avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 768 soluții astăzi
Acasă Subiect: administrare pfa
Subiect: administrare pfa
ACCES PREMIUM

Patru chestiuni de verificat înainte de o actualizare a listelor contribuabililor

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
28 Iunie 2024 | 0 | 918 | Timp de citire: 2 min.

În mod normal, listele contribuabililor sunt actualizate o dată pe an - în decembrie, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie. În acest an, însă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a ales să facă și o actualizare importantă chiar la mijlocul anului. Iată cam ce verificări-standard ar fi de făcut într-o asemenea împrejurare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Cum va putea ANAF să modifice din oficiu vectorul fiscal al contribuabililor, dacă aceștia nu depun la timp formularul 700

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Iunie 2024 | 0 | 10882 | Timp de citire: 3 min.

În situațiile în care contribuabilii nu comunică în termenul legal, prin formularul 700, schimbările de vector fiscal, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va putea să facă modificări din oficiu, conform unei proceduri puse recent în dezbatere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Regulile pentru înregistrarea fiscală a PFA-urilor și profesioniștilor, extinse de ANAF din 19 iunie

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Iunie 2024 | 0 | 21995 | Timp de citire: 3 min.

Din 2022 există reguli noi în privința interacțiunii PFA-urilor și profesioniștilor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Între timp, însă, reprezentanții ANAF și-au dat seama că aceste reguli trebuie extinse pentru a detalia procedura de înregistrare fiscală pentru cei care nu se înregistrează la Registrul Comerțului, motiv pentru care recent a fost oficializat un ordin cu completări la regulile respective. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsură oficială

UPDATE La 1 iulie apar noi modificări la listele contribuabililor, a stabilit ANAF. Peste o mie de firme trec din lista celor mari în lista celor mijlocii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Aprilie 2024 | 0 | 17750 | Timp de citire: 2 min.

Lista marilor contribuabili urmează să fie „scurtată”, de la 1 iulie 2024, cu peste 1.000 de poziții, conform unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Modificarea a fost operată de autorități pentru optimizarea activității de administrare a marilor contribuabili și vine după ce Agenția făcuse lunile trecute o reclasificare aplicabilă de la 1 ianuarie 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Reclasificarea firmelor, stabilită de ANAF: Listele companiilor mari și mijlocii sunt valabile din ianuarie 2024

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Ianuarie 2024 | 1 | 29253 | Timp de citire: 2 min.

Listele contribuabililor mari și mijlocii, care sunt valabile de la 1 ianuarie 2024, au fost publicate recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), după ce regulile administrării acestora fuseseră modificate. Reclasificarea firmelor și includerea lor într-o categorie sau alta are implicații mai ales din perspectiva obligației de a face raportările SAF-T. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exclusiv ANAF se pregătește de actualizarea listelor contribuabililor, care trebuie făcută până pe 10 decembrie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Septembrie 2023 | 1 | 11204 | Timp de citire: 2 min.

Actualizarea listelor contribuabililor trebuie făcută anual până la începutul lunii decembrie, conform regulilor în vigoare. În acest sens, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au spus că, în prezent, fac pregătiri pentru actualizarea așteptată peste aproximativ două luni și un pic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ministerul Finanțelor: ANAF va completa ordinul privind subcriteriile de risc fiscal pentru a include certificarea declarațiilor

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 August 2023 | 1 | 12579 | Timp de citire: 3 min.

Anul trecut, criteriile generale de risc fiscal din Codul de procedură fiscală au fost detaliate în subcriterii de risc printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă ANAF a uitat să includă în ordin un aspect foarte important, conform reprezentanților Camerei Consultanților Fiscali (CCF) - certificarea declarațiilor fiscale, care trebuie luată în calcul în cadrul analizei de risc. La solicitarea CCF, Ministerul Finanțelor a confirmat că propunerea CCF de a completa ordinul privind aprobarea subcriteriilor de risc este justificată și că urmează să fie implementată de către ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Achiziție publică în pregătire

Din 2026, un sistem nou pentru administrarea contribuabililor: Vectorul fiscal va fi actualizat zilnic, iar rambursările de TVA se vor face în câteva ore

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Februarie 2023 | 0 | 3573 | Timp de citire: 3 min.

Ministerul Finanțelor (MF) a început recent consultarea pieței pentru un sistem informatic complet nou pentru administrarea companiilor și persoanelor fizice, care va fi luat „la cheie” prin achiziție publică și care se va numi SFERA. Noul sistem va asigura o activitate internă mai eficientă în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și, mai ales, servicii semnificativ îmbunătățite pentru contribuabili, printre care o procesare mai rapidă a declarațiilor fiscale și o actualizare zilnică a vectorului fiscal sau rambursări de TVA în doar câteva ore. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2026, inspecțiile fiscale aleatorii vor fi limitate drastic, iar inspectorii care depășesc limita vor fi sancționați

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Ianuarie 2023 | 0 | 1915 | Timp de citire: 3 min.

În viitor, inspecțiile fiscale aleatorii și verificările aleatorii ale situației fiscale personale vor fi limitate drastic, astfel încât Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să-și deruleze majoritatea controalelor în baza analizei de risc. Orice depășire a limitei va aduce sancționarea disciplinară a inspectorilor vinovați. Măsura este trecută într-o ordonanță recent oficializată, dar se va aplica efectiv abia din 2026. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Încadrarea de risc fiscal a unei firme va fi comunicată la cerere, însă ANAF va putea să refuze uneori solicitările

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Ianuarie 2023 | 0 | 3918 | Timp de citire: 3 min.

Sistemul de clasificare a contribuabililor în funcție de riscul fiscal urmează să fie operaționalizat, teoretic, în ianuarie 2026. De la acel moment, orice firmă va putea să obțină (deși nu întotdeauna), la cerere, încadarea sa de risc, așa cum reiese dintr-o ordonanță oficializată recent. Citește articolul