Acum un an, aplicarea beneficiului de netaxare era permisă și în cazul unor adaosuri la salariul de bază de până la o treime din salariul minim brut garantat în plată - asta lăsa loc pentru eventuale tichete de masă la valore individuală spre maximul permis de lege, permitea compensarea în bani a muncii în plus sau în zile de sărbătoare legală și alte adaosuri. De la 1 iulie, marja pentru aceste adaosuri este foarte mică - 300 de lei - ceea ce nu mai permite în practică aplicarea acestui beneficiu în condiții similare anului precedent, deși pe hârtie aceste condiții au rămas la fel. Citește articolul
Începând cu iulie 2024, avem un salariu minim brut pe țară de 3.700 de lei, dar angajatorii plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 3.400 de lei, deoarece facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă este valabilă, în continuare, până la finalul anului curent. De-acum, însă, vorbim de 300 de lei netaxabili, care sunt incluși obligatoriu în salariul minim. Citește articolul
Facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă se aplică inclusiv în cazul salariaților cu normă parțială, însă într-un mod diferit față de cum se aplică salariaților cu normă întreagă. Măsura se aplică și în anul 2024, însă din iulie suma netaxabilă e majorată de la 200 la 300 lei. Astfel, pentru angajații part time, angajatorii plătesc contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) ca pentru un salariu brut de 3.400 lei, nu ca pentru salariul minim brut de 3.700 lei, așa cum ar fi normal. Citește articolul
Am ajuns din nou în situația în care salariul minim sectorial, aplicabil celor ce lucrează în zona agroalimentară, rămâne în urmă prin raportare la salariul minim stabilit prin hotărâre de Guvern. Diferența față de toamna trecută e că Guvernul nu a mai exclus expres de la aplicarea noului salariu minim angajații din „sectoarele speciale”. Conform principiului asigurării cel puțin a salariului minim garantat în plată, de la 1 iulie niciun salariu minim brut nu ar putea fi sub 3.700 de lei. Doar că netul celor plătiți cu minimul în zona agroalimentară e deja superior salariului minim net aplicabil de la 1 iulie. Înseamnă asta că nu e nevoie să le crească și acestor angajați salariul minim brut? Totodată, există compatibilitate între facilitățile fiscale sectoriale și beneficiul de netaxare pentru 300 de lei din salariul minim? Citește articolul
Suma netaxabilă din salariul minim brut pe țară urmează să fie majorată, printr-o OUG oficializată vineri, de la 200 la 300 lei, în contextul în care în iulie 2024 crește minimul pe economie. Concret, pentru această sumă, angajatorii nu trebuie să plătească nici impozit pe venit, nici contribuții sociale. Citește articolul
Deși majorarea salariului minim nu poate avea efectul diminuării unor salarii nete, în contextul beneficiului de netaxare de câteva sute de lei are efectul de a crea unele inechități între salariați. Cu un beneficiu de netaxare mai mare cu 100 de lei de la 1 iulie, inechitatea se adâncește un pic mai mult. Citește articolul
Cu un nou salariu minim brut de la 1 iulie și un beneficiu de netaxare cu 50% mai mare, trebuie să ne uităm și la situația acelor angajați cărora le-au crescut salariile minime în ultimele câteva luni, ca urmare a prevederilor privind „salariile minime istorice” din Codul muncii. Celor cu salarii astfel majorate și care nu se situează acum dincolo de 3.700 de lei, angajatorii ar trebui negocieze cu lucrătorii să le majoreze salariile peste acest nivel, de la 1 iulie, sau e suficient să le crească la noul nivel minim garantat în plată? Cu noul beneficiu de netaxare în calcul și cu dezideratul de a nu crește salarii brute care să antameze diminuări ale netului, angajatorii sunt puși, iarăși, în fața unor calcule mult prea dificile decât ar fi fost necesar. Citește articolul
Angajatorii pot da celor plătiți cu salariul minim brut pe țară 200 de lei în plus, lunar, fără ca această majorare să atragă plăți suplimentare la impozitul pe venit și la contribuțiile sociale. Beneficiul netaxării celor 200 de lei la salariul minim a apărut la jumătatea anului 2022, s-a aplicat în 2023 și continuă să se aplice inclusiv pe tot parcursul anului 2024. În interviul de azi cu Tatiana Constantin-Hozoc, Payroll legal counsel la Accace România, analizăm efectele practice ale acordării acestei facilități fiscale. Citește articolul
Inspectorii de muncă nu pot interveni în cadrul negocierilor privind stabilirea salariului, dar pot sancționa pasivitatea angajatorului în fața obligației de a majora salariile minime mai vechi de 24 de luni. Ca atare, inspectorii nu pot decide dacă o majorare reprezintă o respectare a obligației și o alta, nu. Cu toate acestea, Inspecția Muncii ne-a indicat dezideratul de a se ține cont de nivelul netului avut anterior majorării, dat fiind că există acel beneficiu de netaxare care încurcă puțin calculele. Citește articolul
Facilitatea ce constă în 200 de lei netaxabili se aplică inclusiv în cazul salariaților cu normă parțială, însă într-un mod diferit față de cum se aplică salariaților cu normă întreagă, măsura fiind prelungită recent prin ordonanță ca să se aplice și în anul 2024. Pe scurt, pentru angajații part time, angajatorii plătesc contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) ca pentru un salariu brut de 3.100 de lei (începând din octombrie 2023 și, teoretic, până în decembrie 2024), nu ca pentru salariul minim brut de 3.300 de lei, așa cum ar fi normal. Citește articolul