Obligația de a raporta toate facturile electronice în sistemul e-Factura, în relația business to business (B2B), urmează să se aplice din ianuarie 2024, derogarea cerută în acest sens de Guvern urmând să fie aprobată în martie 2023 de către Comisia Europeană, potrivit unor declarații recente ale unui secretar de stat din Ministerul Finanțelor. În acest context, șeful Fiscului spune că vor fi luate măsurile necesare pentru ca termenul respectiv să fie respectat. Inițial, autoritățile de la noi sperau să aplice încă din 2023 o trecere treptată la obligația generalizată de a folosi e-Factura în relația B2B. Citește articolul
Pentru a extinde obligația de a raporta facturi electronice, în sistemul e-Factura, la toate operațiunile derulate în relația business to business, este nevoie de o derogare de la Comisia Europeană. Deși planul autorităților este, teoretic, ca această obligație să fie extinsă din ianuarie 2023, specialiștii spun că sunt șanse mici să vedem așa ceva, pentru că România încă n-a obținut derogarea de care are nevoie. Citește articolul
O clarificare foarte importantă legată de e-Factura este că acei contribuabili care se înscriu în registrul special al sistemului nu mai pot să iasă ulterior din el, informație confirmată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Automat, asta înseamnă că respectivii contribuabili sunt obligați să transmită în e-Factura toate facturile pe care le emit între ei, indiferent că sunt pentru bunuri riscante sau neriscante ori pentru servicii. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, în absența unei facturi fiscale, un acord scris încheiat între părți în cadrul unei operațiuni de leasing financiar poate fi considerat factură. În aceste scopuri, acordul ar trebui, totuși, să conțină toate informațiile necesare pentru ca autoritățile fiscale să determine dacă sunt îndeplinite condițiile de fond în vederea exercitării dreptului de deducere a TVA. Citește articolul
De la 1 iulie 2022, contribuabilii care vând în România, în relația B2B, produse cu risc fiscal ridicat trebuie să transmită în sistemul e-Factura facturile electronice emise. Într-o serie de răspunsuri date recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) arată că această obligație intervine chiar dacă vorbim de livrări intracomunitare și exporturi, doar că acest lucru nu este posibil în prezent, din punct de vedere tehnic. Dar sistemul va fi ajustat curând pentru a primi și aceste facturi. Citește articolul
Comunicarea între firme a facturilor pentru vânzarea de produse riscante trebuie să se facă în funcție de cine este înregistrat sau nu în sistemul e-Factura, așa cum reiese dintr-un ghid publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
O clarificare importantă legată de folosirea sistemului e-Factura este că acesta se folosește strict pentru vânzările de bunuri, nu și pentru prestările de servicii, subliniază specialiștii, interpretarea fiind confirmată recent și de reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). De la 1 iulie 2022, e-Factura este obligatoriu pentru bunurile cu risc fiscal ridicat vândute în relația B2B. Citește articolul
Recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au publicat un document cu multiple întrebări și răspunsuri pentru situații des întâlnite în activitatea celor implicați în achiziții publice sau tranzacții cu bunuri riscante, care trebuie să folosească sistemul e-Factura. Citește articolul
Acolo unde e vorba de tranzacții de produse riscante în relația B2B, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) dau de înțeles că factura originală necesară pentru deducerea TVA este cea sigilată de Ministerul Finanțelor prin sistemul e-Factura. Citește articolul
Chiar dacă, începând din aprilie 2022, unităţile afiliate sunt obligate să transmită în sistemul RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor de vacanță, nu există și o obligație legală care să forțeze operatorii economici să și emită facturi clienților, atunci când acceptă plata serviciilor cu vouchere de vacanță. Practic, din analiza prevederilor legale incidente, reiese că obligatorie este doar transmiterea eventualelor facturi emise în sistemul național de facturare electronică, nu și emiterea facturilor în cazul acceptării de vouchere de vacanță.
Citește articolul