii constatarilor. Actele de control vor fi intocmite cu respectarea normelor de lucru, a metodologiei si a procedurilor de control elaborate de Comisariatul General;
16. participa si coordoneaza actiuni de control pe intregul teritoriu al tarii, urmarind aplicarea in mod unitar si coerent a
normelor de lucru si programelor stabilite de Comisariatul General;
17. intocmesc si predau la compartimentul de informatica fisa privind rezultatele controlului, in scopul evidentierii si centralizarii actiunilor si a actelor de control intocmite in baza proprie de date, fiind raspunzatori de informatiile comunicate; fisa privind rezultatele controlului impreuna cu toate documentele de control intocmite de comisari vor fi predate operativ persoanei
desemnate pentru desfasurarea activitatii de arhivare, care vor fi luate in evidenta in ordine cronologica;
18. solicita institutiilor financiar-bancare, de asigurari si reasigurari, in conditiile legii, date sau, dupa caz, documente,
in scopul instrumentarii si fundamentarii constatarilor cu privire la savarsirea unor fapte ce contravin legislatiei in vigoare;
19. poarta uniforma, pastreaza, folosesc si fac uz de armamentul si mijloacele de aparare din dotare, in conditiile legii;
20. utilizeaza mijloacele auto purtand insemne si dispozitive de avertizare sonore si luminoase specifice, in conditiile legii;
21. organizeaza baza proprie de date care este destinata sa asigure cunoasterea faptelor din domeniul de activitate,
programarea si desfasurarea actiunilor, precum si aplicarea masurilor de prevenire si combatere a faptelor ilicite;
22. indeplinesc orice alte sarcini de serviciu dispuse de conducerea ierarhica
Imi pare sincer rau pentru faptul ca , considerati ca am o parere generala destul de proasta despre o anumita categorie profesionala pe care nu o cunosc, dar cred ca nu ati citi atent ce am postat eu, si o sa va combat punctual :
1.Nu stiu de unde ati tras concluzia ca vreau o firama care sa-si asume responsabilitatea amenzilor GF:
eu am scris ", vine fiscu si garda , dupa ce pureca ce au de purecat la mine in curte (unde raspund de ceea ce se intampla) " adica nu ma refeream numai la GF - iar "la mine in curte" - repr. ce tine de atributiile mele , cont. primara ,registre etc - de care raspund - precum am spus initial.
2. Dvs. ati scris :contabilitatea primara respectiv documaentele care trebuiesc intocmite ... revin administratorului .- tocmai am specificat la pct.1 ca este curtea mea de care raspund.
3.Dvs. ati scris ca am o parere proasta despre o anumita categ. profesionala :iIn 10 ani de munca am colaborat si cu contabili si cu economisti si stiu ca trebuie mult timp , inclinatie pentru ceea ce faci, fler, perseverenta si multe altele pentru a fi un contabil sau ec bun, de aceea am spus ca "nu voi ajunge niciodata la nivelul unui cont. sau ec" adica nu ma pot ridica la nivelul contabililor sau a economistilor in domeniul financiar-contabil, mama mea a fost contabil 35 de ani (pacat ca e la pensie si in celalat capat al tarii fata de actualul meu domiciliu)m am prieteni buni contabili si ec.(dar tot unde se agata harta'n cui), deci stiu cat de cat cate ceva despre aceasta categorie.
Acum voi incerca sa fiu mai explicit : in curtea mea (adica, contabilitate primara, registre si tot ce mai trebuie sa faca admin ) raspund eu , apoi parte din aceste docum merg la contabil , care opereaza semneaza .Daca greseste contabilul CINE RASPUNDE PENTRU GRESEALA LUI? Daca nu a depus fisa lui peste la timp sau deloc , sau daca a facut greseli tot in acea fisa , va intreb pe dvs.:cine plateste, cine rapunde? Dvs. probabil ca sunteti contabil (si probabil unul bun , pacat ca in alt judet) , dar ati judecat lucrurile prin prisma administratorului ? Credeti ca ar fi usor sa contestati GF? In posturile mele am specificat (sotia prefera sa inchidem firma decat sa ne "punem cu GF"). Mai clar , de ce anumit bilant sau raport trebuie semnat de expert contabil :pentru ca asa specifica legislatia, dar daca ulterior semnaturii exp. contabil se descopera greseli in acet bilant , raspunde si plateste exp. cont sau admin? Pai daca plateste admin , de ce sa mai semneze expert ? Nu uitati ca sunt ec si cont , care au o slujba - 8 ore - dupa care "mai tin" ptr. 2-3 firme cont., chiar daca au specific diferit , chiar daca intocmesc situatiile pe fuga (graba strica treaba) , nu pot tine pasul cu legislatia... la asta ma refeream prin responsabilizarea specialistilor (am mai si specificat ca asa cred eu nu-i musai).Cumantul meu este austriac , are un contract cu o firma de contabilitate , pentru tot ce muncesc ei RASPUND, adeca au intocmit o sit gresit si ia firma amenda , platesc ei , daca au spus cumpara cu tva din UE ca deducem TVA., si nu mai pot deduce ulterior ,platesc. Inteleg ca ati sarit peste partea cu "purecatul in curtea mea (unde raspund)", de aici si confuzia ca nu ar trebui sa-mi tin cont prim sau ca as vrea ca firam de cont sa preia amenzi , dar de unde ati tras dvs. concluzia cu ... categoria profesionala .... ma depaseste . Toate bune
In conformitate cu prevederile legale, contabilul raspunde fie ca este angajat sau prestator.
Imi pare rau ca v-am inteles gresit.....
TEMEI LEGAL
LEGEA 82/1991 actualizata la zi
Capitolul II - Organizarea si conducerea contabilitatii
Art. 10
(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România. (4) Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine. In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de contract de prestari de servicii, incheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si prevederilor contractuale. [/b
(......)
Art. 42
(1) Contraventia prevazuta la art. 41 pct. 2 lit. h) se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 30.000 lei, cea prevazuta la pct. 1, cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. c), d), e), pct. 4 si 5, cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei, cea prevazuta la pct. 6, cu amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. a) si b), cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei, cea prevazuta la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei, cea prevazuta la pct. 3, cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei, iar cea prevazuta la pct. 2 lit. g), cu amenda de la 100 lei la 200 lei. Criteriile in functie de care se stabileste nivelul amenzii se coreleaza cu nivelul cifrei de afaceri, dupa caz.
(2) Amenda pentru neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 41 pct. 2 lit. f) este de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intârziere pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice este cuprinsa intre 15 si 30 de zile lucratoare, si de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intârziere depaseste 30 de zile lucratoare.
(...)
(6) Amenzile contraventionale prevazute la alin. (1) si (2) se suporta de persoanele vinovate.