avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 577 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Procedura în faţa instanţei ... CCR a stabilit ca dispozitiile din NCPP privind ...
Discuție deschisă în Procedura în faţa instanţei penale - reguli, acte, termene, căi de atac

CCR a stabilit ca dispozitiile din NCPP privind renuntarea la urmarirea penala sunt neconstitutionale

Miercuri, 20 ianuarie 2016, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.318 din Codul de procedură penală şi a constatat că acestea sunt neconstituţionale.
Curtea a reţinut că dispoziţiile criticate contravin principiului legalităţii, prevăzut de art.1 alin.(5) din Constituţie, precum şi prevederilor art.124 alin.(1) coroborate cu art.126 alin.(1), potrivit cărora justiţia se înfăptuieşte în numele legii şi se realizează prin instanţele judecătoreşti stabilite de lege.
Cel mai recent răspuns: Just-drept , utilizator 13:19, 15 Ianuarie 2018
M-am ambitionat si citit suficient si am inteles despre ce e vorba. Exista o gramada de jurisprudenta irelevanta si in consecinta irelevant de mentionat, care a condus CCR la aceasta propozitie cheie in argumentul legat de art. 453 (1)f) din CPP:
"
dreptul de a formula cerere de revizuire, potrivit art.453 alin.(1) lit.f) din Codul de procedură penală, îl au doar părțile din cauza în care a fost invocată prezenta excepție de neconstituționalitate
"

Prin asta CCR incalca in flagrant art. 15 (2) din CR privind "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile". De fapt doar Mona Pivniceru face amintire de art. 15 (2) din CR, si ii contrazice sensul:

"
în ipoteza normativă analizată, textul constituțional al art.147 alin.(4) nu permitea decât recurgerea la soluția legislativă care să respecte și să dezvolte aplicarea pentru viitor a deciziei Curții Constituționale, ceea ce excludea posibilitatea valorificării pentru trecut a acesteia. În acest sens, se observă că art.147 alin.(2) din Constituție nu cuprinde nicio excepție de la regula antereferită, asemenea art.15 alin.(2) teza a doua din Constituție
"
Art. 15 (2) ar fi trebuit sa fie primul argument invocat, nu scapat din greseala in opinie separata

Sunt aproape sigur ca solutia asta aberanta are legatura cu decizia de neconstitutionalitate a art. 318 din CPP recenta, adica a fost emisa in scopul impiedicarii condamnatilor sa faca cerere de revizuire... o solutie potrivnica justitiei tipic Romaniei

Atunci arunc o amenintare in papusoi :D Daca nu-mi e facuta dreptate o sa invat pe toata lumea (cu internet) sa-si faca :D

Aceasta decizie CCR nu ma afecteaza deoarece in cazul meu fiind vorba de renuntarea la urmarirea penala pentru care am invocat exceptia de neconstitutionalitate a art. 318 care a fost respinsa ca inadmisibila de judecator intr-o actiune "accesorie" dosarului penal, fiindca nu stia ca si mine ca art. 29 (5) din Legea 47/1992 a fost abrogat prin legea 177/2010 de care am aflat citind aceasta decizie... :D, adica plangerea impotriva actelor procurorului va fi judecata dupa abrogarea art. 318 din CPP, si instanta nu va putea retine solutia de renuntarea la urmarirea penala deoarece nu mai exista art. 318 din CPP, cel putin asta e teoria...

Cu justitia de azi trebuie sa citesti zilnic daca a fost abrogata orice lege invoci...
Ultima modificare: Vineri, 8 Aprilie 2016
eusaisapte, utilizator
patrascu razvan a scris:

Eu inteleg ca se modifica in sensul in care anticipam, puteti citi aici toata motivarea, se pare ca 3 judecatori au facut opinie separata:
[ link extern ]


Din paragraful 17 din decizie rezulta ca era OK și constituțional cu art 18 indice 1 VCP.

Deci, legiuitorul are și aceasta varianta la indemana nefiind vorba de neconstituționalitate în atare situație.
Oricum, e normal ca parchetul sa poată dispune în anumite situații fără cenzura instantei dar depinde și ce va gândi parlamentul...

