Normele de sănătate și securitate în muncă (SSM) cuprinse în cele două hotărâri de Guvern pentru protecția lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenți cancerigeni sau mutageni la locul de muncă și pentru protecția lucrătorilor împotriva riscurilor legate de prezența agenților chimici sunt modificate începând de azi printr-un act normativ ce vizează transpunerea unor norme adoptate în 2022 la nivel european. Hotărârea de Guvern publicată azi în Monitorul Oficial realizează extinderea reglementărilor naționale pentru substanțe toxice pentru reproducere, printre altele. Citește articolul
Crizele recente și schimbările semnificative din mediul profesional au generat o altă criză adânc înrădăcinată, dar adesea trecută cu vederea - sănătatea mentală la locul de muncă. Un sondaj Eurobarometru arată că aproape jumătate din forța de muncă europeană este afectată de probleme emoționale sau psihice, cum ar fi depresia sau anxietatea. În România, riscurile psihosociale la locul de muncă sunt în creștere, iar angajatorii ignoră aceste probleme, lăsându-i pe angajați vulnerabili în fața lor. Ignorarea acestor riscuri are consecințe grave, cum ar fi scăderea performanței și productivității, creșterea absenteismului și probleme de sănătate fizică și mentală. Ce spune legea și ce pot face angajatorii? Citește articolul
Normele de sănătate și securitate în muncă (SSM) impun angajatorilor să evalueze riscurile la locul de muncă, printre care se regăsește adesea și expunerea la zgomot, ce poate avea efecte negative nu doar asupra auzului, ci și sănătății psihice sau fiziologice a lucrătorului. Expunerea prelungită la zgomot e prezentă uneori chiar și în baruri sau restaurante, arată inspectorii de muncă. Care sunt, în mare, obligațiile angajatorilor în aceste privințe: Citește articolul
De cele mai multe ori se consideră că angajatorul este singurul responsabil în privința securității și sănătății în muncă (SSM), însă ansamblul normativ care reglementează relațiile de muncă permit sau chiar obligă direct și indirect atât angajatorii, cât și salariații să participe la asigurarea condițiilor optime, sigure și care să nu pună în pericol sănătatea celor implicați în procesul de muncă. Citește articolul
Din perspectiva obligațiilor de sănătate și securitate în muncă (SSM), agenții de pază trebuie să se prezinte la serviciu în stare de sănătate corespunzătoare, să utilizeze corect echipamentul de protecție și să evite intervenția în zone periculoase nesemnificative pentru atribuțiile lor. Accesul în obiectiv trebuie să respecte normele legale și interne, iar orice acțiune care ar putea aduce prejudicii unității păzite trebuie prevenită prin cunoașterea punctelor vulnerabile din perimetru. Citește articolul
Neluarea și nerespectarea măsurilor de securitate și sănătate în muncă sunt pedepsite inclusiv la nivelul Codului penal și fie că vorbim de fapte intenționate sau din culpă. De cele mai multe ori, ne indică practica, dosarele penale se deschid doar după ce s-a și întâmplat un accident de muncă, deși infracțiunile pe care le avem în discuție sunt unele de pericol, iar nu de rezultat. Inspecția Muncii ne-a spus că în 2022 au fost înaintate 45 de astfel de sesizări organelor de urmărire penală și că, de fapt, inspectorii au oricum posibilitatea să sisteze activitățile sau să oprească funcționarea echipamentelor de muncă în situații ce vizează nerespectarea legislației SSM. Citește articolul
Angajatorii nu trebuie să neglijeze obligațiile de SSM (sănătate și securitate în muncă) nici în privința accidentelor ușoare suferite de angajați, pe care trebuie să le țină într-o evidență separată și pentru care trebuie să facă dosarul de cercetare. Adică inclusiv pentru accidente urmate de o scurtă perioadă de incapacitate de muncă, chiar mai puțin de o zi. Altfel, se pot aplica amenzi de câteva mii de lei. Citește articolul
Conform prevederilor din Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă (Legea SSM, pe scurt), în vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în munca şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, printre alte obligaţii, înainte de începerea oricărei activităţi, angajatorul trebuie să obţină autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al SSM. În caz contrar, riscă o amendă între 5.000 și 10.000 de lei. Dar nu toți angajatorii trebuie să se autorizeze din punct de vedere al SSM la inspectoratele teritoriale de muncă. Citește articolul
Pentru asigurarea securității și sănătății în muncă a lucrătorilor este nevoie de un efort comun din partea instituțiilor cu atribuții în domeniu, a angajatorilor, dar și din partea salariaților, aceștia având obligația de a respecta toate dispozițiile legale, cu caracter general, însă și regulile concrete stabilite de angajator, în funcție de domeniul de activitate și/sau specificul activității/funcției/ocupației. Citește articolul
Chiar dacă a dispărut obligația impusă la nivel legislativ, de Executiv, privind purtarea măștii la interior și exterior, nu înseamnă că angajatorii nu ar mai putea impune salariaților să poarte masca la locul de muncă. Legislația privind sănătatea și securitatea în muncă (SSM) îi îndrituiește să facă acest lucru, dacă în urma evaluării riscurilor de la respectivul loc de muncă se ajunge la concluzia că masca ar trebui să fie parte din echipamentul angajaților. Citește articolul