HG 795/2025 vine ca o continuare a unor modificări aduse Codului Rutier la începutul anului, ce permit unor șoferi din țări partenere României să poată conduce în țara noastră în baza permiselor emise în țările lor de origine, nu doar în baza permisului de conducere internațional, ca până acum.
Totuși, modificarea legislativă menționată prevede obligația Executivului de a anunța o listă exactă a statelor pentru care se aplică această excepție, în contextul în care persoanele cu permise de conducere eliberate de state care nu sunt membre ale Convenției de la Viena (1968), UE sau cu care România nu are tratat bilateral de recunoaștere reciprocă sunt obligate să dețină un permis internațional.
Justificarea noului act normativ este aceea a principiului reciprocității, conform căruia România trebuie să recunoască permisele de conducere ale cetățenilor din state care, la rândul lor, oferă același beneficiu titularilor permiselor românești.
În urma unor demersuri diplomatice realizate cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe (MAE), MAI a identificat cinci state care îndeplinesc criteriile de parteneriat strategic, apartenență la NATO/OECD și, cel mai important, care recunosc permisele românești fără a impune un permis internațional:
- Australia;
- Canada;
- Republica Chile;
- Noua Zeelandă;
- Statele Unite ale Americii.
În consecință, perioadele de recunoaștere stabilite, bazate pe reciprocitate, sunt de șase luni pentru permisele emise în Australia, Canada, Noua Zeelandă și Statele Unite ale Americii și de trei luni pentru permisele emise în Republica Chile.
Conform notei de fundamentare ce însoțea măsura în faza sa de proiect, aceasta are rolul de a contribui la îmbunătățirea accesului temporar al cetățenilor din aceste state pe drumurile publice din România, eliminând obligația suplimentară de a avea un permis de conducere internațional.
Pentru a asigura adaptabilitatea la dinamica relațiilor externe, actul normativ impune MAE obligația de a analiza „evoluția referitoare la dinamica relațiilor de politică externă și eventualele schimbări în ceea ce privește legislația privind circulația pe drumurile publice din respectivele state terțe, în măsura în care sunt notificate de autoritățile competente din statele terțe care fac obiectul prezentei hotărâri”.
Ulterior, rezultatele acestei analize trebuie comunicate MAI, care va propune, în termen de 60 de zile, eventuale modificări sau completări ale listei țărilor ai căror șoferi pot conduce în România fără a avea nevoie de un permis internațional.
Comentarii articol (1)