S-a motivat cam cum va făceam eu niște distincții.
In NCP s-a renuntat la pericolul social ca trasatura generala a infractiunii, am spus asta mai inainte, nu vad cum sa se schimbe legislatia in sensul asta, ar trebui sa regandeasca din nou definitia infractiunii.
Pai asta ziceam și eu.
Trebuie revenit cu totul și sa modifice legislația corespunzător și nu doar art 318 NCPP.

CCR are dreptate totuși...în majoritatea ei...pt ca soluția e legea veche...
Prin ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 18/2016 din 18 mai 2016, s-a modificat art. 318 in sensul anticipat de mine in acest topic, respectiv, aceasta se transmite, spre confirmare, în termen de 10 zile de la data la care a fost emisă, judecătorului de cameră preliminară.
ART. 318*)
Renunţarea la urmărire penală
(1) În cazul infracţiunilor pentru care legea prevede pedeapsa amenzii sau pedeapsa închisorii de cel mult 7 ani, procurorul poate renunţa la urmărirea penală când constată că nu există un interes public în urmărirea faptei.
(2) Interesul public se analizează în raport cu:
a) conţinutul faptei şi împrejurările concrete de săvârşire a faptei;
b) modul şi mijloacele de săvârşire a faptei;
c) scopul urmărit;
d) urmările produse sau care s-ar fi putut produce prin săvârşirea infracţiunii;
e) eforturile organelor de urmărire penală necesare pentru desfăşurarea procesului penal prin raportare la gravitatea faptei şi la timpul scurs de la data săvârşirii acesteia;
f) atitudinea procesuală a persoanei vătămate;
g) existenţa unei disproporţii vădite între cheltuielile pe care le-ar implica desfăşurarea procesului penal şi gravitatea urmărilor produse sau care s-ar fi putut produce prin săvârşirea infracţiunii.
(3) Când autorul faptei este cunoscut, la aprecierea interesului public sunt avute în vedere şi persoana suspectului sau a inculpatului, conduita avută anterior săvârşirii infracţiunii, atitudinea suspectului sau a inculpatului după săvârşirea infracţiunii şi eforturile depuse pentru înlăturarea sau diminuarea consecinţelor infracţiunii.
(4) Atunci când autorul faptei nu este identificat, se poate dispune renunţarea la urmărirea penală prin raportare doar la criteriile prevăzute la alin. (2) lit. a), b), e) şi g).
(5) Nu se poate dispune renunţarea la urmărirea penală pentru infracţiunile care au avut ca urmare moartea victimei.
(6) Procurorul poate dispune, după consultarea suspectului sau a inculpatului, ca acesta să îndeplinească una sau mai multe dintre următoarele obligaţii:
a) să înlăture consecinţele faptei penale sau să repare paguba produsă ori să convină cu partea civilă o modalitate de reparare a acesteia;
b) să ceară public scuze persoanei vătămate;
c) să presteze o muncă neremunerată în folosul comunităţii, pe o perioadă cuprinsă între 30 şi 60 de zile, în afară de cazul în care, din cauza stării de sănătate, persoana nu poate presta această muncă;
d) să frecventeze un program de consiliere.
(7) În cazul în care procurorul dispune ca suspectul sau inculpatul să îndeplinească obligaţiile prevăzute la alin. (6), stabileşte prin ordonanţă termenul până la care acestea urmează a fi îndeplinite, care nu poate fi mai mare de 6 luni sau de 9 luni pentru obligaţii asumate prin acord de mediere încheiat cu partea civilă şi care curge de la comunicarea ordonanţei.
(8) Ordonanţa de renunţare la urmărire cuprinde, după caz, menţiunile prevăzute la art. 286 alin. (2), precum şi dispoziţii privind măsurile dispuse conform alin. (6) din prezentul articol şi art. 315 alin. (2) - (4), termenul până la care trebuie îndeplinite obligaţiile prevăzute la alin. (6) din prezentul articol şi sancţiunea nedepunerii dovezilor la procuror, precum şi cheltuielile judiciare.
(9) În cazul neîndeplinirii cu rea-credinţă a obligaţiilor în termenul prevăzut la alin. (7), procurorul revocă ordonanţa. Sarcina de a face dovada îndeplinirii obligaţiilor sau prezentarea motivelor de neîndeplinire a acestora revine suspectului ori inculpatului.
