Implementarea deconturilor precompletate prin sistemul e-TVA, oficializată recent de Guvern prin OUG nr. 70/2024, fără dezbateri reale și prin adoptarea sa galopantă, a generat numeroase reacții critice din partea mediului de afaceri și a experților fiscali. În timp ce autoritățile susțin că măsura va reduce evaziunea fiscală și va îmbunătăți colectarea TVA, contestatarii consideră că aceasta va crește birocrația și costurile pentru companii, fără a aduce beneficii semnificative. Cea mai mare bătaie de cap revine, desigur, contabililor, context în care se ia chiar în calcul un protest al acestora față de modul în care Guvernul a înțeles, în ultimii ani, să implementeze, de azi pe mâine, măsuri cu un uriaș impact asupra profesiei lor și clienților acestora. Citește articolul
Guvernul a oficializat recent principalele reguli pentru implementarea efectivă a deconturilor precompletate de TVA începând cu luna august 2024, acestea fiind incluse într-o ordonanță de urgență. Documentul extinde sursele de informații pe care se bazează deconturile precompletate și detaliază cum sunt gestionate situațiile în care apar diferențe notabile între forma precompletată de autorități a decontului de TVA și forma modificată de contribuabil. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a confirmat faptul că simpla apartenență la același grup de societăți sau existența unui contract de prestări servicii între două societăți din state membre diferite nu este suficientă pentru a considera că societatea beneficiară a serviciilor dispune de un sediu fix în celălalt stat. Mai mult decât atât, CJUE a reamintit faptul că nu se poate vorbi de sediu fix atunci când resursele umane și tehnice de care dispune o societate în celălalt statul membru nu sunt distincte de cele prin care îi sunt furnizate serviciile sau dacă aceste resurse umane și tehnice nu asigură decât activități pregătitoare sau auxiliare. Este vorba de decizia CJUE în cauza românească C-533/22 „Adient”. Citește articolul
O companie nu scapă de toate obligațiile privind TVA doar pentru că organul fiscal i-a anulat din oficiu codul de TVA. Dacă se găsește într-o asemenea situație, contribuabilul este obligat în continuare, acolo unde este cazul, să colecteze, să declare (prin formularul 311) și să achite TVA. Venim cu clarificări în acest sens în condițiile în care la controalele Fiscului apar din când în când cazuri de contribuabili care nu-și îndeplinesc obligațiile după anularea codului de TVA. Citește articolul
Noi clarificări privind stabilirea sediilor fixe în materie de TVA au fost oferite recent de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). De această dată, speța în care s-a pronunțat Curtea vizează România în mod direct. Citește articolul
Decizia emisă de autoritățile fiscale în etapa de contestare administrativă a unei impuneri de TVA poate fi anulată în situația în care contribuabilului i s-a încălcat dreptul la apărare, stabilește o decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Totuși, anularea deciziei poate să intervină numai dacă, în lipsa încălcării respective, rezultatul procedurii putea fi altul. Citește articolul
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de la începutul lunii mai, în cauza Slovenské Energetické Strojárne AS C-746/22 (Ungaria), aduce clarificări cu privire la procedura de rambursare a TVA-ului către persoanele impozabile care nu sunt stabilite în statul membru de rambursare, dar sunt stabilite în alt stat membru al UE, și, totodată, cu privire la posibilitatea de a prezenta informații suplimentare în căile de atac. De reținut că prevederile legislației fiscale din România sunt în linie cu concluziile CJUE. Citește articolul
România a primit o nouă autorizare pentru limitarea la 50% a dreptului de deducere a TVA-ului pentru cumpărarea, închirierea sau leasingul mașinilor, în cazul în care acestea sunt folosite și în alte scopuri decât cele profesionale. Măsura figurează într-o decizie recent publicată de Consiliul UE în Jurnalul Oficial al UE. Citește articolul
Bucureștiul va găzdui pe 18 iunie o conferință de marcă în domeniul fiscalității, aducând împreună profesioniști de renume mondial pentru a discuta provocările și soluțiile sistemului de TVA din România și Europa. Printre aceștia se numără Rita de la Feria, profesor de drept fiscal la Universitatea din Leeds, Patrice Pillet, șeful departamentului de TVA din cadrul Comisiei Europene, și Tiina Ruohola, reprezentanta confederației finlandeze și expert în eficientizarea colectării TVA. Discursurile acestora se vor concentra nu doar pe modificările ce se preconizează în legislația europeană de TVA , ci și pe cele mai bune practici experimentate la nivel european în relația contribuabil-administrație fiscală sau pe măsurile de politică fiscală pe care România le-ar putea avea în vedere pentru creșterea colectării în materia TVA, în condițiile în care țara noastră înregistrează constant cel mai mare decalaj de TVA din UE. Citește articolul
În contextul digitalizării relației dintre contribuabili și Fisc, corectitudinea datelor transmise către autoritățile statului capătă o importanță majoră. Din acest motiv, specialiștii recomandă firmelor să facă periodic reconcilieri, pentru a evita riscul apariției unor neconcordanțe care să le aducă ulterior probleme. Citește articolul