Specialiștii recomandă contabililor să pună în aplicare anumite măsuri pe termen scurt pentru a identifica și contracara riscurile de spălare a banilor la care sunt expuși. Așa cum reiese dintr-un raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), în colaborare cu Corpul Experților Contabili și al Contabililor Autorizați din România (CECCAR), acest domeniu de activitate este expus la riscuri. Citește articolul
Contabilitatea se numără printre domeniile expuse riscurilor de spălare a banilor, așa cum reiese dintr-un raport recent publicat de Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), în colaborare cu Corpul Experților Contabili și al Contabililor Autorizați din România (CECCAR). Astfel, profesioniștii contabili trebuie să fie conștienți de principalele riscuri la care sunt expuși. Citește articolul
Firmele trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar, conform legislației în vigoare. Procedura de inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii prevede parcurgerea anumitor pași, explicați mai jos. De precizat că la final de 2023 s-a majorat semnificativ amenda pentru lipsa inventarierii patrimoniului, astfel că firmele trebuie să fie atente la acest aspect. Citește articolul
Ordonanța de Guvern din august 2025 care modifică legea de implementare a impozitului minim global (Directiva Pilonului II) în România introduce două prevederi importante. Pe de o parte, companiile care intră sub prevederile acestei legi vor fi obligate să calculeze și să raporteze impozitul amânat. Pe de altă parte, acestea vor putea opta să aplice standardele internaționale de contabilitate (IFRS) ca bază a contabilității. Citește articolul
Companiile cu afaceri de peste un milion de euro trebuie să transmită autorităților raportările contabile semestriale la 30 iunie 2025 până la data de 18 august 2025, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
În plin sezon de modificări legislative din partea Ministerului Finanțelor (MF), reglementarea sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2025 s-a lăsat așteptată. Dacă anul trecut aveam reglementarea legală a sistemului de raportare la 30 iunie încă din 18 iulie, anul acesta cadrul legal pentru această raportare (Ordinul MF nr. 1.194/2025) a fost publicat în Monitorul Oficial abia în 5 august, iar formatele prin intermediul cărora se poate face raportarea au apărut pe website-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe 6 august. Citește articolul
Deoarece anterior erau „împrăștiate” prin trei ordine diferite ale Ministerului Finanțelor (MF), regulile de raportare a informațiilor din bilanțurile anuale întocmite de entitățile care au un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic au fost unificate recent într-un singur act normativ. Citește articolul
Firmele trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2024 până pe 2 iunie 2025, potrivit unui ordin dat de Ministerul Finanțelor (MF) la începutul anului curent. Totodată, ministerul a anunțat atunci și unele schimbări față de precedentele bilanțuri depuse de contribuabili, iar Fiscul a pus la dispoziție, la scurt timp după apariția ordinului, formularele electronice. Citește articolul
Pe măsură ce se apropie termenul-limită pentru finalizarea situațiilor financiare, companiile trebuie să fie atente la reglementările fiscale, în special cele referitoare la tranzacțiile intragrup. Astfel, analiza și documentarea prețurilor de transfer sunt esențiale pentru a evita sancțiunile fiscale și pentru a asigura conformitatea. Ajustarea prețurilor de transfer, atunci când acestea nu respectă nivelul pieței, poate influența semnificativ calculul impozitului pe profit și, implicit, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Cu termenul-limită de depunere a declarației 101 până la 25 iunie 2025, este esențial ca aceste ajustări să fie bine gestionate pentru a minimiza riscurile fiscale și a asigura conformitatea obligațiilor financiare ale companiilor. Citește articolul
Dividendele pot fi distribuite atât anual, cât și trimestrial, conform legislației în vigoare, dacă firmele au un profit ce poate fi împărțit asociaților sau acționarilor. În acest sens, specialiștii au reamintit principalele etape de urmat la distribuirea dividendelor interimare, procedura putând fi urmată numai după finalul unui trimestru din anul în curs. Citește articolul