Plafonarea stabilită de câțiva ani în privința valorii punctului-amendă, în funcție de care se stabilesc toate amenzile rutiere de la noi, se aplică doar până la final de 2023, deoarece Guvernul nu a mai prelungit-o. Citește articolul
Mecanismul de calculare a valorii punctului-amendă s-a modificat, potrivit unei ordonanțe oficializate recent și care conține mai multe măsuri fiscal-bugetare, și reprezintă acum doar 5% din salariul minim brut, nu 10%, ca înainte. Totuși, chiar dacă vorbim despre o scădere procentuală, de anul viitor, valoarea în bani a punctului-amendă va crește la 165 de lei, deoarece se va renunța la plafonarea anuală a valorii punctului-amendă la 145 de lei (termenul pentru plafonare este 31 decembrie). Inițial, măsura se regăsea într-un proiect de OUG pus în dezbatere în octombrie, dar a fost preluată în ordonanța apărută recent. Citește articolul
De la 1 octombrie, salariul minim crește cu 10%, până la valoarea de 3.300 de lei. Totuși, cu toate că, de principiu, punctul-amendă se calculează în raport cu salariul minim, valoarea acestuia va rămâne plafonată, cel puțin până la sfârșitul anului, la 145 de lei, după cum s-a stabilit în 2022, prin ordonanță. Citește articolul
Chiar dacă, de mai mult de un an, plângerile contravenționale, în general, pot fi introduse și la judecătoria de domiciliu, în cazul contravențiilor rutiere acest lucru nu era posibil, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a unei abateri de la Codul rutier putând fi depusă doar la judecătoria din locul în care a fost constatată fapta. Pentru a remedia această situație și pentru a da posibilitatea șoferilor de a contesta sancțiunile rutiere și la judecătoria de domiciliu, o lege ce vizează modificarea Codului rutier în acest sens a fost oficializată luni. Citește articolul
Printr-o lege apărută la începutul anului, a fost stabilit cadrul legal necesar pentru ca deținătorii de permise de conducere să aibă acces permanent la istoricul sancţiunilor rutiere. Mai exact, de la începutul lunii aprilie, șoferii ar fi trebuit să poată verifica online istoricul sancțiunilor rutiere pe site-ul Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR). Platforma este disponibilă începând de joi. Pe de altă parte, în decembrie 2022 a trecut de Senat un proiect ce conține aceeași măsură, dar la care, cel mai probabil, se va renunța. Citește articolul
De-acum, deținătorii unui permis de conducere emis în România pot obține și online istoricul sancțiunilor primite de-a lungul timpului pentru încălcarea regulilor rutiere. Procedura de obținere a istoricului sancțiunilor rutiere e similară celei pentru obținerea certificatului de cazier judiciar. Mai exact, documentul electronic se poate obține gratuit, prin intermediul a două platforme electronice ale autorităților. Citește articolul
Deoarece autoritățile locale întâmpină mari dificultăți în încasarea sumelor provenite din amenzi contravenționale, se propune acum, printr-un proiect legislativ ce a primit luni primul vot din Parlament, cel al senatorilor, ca, în situația în care nu sunt încasate în doi ani, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să preia executarea silită a sumelor datorate de contravenienți. Citește articolul
Deoarece prevederile legate de circulația în sensul giratoriu nu erau suficient de clare, iar asta ducea la interpretări diferite în cazul accidentelor auto petrecute acolo și la o practică neunitară legată de amenzile aplicate în aceste cazuri, guvernanții au modificat, printr-o hotărâre apărută acum câteva zile, regulamentul Codului rutier. O parte dintre modificări vizează definirea intersecției cu sens giratoriu și stabilirea regulilor de circulație aplicabile în cazul acestora, fiind gândite astfel încât să pună capăt controverselor de interpretare legislativă. Pe același subiect, respectiv clarificarea regulilor de circulație în sensul giratoriu, a fost înregistrat la Parlament, spre sfârșitul lui 2022, un proiect legislativ, la care, acum că legislația rutieră a fost modificată în acest sens, cel mai probabil, se va renunța curând. Citește articolul
Lovirea sau deteriorarea pasajelor existente pe drumurile publice din țara noastră, acțiuni apărute în urma nerespectării gabaritului de liberă trecere, poate aduce șoferilor cele mai mari amenzi ce se pot aplica, pentru nerespectarea Codului rutier, în cazul persoanelor fizice. Mai exact, amenzile riscate în aceste cazuri de șoferi pot ajunge până la 2.900 de lei. Aceleași sancțiuni se aplică și în cazul lovirii porților de gabarit existente la trecerea șinelor de tren. Citește articolul
Pe lângă regulile din mai multe domenii, și legislația ce vizează circulația rutieră și conducătorii de vehicule a suferit o serie de modificări în ultima perioadă. Astfel, în acest an, printre altele, amenzile rămân la nivelul din 2022, șoferii își vor putea accesa online istoricul sancțiunilor rutiere, iar, în anumite condiții, cei interesați vor putea deveni șoferi profesioniști mai devreme. Citește articolul