Pentru a nu risca amenzi ce pot ajunge la peste 4.000 de lei, șoferii trebuie să respecte o serie de reguli la trecerile la nivel cu calea ferată. Dacă în cazul trecerilor la nivel cu cale ferată dotate cu bariere sau semibariere regulile sunt relativ simple - nu se poate trece când barierele sunt lăsate, în cazul celor fără bariere, dar cu sisteme sonore și luminoase de avertizare în legătură cu venirea trenului, regulile se complică un pic, punându-se întrebarea dacă șoferii trebuie să oprească mașina și atunci când sistemele de avertizare (luminile roșii) nu sunt active. Cu scopul de a lămuri regulile privind trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere, dar cu lumini de avertizare, Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a venit recent cu o serie de clarificări pe această temă, într-un răspuns adresat redacției noastre. Citește articolul
În 2024, Codul rutier a fost modificat, astfel încât polițiștii să poată amenda șoferii și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, nu doar atunci când constată direct încălcarea regulilor rutiere. Apoi, autoritățile au stabilit și procedura prin care se pot semnala încălcări ale regulilor rutiere înregistrate de camerele de bord, dar nu au venit și cu o procedură pentru semnalarea încălcărilor înregistrate de camerele de supraveghere a traficului. De aceea, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus recent în dezbatere publică un proiect de ordin, prin care este stabilită o procedură de semnalare a încălcărilor rutiere constatate cu ajutorul camerelor de supraveghere a traficului. Citește articolul
Mai multe mituri legate de Codul rutier care circulă în spațiul public nu au bază în legislația momentului. De pildă, de principiu, nu este legală parcarea mașinilor pe trotuar, chiar dacă rămâne cel puțin un metru liber pentru trecerea pietonilor, iar polițiștii rutieri îi pot sancționa și pe pietoni, nu doar pe șoferi. Citește articolul
După cum s-a stabilit în 2022, șoferii ce nu mențin curate toate geamurile mașinii cu care circulă riscă să fie opriți în trafic de polițiști și să primească amenzi de peste 1.500 de lei pentru asta. În această categorie pot fi incluși și șoferii care nu curăță zăpada de pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale ale mașinii, iar acest lucru are efect asupra vizibilității. Zilele acestea, potrivit Administrației Naționale de Meteorologie, în mai toată țara se vor înregistra ninsori abundente și viscol. Citește articolul
Punctul-amendă, în funcție de care se calculează amenzile rutiere, s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim la 4.050 de lei. Mai exact, deoarece reprezintă valoric 5% din salariul minim brut pe țară, punctul-amendă are acum valoarea de 202,5 lei. Astfel, de exemplu, în cazul în care intră în intersecție pe culoarea galbenă a semaforului, șoferii riscă amenzi de peste 600 de lei, iar în cazul în care trec pe roșu, amenzi de puțin peste 1.000 de lei (în acest caz se și suspendă dreptul de a conduce). Citește articolul
Conducătorii de vehicule reprezintă una dintre categoriile de cetățeni pentru care anul 2024 a adus, probabil, cea mai lungă serie de noutăți legislative. Pornind de la introducerea posibilității de a conduce și anumite motociclete și terminând cu schimbări referitoare la amenzi, formalități administrative sau consecințe ale încălcării anumitor prevederi legale, conducătorii autovehiculelor trebuie să își actualizeze multe dintre informațiile pe care le știau cu privire la deplasarea pe drumurile publice. Citește articolul
Salariul minim va crește, începând cu 1 ianuarie 2025, de la 3.700 de lei, cât e acum, la 4.050 de lei. Majorarea salariului minim va însemna și creșterea amenzilor aplicate pentru contravențiile rutiere, respectiv a punctului de amendă la peste 200 de lei, în condițiile în care acum e plafonat, până la finalul anului, la 165 de lei. Citește articolul
Mai nou, polițiștii rutieri pot sancționa conducătorii de vehicule și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau ale celor de supraveghere, nu doar când constată direct încălcarea regulilor de circulație. Dacă în baza înregistrărilor făcute cu camere de bord, polițiștii pot sancționa conducătorii doar pentru conducere agresivă, imaginile surprinse de camerele de supraveghere ale administratorilor drumurilor pot fi folosite la sancționarea mai multor abateri de la regulile Codului rutier, inclusiv în cazul depășirii vitezei maxime sau trecerii pe culoarea roșie a semaforului. Citește articolul
Codul rutier a fost modificat recent, astfel încât polițiștii să poată sancționa conducătorii auto și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, nu doar atunci când constată direct încălcarea regulilor rutiere. Totuși, în baza înregistrărilor camerelor de bord, polițiștii pot sancționa doar comportamentul agresiv al șoferilor, nu și alte încălcări ale regulilor rutiere. Citește articolul
Codul rutier a fost modificat acum câteva zile, astfel încât cei ce surprind comportamente agresive în trafic să poată transmite polițiștilor înregistrările audio-video deținute, în baza cărora șoferii agresivi pot fi sancționați. Sesizările privind comportamentul agresiv în trafic se pot face prin HUB-ul de servicii al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Citește articolul