În vara lui 2022, legislația cu privire la actele de stare civilă a fost modificată, iar noile reguli ar fi trebuit să se aplice din 24 septembrie 2023. Însă Guvernul a decis săptămâna trecută să amâne termenul de aplicare a regulilor apărute în 2022 cu un an, respectiv până pe 24 septembrie 2024. Printre schimbările ce ar trebui să se aplice de anul viitor se numără și posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie, cererile urmând să fie soluționate tot acolo, ceea ce va facilita obținerea actelor, dar și faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite. Citește articolul
Regulile stabilirii numelui după desfacerea unei căsătorii prin divorț s-ar putea schimba pe viitor, potrivit unei propuneri legislative aflate în dezbaterea senatorilor, astfel încât soții să poată reveni la numele de la naștere, nu doar la cel avut înainte de căsătorie, ca acum. Această schimbare va fi utilă, în special, celor care nu se află la primul divorț. Citește articolul
Proiectul de lege care stabilește că, pe lângă străinii ce stau în România de multă vreme sau sunt căsătoriți cu cetățeni români de mai mulți ani, vor putea obține cetățenia română și străinii cu soț/ soție din țara noastră ce locuiesc în afara granițelor acesteia a primit, la finalul lunii noiembrie, undă verde de la Parlament, dar președintele țării a trimis joi Curții Constituționale a României (CCR) o sesizare de neconstituționalitate în legătură cu acesta. Citește articolul
Din toamna anului 2023, cererile în materie de stare civilă se vor putea depune la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie, nu doar în anumite localități, ca acum, potrivit unei ordonanțe recente. În plus, serviciile publice locale de evidență a persoanelor sau primăriile vor avea și competență de soluționare a acestor cereri, ceea ce va facilita obținerea actelor de stare civilă, respectiv a celor de naștere, căsătorie sau deces, și reducerea timpului necesar acestor operațiuni. Citește articolul
Stabilirea cadrului legal pentru operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), care, în momentul de față, se află în plină implementare și care va facilita obținerea acestor acte, și introducerea posibilității ca cetățenii să poată depune cererile în materie de stare civilă, din 2023, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie sunt doar câteva dintre măsurile oficializate recent de Guvern prin OG. Citește articolul
Regulile privind emiterea și conținutul actelor civile, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, au suferit recent o serie de schimbări importante, după apariția unei legi în acest sens. Astfel, acum, modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea actelor de stare civilă duce automat la anularea lor, iar părinții nu le mai pot da mai mult de trei prenume copiilor. Citește articolul
Începând cu data de 2 mai 2022 au devenit aplicabile patru noi cazuri în care persoanele fizice au posibilitatea sa ceară schimbarea numelui de familie sau a prenumelui pe cale administrativă, potrivit unei noi legi. Citește articolul
Modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea certificatelor de stare civilă, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, duce automat la anularea lor, potrivit unei legi oficializate chiar în această dimineață. În plus, aceeași lege stabilește și că, de luni, părinții nu le vor mai pot pune copiilor mai mult de trei prenume. Citește articolul
Aria depozitelor acoperite ce beneficiază, pentru o anumită perioadă, de protecție suplimentară, peste plafonul standard de garantare automată, de 100.000 de euro, potrivit legislației în vigoare, se va extinde, începând de vineri, pentru a alinia legislația națională la cea europeană, potrivit unei legi oficializate marți. Astfel, prin acest act normativ, autoritățile stabilesc ca depozitele rezultate din căsătorie sau divorț să fie incluse în această categorie, ceea ce înseamnă, implicit, și mărirea numărului de persoane ce vor beneficia de garantarea sumelor din conturile bancare. Citește articolul
Proiectul de lege ce prevedea ca certificatele medicale prenupțiale să conțină mai multe teste decât în prezent a fost retras de inițiatori, ceea ce înseamnă că măsurile conținute nu se vor aplica. Potrivit proiectului retras, cei ce voiau să se căsătorească ar fi trebuit să facă, în mod obligatoriu, pe lângă teste pentru sifilis sau tuberculoză (TBC), ca în prezent, și teste pentru hepatită sau pentru stabilirea grupei de sânge. Citește articolul