Sistemul de monitorizare a traficului, numit e-SIGUR, permite sancționarea automată a șoferilor care încalcă legislația rutieră, amenzile fiind trimise direct la domiciliul acestora. Odată cu înștiințarea privind abaterea, proprietarului mașinii surprinse de sistemul e-SIGUR i se cer datele șoferului, iar dacă acesta furnizează date incorecte, i se poate întocmi dosar penal pentru fals în declarații, deoarece aparatele radar folosite în cadrul sistemului de monitorizare a traficului înregistrează evenimentele la calitate ridicată, ce permite identificarea conducătorilor auto. Citește articolul
O nouă categorie de persoane este scutită acum de purtarea centurii de siguranță la deplasările cu mașina mică, indiferent dacă acestea conduc respectiva mașină sau sunt pasagere, potrivit unui ordin al Ministerului Sănătății publicat recent în Monitorul Oficial. Mai exact, sunt scutite de-acum de purtarea centurii de siguranță, printre altele, persoanele care suferă de afecțiuni care au necesitat intervenții chirurgicale de stomizare. Citește articolul
Codul rutier stabilește reguli atât pentru șoferi, atunci când circulă în zona unei treceri de pietoni, cât și pentru cei ce o utilizează pentru a traversa strada, iar încălcarea acestora poate aduce sancțiuni atât șoferilor, cât și pietonilor. Citește articolul
Chiar dacă nu există o dată exactă pentru dotarea mașinilor cu anvelope de iarnă, potrivit legislației în vigoare, ele trebuie folosite atunci când se circulă pe drumuri acoperite de gheață, zăpadă sau polei. În cazul în care nu respectă această obligație, șoferii riscă amenzi de câteva mii de lei. Registrul Auto Român (RAR) a subliniat azi că legislația nu a suferit modificări și că nu avem o dată exactă pentru montarea pe mașini a anvelopelor de iarnă. Citește articolul
Dacă nu-și reînnoiesc actele în baza cărora conduc, respectiv permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare a autovehiculului, atunci când informațiile cuprinse în ele nu mai corespund sau sunt deteriorate, șoferii riscă amenzi chiar și în situația în care nu conduc, deoarece, de câțiva ani, pot fi sancționați și de polițiștii de la serviciul de permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, atunci când constată astfel de situații. În plus, polițiștii de la ghișeu pot da amenzi și pentru deținerea simultană a două permise de conducere naționale, dintre care unul eliberat într-o țară străină. Citește articolul
Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță publicată acum câteva zile, majorarea, începând de azi, atât a tarifelor pentru trecerea podurilor peste Dunăre, cât și a amenzilor aplicate în cazurile în care șoferii nu achită taxa de pod. Autoritățile susțin că o astfel de majorare era necesară, deoarece valoarea amenzilor pentru neplata taxei de pod nu mai era aliniată cu cea a altor amenzi, fiind actualizată acum șapte ani, iar anul trecut au fost date peste 170.000 de amenzi pentru această abatere. Citește articolul
Pentru a reduce cazurile în care transportatorii nu respectă limitele legale de încărcare a camioanelor, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță ce se aplică de azi, sancționarea mai dură a șoferilor care refuză să permită cântărirea sau măsurarea dimensiunilor vehiculului ori care se sustrag sau obstrucționează controlul. În cazul sustragerii de la control, șoferii riscă amenzi de cinci ori mai mari decât cele vechi. Pentru ca aceste măsuri să fie pe deplin aplicabile, autoritățile trebuie să vină, în următoarea lună, cu norme metodologice pentru efectuarea automată a controlului. Citește articolul
În 2024, Codul rutier a fost modificat, astfel încât polițiștii să poată amenda șoferii și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, nu doar atunci când constată direct încălcarea regulilor rutiere. Apoi, autoritățile au stabilit și procedura prin care se pot semnala încălcări ale regulilor rutiere înregistrate de camerele de bord, dar nu veniseră și cu o procedură pentru semnalarea încălcărilor înregistrate de camerele de supraveghere a traficului. De aceea, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat recent în Monitorul Oficial un ordin, prin care este stabilită o procedură de semnalare a încălcărilor rutiere constatate cu ajutorul camerelor de supraveghere a traficului. Citește articolul
Codul rutier definește depășirea ca fiind manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul aflat pe același sens de circulație, prin schimbarea direcției de mers și ieșirea de pe banda de circulație sau din șirul de vehicule în care s-a aflat inițial. Astfel, după cum a clarificat Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) într-un răspuns recent la o solicitare făcută de redacția noastră, trecerea unui vehicul în fața altuia pe o autostradă, în condițiile în care circulă mai repede pe una dintre benzile acesteia, nu reprezintă depășire și nu trebuie să fie făcută exclusiv pe stânga. Citește articolul
Pentru a nu risca amenzi ce pot ajunge la peste 4.000 de lei, șoferii trebuie să respecte o serie de reguli la trecerile la nivel cu calea ferată. Dacă în cazul trecerilor la nivel cu cale ferată dotate cu bariere sau semibariere regulile sunt relativ simple - nu se poate trece când barierele sunt lăsate, în cazul celor fără bariere, dar cu sisteme sonore și luminoase de avertizare în legătură cu venirea trenului, regulile se complică un pic, punându-se întrebarea dacă șoferii trebuie să oprească mașina și atunci când sistemele de avertizare (luminile roșii) nu sunt active. Cu scopul de a lămuri regulile privind trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere, dar cu lumini de avertizare, Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a venit recent cu o serie de clarificări pe această temă, într-un răspuns adresat redacției noastre. Citește articolul