În contextul în care facturarea electronică va deveni obligatorie în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, este important de reținut că aceasta va putea viza numai contribuabilii stabiliți pe teritoriul României. Astfel, în relația cu firmele străine, regulile facturării vor rămâne la fel ca în prezent. Citește articolul
În data de 27 iulie 2023, Consiliul Uniunii Europene a autorizat România să introducă facturarea electronică obligatorie pentru toate tipurile de tranzacţii B2B efectuate între societăţile stabilite în România. La aproape doi ani de la solicitarea acestei derogări din partea Consiliului UE, România intră în linie dreaptă din perspectiva autorizărilor necesare, astfel că va putea să adopte e-factura generalizată începând cu data de 1 ianuarie 2024. Citește articolul
După ce România a cerut în ianuarie 2022 o derogare pentru ca sistemul e-Factura să fie obligatoriu pentru toate firmele (adică în relația B2B), o decizie în acest sens a fost oficializată joi de Consiliul UE, aceasta fiind aplicabilă de la 1 ianuarie 2024. Concret, persoanele impozabile stabilite în România vor trebui să emită numai facturi electronice între ele, ceea ce înseamnă că toate vor trebui transmise în sistemul e-Factura. Citește articolul
Pentru a extinde obligația de a raporta facturi electronice, în sistemul e-Factura, la toate operațiunile derulate în relația business to business, este nevoie de o derogare de la Comisia Europeană. Deși planul autorităților este, teoretic, ca această obligație să fie extinsă din ianuarie 2023, specialiștii spun că sunt șanse mici să vedem așa ceva, pentru că România încă n-a obținut derogarea de care are nevoie. Citește articolul
Comunicarea între firme a facturilor pentru vânzarea de produse riscante trebuie să se facă în funcție de cine este înregistrat sau nu în sistemul e-Factura, așa cum reiese dintr-un ghid publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
O clarificare importantă legată de folosirea sistemului e-Factura este că acesta se folosește strict pentru vânzările de bunuri, nu și pentru prestările de servicii, subliniază specialiștii, interpretarea fiind confirmată recent și de reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). De la 1 iulie 2022, e-Factura este obligatoriu pentru bunurile cu risc fiscal ridicat vândute în relația B2B. Citește articolul
Companiile care sunt obligate să folosească, de la 1 iulie 2022, sistemul e-Factura pentru produsele riscante vândute în relația B2B trebuie să comunice, în continuare, facturile către clienți așa cum au făcut-o și până acum, atrag atenția specialiștii. Dacă vor să comunice facturile clienților exclusiv prin e-Factura, firmele trebuie să încheie acorduri cu aceștia. Citește articolul
Așa cum s-a stabilit în ultimele luni, sistemul e-Factura devine obligatoriu, în relația B2G, adică pentru achiziții publice, și în relația B2B, pentru produse riscante, de la 1 iulie 2022. În acest sens, specialiștii au clarificat că nici firmele care vând produse riscante în relația B2B, nici cele implicate în achiziții publice nu trebuie să se înregistreze în registrul e-Factura prin depunerea formularului 084. Așadar, facturile electronice vor fi transmise în e-Factura fără a fi nevoie de o înregistrare prealabilă datei de 1 iulie 2022. Citește articolul
Autoritățile vor putea să intervină, în timpul situațiilor de criză, pentru a combate specula în relația dintre companii (B2B) sau în relația dintre companii și consumatori (B2C), conform unei ordonanțe oficializate aseară de Guvern. Astfel, pentru specula pe timp de criză, companiile vor risca, începând din 20 iulie 2022, dacă mecanismul este activat prin hotărâre de Guvern, amenzi de până la 500.000 de lei. Citește articolul
Sistemul e-Transport, prin care autoritățile vor monitoriza bunurile riscante din punct de vedere fiscal ce sunt transportate pe căile rutiere, va deveni operațional opțional în curând și apoi obligatoriu de la 1 iulie 2022. În acest moment, însă, este neclar dacă sistemul vizează exclusiv relația B2B sau dacă va viza inclusiv relația B2C, de exemplu. Citește articolul