(10) Ordonanţa prin care s-a dispus renunţarea la urmărirea penală este verificată sub aspectul legalităţii şi temeiniciei de prim-procurorul parchetului sau, după caz, de procurorul general al parchetului de pe lângă curtea de apel, iar când a fost întocmită de acesta, verificarea se face de procurorul ierarhic superior. Când a fost întocmită de un procuror de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, ordonanţa este verificată de procurorul-şef de secţie, iar când a fost întocmită de acesta, verificarea se face de către procurorul general al acestui parchet.
(11) Dispoziţiile alin. (10) se aplică în mod corespunzător atunci când ierarhia funcţiilor într-o structură a parchetului e stabilită prin lege specială.
(12) Ordonanţa prin care s-a dispus renunţarea la urmărirea penală, verificată potrivit alin. (10), se comunică în copie, după caz, persoanei care a făcut sesizarea, părţilor, suspectului, persoanei vătămate şi altor persoane interesate şi se transmite, spre confirmare, în termen de 10 zile de la data la care a fost emisă, judecătorului de cameră preliminară de la instanţa căreia i-ar reveni, potrivit legii, competenţa să judece cauza în primă instanţă.
(13) Judecătorul de cameră preliminară stabileşte termenul de soluţionare şi dispune citarea persoanelor prevăzute la alin. (12).
(14) Judecătorul de cameră preliminară hotărăşte prin încheiere motivată, în camera de consiliu, cu citarea persoanelor prevăzute la alin. (12), precum şi cu participarea procurorului, asupra legalităţii şi temeiniciei soluţiei de renunţare la urmărirea penală. Neprezentarea persoanelor legal citate nu împiedică soluţionarea cererii de confirmare.
(15) Judecătorul de cameră preliminară verifică legalitatea şi temeinicia soluţiei de renunţare la urmărirea penală pe baza lucrărilor şi a materialului din dosarul de urmărire penală şi a înscrisurilor noi prezentate şi, prin încheiere, admite sau respinge cererea de confirmare formulată de procuror. În cazul în care respinge cererea de confirmare, judecătorul de cameră preliminară:
a) desfiinţează soluţia de renunţare la urmărire penală şi trimite cauza la procuror pentru a începe sau a completa urmărirea penală ori, după caz, pentru a pune în mişcare acţiunea penală şi a completa urmărirea penală;
b) desfiinţează soluţia de renunţare la urmărirea penală şi dispune clasarea.
(16) Încheierea prin care s-a pronunţat una dintre soluţiile prevăzute la alin. (15) este definitivă. În cazul în care judecătorul a respins cererea de confirmare a soluţiei de renunţare la urmărirea penală, o nouă renunţare nu mai poate fi dispusă, indiferent de motivul invocat.
#CIN
*) Conform art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2016 (#M35), soluţiile de renunţare la urmărire penală, dispuse de procurori până la publicarea Deciziei Curţii Constituţionale nr. 23/2016 (#M31) în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 240 din 31 martie 2016, sunt şi rămân valabile, urmând a fi supuse căilor de atac, termenelor şi condiţiilor de exercitare ale acestora prevăzute de Codul de procedură penală la momentul dispunerii soluţiilor de renunţare.

Alte discuții în legătură

Ce se intampla? Andrei-Ionuț COCÎRLĂU Andrei-Ionuț COCÎRLĂU Art. 318 C. proc. pen. a fost declarat neconstitutional. Ce se intampla cu dosarele solutionate cu \"renuntare la urmarirea penala\"? Eu am depus plangere ... (vezi toată discuția)
Codul penal și codul de procedură penală, modificate în acord cu directivele europene și cu decizii ale curții constituționale pronunțate în perioada 2014-2016 Cabinet de Avocat ”Patrascu Razvan” Cabinet de Avocat ”Patrascu Razvan” Guvernul a modificat și completat, astăzi, prin ordonanță de urgență, Legea nr. 286/2009 privind Codul penal și Legea nr. 135/2010 privind Codul de ... (vezi toată discuția)
Am invocat neconstitutionalitatea art. 318 din cpp intr-un dosar care de abia acum se judeca eusaisapte eusaisapte am invocat neconstitutionalitatea art. 318 din CPP intr-un dosar care de abia acum se judeca Mai are rost sa sustin cererea dupa ce va fi abrogata, sau la ... (vezi toată discuția)