Companiile nou-înființate pot cere codul de TVA, dacă e cazul, direct prin formularul prin care solicită înmatricularea la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), conform unor modificări recente. În acest context, din rațiuni de simplificare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va elimina declarația 098, care era folosită până acum fix în acest scop. Citește articolul
Autoritățile europene au lansat recent în dezbatere un pachet de proiecte prin care se dorește modificarea semnificativă a sistemului de TVA al Uniunii. În principal, se propune ca, pentru vânzările către consumatori, să fie necesară o singură înregistrare de TVA pentru toate statele UE, iar obligațiile declarative să fie gestionate printr-un portal unic. Totodată, se mai dorește introducerea facturării electronice pentru tranzacțiile transfrontaliere. Citește articolul
La un an de când Guvernul a stabilit că firmele declarate inactive trebuie reactivate de către Fisc atunci când măsura este suspendată în instanță, procedura pentru aplicarea noii reguli a apărut în Monitorul Oficial sub forma unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, prin reglementările și practicile naționale, România impune contribuabililor ca la data anulării codului de TVA să efectueze ajustarea TVA dedusă pentru bunurile de capital existente în patrimoniu, fără a da posibilitatea acestor persoane să facă dovada dacă sunt îndeplinite sau nu condițiile de fond pentru menținerea deducerii TVA. În esență, soluționarea cauzei impune legiuitorului român să elimine din legislație obligația de ajustare a TVA dedus pentru bunurile de capital la data anulării codului de TVA, totodată indicând expres că simpla anulare a codului nu poate fi sinonimă cu a considera că bunurile de capital nu sunt alocate unei activități economice. Citește articolul
Taxarea inversă nu poate fi aplicată în România fără ca furnizorul să obțină în prealabil un cod de TVA, a stabilit, printr-o decizie recentă, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Astfel, inspectorii fiscali pot cere plata retroactivă a TVA-ului furnizorilor care n-au cod de TVA, deși erau obligați să-l obțină, chiar dacă aceștia desfășoară operațiuni vizate de taxarea inversă. Citește articolul
Comercializarea online de bunuri, cum ar fi vânzarea pe rețelele sociale precum Facebook sau Instagram, se poate face doar în mod ocazional, de către persoanele fizice, fără înființarea unei forme juridice de organizare. În acest caz, spun specialiștii, vânzările de bunuri utilizate în scop personal nu ar trebui să fie supuse TVA. Pe de altă parte însă, cu precădere dacă vânzarea se realizează în mod constant, aceasta devine o activitate pentru care este necesară înfiinţarea unei societăţi sau înregistrarea ca PFA, vânzătorul putând fi astfel considerat persoană impozabilă din perspectiva TVA, cu diferite implicații, de la caz la caz. Citește articolul
Comercianții care sunt scutiți de plata TVA-ului în România vor putea folosi și ei ghișeul unic de TVA (One Stop Shop - OSS), de la 1 iulie 2021, conform specialiștilor. Evident, această opțiune (aplicarea unui regim special de TVA pentru UE) este valabilă dacă firmele respective vând produse în UE pentru care datorează TVA. Această clarificare vine în contextul noilor reguli de TVA pentru comerțul electronic, ce sunt impuse la nivelul UE. Citește articolul
Versiunea electronică actualizată a declarației 700, care va permite contribuabililor efectuarea electronică a tuturor mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, se află încă în curs de dezvoltare și testare, urmând să fie pusă la dispoziția firmelor pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a precizat instituția pentru redacția noastră. Cei de la Fisc nu oferă însă nicio informație legată de data când această versiune electronică actualizată va fi disponibilă. Deși ordinul care permite ca firmele să facă aceste demersuri a intrat în vigoare la 30 martie 2021, versiunea electronică a acestei declarații încă este neactualizată pe site-ul ANAF. Citește articolul
Începând de anul trecut, codul de TVA se acordă automat, fără analiză de risc, aceasta urmând a se face după acordare. Există însă și situații în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) îți poate anula codul de TVA din oficiu, uneori imediat după înregistrarea în scopuri de TVA. Citește articolul
Obținerea codului de TVA se face în baza unei proceduri noi, conform unui ordin oficializat aseară de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, această procedură regândită complet vine, în esență, în urma unei modificări de anul trecut prin care s-a stabilit că analiza de risc nu se mai face la solicitarea codului de TVA. Deși acordarea codului de TVA trebuie aprobată automat, vor fi cazuri în care codul va fi anulat imediat după ce se acordă. Citește articolul