Deoarece anterior erau „împrăștiate” prin trei ordine diferite ale Ministerului Finanțelor (MF), regulile de raportare a informațiilor din bilanțurile anuale întocmite de entitățile care au un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic au fost unificate recent într-un singur act normativ. Citește articolul
Firmele trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2024 până pe 2 iunie 2025, potrivit unui ordin dat de Ministerul Finanțelor (MF) la începutul anului curent. Totodată, ministerul a anunțat atunci și unele schimbări față de precedentele bilanțuri depuse de contribuabili, iar Fiscul a pus la dispoziție, la scurt timp după apariția ordinului, formularele electronice. Citește articolul
Pe măsură ce se apropie termenul-limită pentru finalizarea situațiilor financiare, companiile trebuie să fie atente la reglementările fiscale, în special cele referitoare la tranzacțiile intragrup. Astfel, analiza și documentarea prețurilor de transfer sunt esențiale pentru a evita sancțiunile fiscale și pentru a asigura conformitatea. Ajustarea prețurilor de transfer, atunci când acestea nu respectă nivelul pieței, poate influența semnificativ calculul impozitului pe profit și, implicit, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Cu termenul-limită de depunere a declarației 101 până la 25 iunie 2025, este esențial ca aceste ajustări să fie bine gestionate pentru a minimiza riscurile fiscale și a asigura conformitatea obligațiilor financiare ale companiilor. Citește articolul
Dividendele pot fi distribuite atât anual, cât și trimestrial, conform legislației în vigoare, dacă firmele au un profit ce poate fi împărțit asociaților sau acționarilor. În acest sens, specialiștii au reamintit principalele etape de urmat la distribuirea dividendelor interimare, procedura putând fi urmată numai după finalul unui trimestru din anul în curs. Citește articolul
Valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe urmează să crească automat, în același timp cu salariul minim brut pe țară, prevede unui proiect de lege considerat adoptat tacit la Senat, după ce o altă inițiativă similară a rămas blocată la Camera Deputaților încă din 2022. Aceasta este relevantă în cazul amortizării capitalului imobilizat, obligație prin care firmele care investesc în active corporale și necorporale recuperează treptat uzura lor fizică și morală. Citește articolul
În contextul în care termenele situațiilor financiare anuale pe 2024 se apropie, un reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF) a oferit, la un eveniment organizat recent de avocatnet.ro, trei clarificări utile contribuabililor legate de semnarea bilanțurilor. Citește articolul
Criteriile de mărime ale entităților raportoare, stabilite prin reglementările contabile referitoare la situațiile financiare anuale, au fost actualizate de Ministerul Finanțelor (MF) începând cu situațiile financiare pe exercițiul 2024. În acest context, reprezentanții MF subliniază că noile criterii se aplică doar începând cu anul 2024, nu și anului 2023. Citește articolul
Situațiile financiare anuale trebuie însoțite, conform reglementărilor contabile, de note explicative, acestea cuprinzând tot felul de informații complementare bilanțurilor. Deoarece în practică pare că firmele nu acordă importanța cuvenită acestor note, reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au reamintit care este rolul lor. Citește articolul
ONG-urile, asociațiile de proprietari și bisericile, entități care țin contabilitatea în sistem simplificat, ar fi trebuit, teoretic, să înceapă raportările SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Totuși, acestea nu se puteau achita practic de obligație, motiv pentru care, la solicitarea Camerei Consultanților Fiscali (CCF), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent scutirea lor de depunerea declarației 406. Totodată, pe lista scutirilor au fost introduse, pe ultima sută de metri, și profesiile liberale care nu erau incluse anterior pe aceasta. Citește articolul
Sunt deja aproximativ doi ani de când reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au atenționat public faptul că se folosesc de informațiile din declarațiile 406 (care conțin fișierul SAF-T) în verificările la contribuabili. Între timp, specialiștii au putut observa în practică și ce înseamnă, efectiv, acest lucru: de exemplu, cam ce operațiuni observate de inspectori în fișierul SAF-T pot declanșa controale și poate chiar consecințe fiscale neplăcute, din perspectiva TVA. Citește articolul