Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Modificările recente la regimul de scutire de TVA includ și apariția unor prevederi noi referitoare la situațiile în care nu s-a solicitat sau s-a solicitat cu întârziere codul de TVA, după depășirea noului plafon de 395.000 lei. Citește articolul
Explicațiile referitoare la data de la care este valabilă înregistrarea în scopuri de TVA au fost modificate și mutate în Codul fiscal, acestea fiind trecute anterior în normele sale metodologice. Noutățile vin în contextul în care regulile regimului de scutire de TVA au fost modificate semnificativ recent. Citește articolul
Începând cu 1 septembrie 2025, plafonul de scutire de TVA din România este de 395.000 lei, iar regimul de scutire de TVA se deschide pentru mai multe firme, așa cum reiese dintr-o ordonanță oficializată recent de Guvern. Măsurile erau așteptate încă de anul trecut, fiind vorba de o transpunere a unei directive europene, dar Guvernul a întârziat cu procesul modificării Codului fiscal. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire practica (adesea prea răspândită) de anulare, din oficiu, a codurilor de TVA de către organele fiscale. Această cauză are în vedere litigiul dintre societatea bulgară Cityland și administrația fiscală din Bulgaria ca urmare a anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA pe motivul unor încălcări repetate ale obligațiilor fiscale din partea Cityland. Citește articolul
Un calendar pentru uniformizarea trecerii la facturarea electronică la nivelul tuturor statelor UE și o obligație nouă privind plata TVA de către platformele online pentru anumite servicii sunt prinse în Directiva europeană supranumită „ViDA” („VAT in the Digital Age” - „TVA în era digitală”), oficializată recent. Citește articolul
Un ghid oficial privind înregistrarea în scopuri de TVA a instituțiilor publice a fost pus recent la dispoziție de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Iată ce trebuie să știi din documentul publicat online. Citește articolul
Radierea din registrul celor ce aplică TVA la încasare, „la pachet” cu pierderea codului de TVA, este o problemă reală de care se pot lovi contribuabilii în practică, atenționează avocații. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul. În acest caz, este necesară o atenție deosebită, pentru că reactivarea codului de TVA nu înseamnă automat și reincluderea în registrul de TVA la încasare. Citește articolul
Mutarea dosarului fiscal al firmei, în contextul schimbării domiciliului fiscal, poate aduce uneori neplăceri majore în practică. De exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul, se poate ajunge în situația în care se „pierde” codul de TVA. Consecințele pot fi foarte neplăcute, astfel că specialiștii recomandă verificarea periodică a stării dosarului fiscal. Citește articolul
În mod normal, regimul de scutire de TVA trebuia să aibă o formă destul de diferită de la 1 ianuarie 2025, însă autoritățile de la noi au ratat termenul pentru transpunerea directivei europene care impune modificarea regulilor (încă) actuale. Cert este că schimbările trebuie implementate în 2025, astfel că modificarea plafonului de scutire de TVA este o certitudine. Motiv pentru care am analizat statisticile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a vedea ce efecte au fost în trecut la cele mai recente modificări de plafon (2012 și 2018). Citește articolul
Reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au primit recent lămuriri de la Ministerul Finanțelor (MF) după ce au identificat în practică o problemă legată de deducerea TVA în situațiile în care firmele se înregistrează tardiv, dar din proprie inițiativă, în scopuri de TVA. Concret, era neclar dacă deducerea se aplică pentru facturile din perioada cuprinsă între momentul în care trebuiau, teoretic, să înceapă emiterea de facturi cu TVA și momentul în care intervine înregistrarea efectivă (dar tardivă) în scopuri de TVA. Reprezentanții MF au dat dreptate fiscaliștilor, dar au apreciat că deducerea e posibilă doar în teorie, deoarece în practică pot apărea dificultăți. Citește articolul