avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 643 soluții astăzi
Acasă Subiect: ssm
Subiect: ssm
ACCES PREMIUM

Controale la angajatori: Lipsa fișelor de aptitudine, printre constatările recente ale inspectorilor de muncă

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Noiembrie 2024 | 3 | 17530 | Timp de citire: 5 min.

Rolul acestor fișe de aptitudine, a căror lipsă presupune pericolul unor sancțiuni care pot ajunge până la 8.000 de lei, este de a proteja salariatul în funcție de riscurile la care este sau va fi expus în timpului procesului de muncă și de a confirma aptitudinea sa în muncă în funcție de aceste riscuri. Explicăm aceste aspecte deoarece vorbim de un subiect pe care inspectorii muncii l-au verificat recent în controalele derulate la angajatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Propunere: Includerea burnout-ului în reglementările de SSM din România - concediu medical pentru angajații afectați și obligații impuse angajatorilor

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2024 | 1 | 2195 | Timp de citire: 4 min.

O propunere legislativă recent înregistrată la Senat prevede recunoașterea epuizării profesionale (burnout) la nivel legislativ în România. Inițiatorii propunerii arată cauzele, consecințele burnout-ului și argumentează că lipsa unei reglementări legale lasă angajații vulnerabili. Astfel, prin propunerea care ar urma să modifice Legea SSM și nu numai, aceștia vin cu o serie de soluții legislative pentru a preveni și gestiona burnout-ul, inclusiv evaluări periodice ale sănătății mentale, concedii medicale specifice și integrarea burnout-ului în sistemul de asigurări care acoperă accidentele de muncă. Burnout-ul, arată inițiatorii propunerii, reprezintă o problemă majoră de sănătate publică în România, cu consecințe economice și sociale semnificative, iar lipsa unei recunoașteri oficiale și a unui cadru legislativ adecvat duce la creșterea presiunii asupra resurselor publice și la o pierdere de capital uman valoros. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Care sunt implicațiile Directivei UE privind munca pe platformă pentru sănătatea și siguranța în muncă?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Octombrie 2024 | 1 | 317 | Timp de citire: 4 min.

Directiva UE privind munca pe platformă, recent adoptată, reprezintă un pas important în direcția protejării sănătății și securității lucrătorilor din economia platformelor digitale. Cu toate acestea, directiva nu adresează anumite problematici și există unele obstacole ce ubliniază importanța unei implementări atente și a unui angajament ferm din partea statelor membre pentru a garanta respectarea drepturilor și a protecției SSM a tuturor lucrătorilor pe platformă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Munca în regim hibrid, de departe cea mai avantajoasă formulă de lucru, vine cu provocări inclusiv pe zona de SSM

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Octombrie 2024 | 1 | 1391 | Timp de citire: 4 min.

Modelul de muncă hibrid este probabil cel mai utilizat în actuala paradigmă de muncă, oricare ar fi proporția zilelor de muncă petrecute în afara sediului angajatorului. Deși pare cea mai avantajoasă formulă de lucru pentru a asigura flexibilitatea mult râvnită de angajați în prezent, munca în regim hibrid vine și cu unele provocări. Una dintre ele e chiar diluarea responsabilităților de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce oportunități de finanțare există la nivel european în materie de SSM

avocatnet.ro în Finanțări
26 Septembrie 2024 | 1 | 1326 | Timp de citire: 5 min.

Promovarea unui mediu de lucru sigur și sănătos nu este doar o obligație legală, ci și o oportunitate strategică pentru companii de a îmbunătăți productivitatea și a reduce costurile legate de accidentele de muncă și bolile profesionale. În contextul european, există o serie de programe de finanțare care susțin inițiativele legate de sănătate și securitate în muncă (SSM), oferind companiilor, instituțiilor și altor entități acces la resurse financiare considerabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum pot accesa companiile cu peste 50 de angajați servicii gratuite de SSM

Conform Legii nr. 448/2006, firmele cu peste 50 de angajați sunt obligate să angajeze cel puțin 4% persoane cu dizabilități, iar în cazul neîndeplinirii acestei obligații, pot opta pentru plata unor obligații fiscale către bugetul de stat sau pentru achiziționarea de produse și servicii de la unități protejate autorizate. Unitățile protejate beneficiază de diverse forme de sprijin oferite de stat și pot oferi servicii de sănătate și securitate în muncă (SSM) altor companii, care își pot compensa astfel obligațiile legale. Accesarea acestor servicii nu doar că ajută la conformitatea legală, dar și îmbunătățește condițiile de muncă și imaginea companiei, oferind totodată oportunități de optimizare a costurilor și flexibilitate în gestionarea resurselor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sistemul dual de monitorizare și consiliere, autodeclararea și controlul intern - ce putem învăța din sistemul german pentru asigurarea conformității SSM

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 August 2024 | 1 | 593 | Timp de citire: 6 min.

Într-un raport publicat joi, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) analizează sistemul dual de sănătate și securitate în muncă (SSM) din Germania, care combină responsabilitățile autorităților de stat și ale instituțiilor de asigurare împotriva accidentelor de muncă, demonstrând un model bine structurat pentru conformitate în Europa. Deși resursa umană la nivel de inspecție este limitată, digitalizarea facilitează inspecțiile prin aplicații mobile care prioritizează riscurile, îmbunătățind eficiența și putând ajunge mai repede acolo unde situația e critică. În plus, odată cu pandemia, companiile au fost încurajate să se folosească de metode ce implică autodeclararea și controlul intern pentru a evalua conformitatea cu reglementările SSM, răspunzând astfel provocărilor existente din mediul de lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii care nu comunică accidentele sau alte evenimente survenite la locul de muncă riscă amenzi de mii de lei

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
30 Iulie 2024 | 0 | 1097 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii care nu respectă legislația de sănătate și securitate în muncă (SSM) pot fi sancționați cu amenzi consistente, unele dintre ele fiind inclusiv în privința pasivității angajatorilor în fața evenimentelor survenite la locul de muncă. Asta înseamnă nu doar cercetarea evenimentelor, ci și comunicarea lor către anumite entități. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Există vreo normă care să-i permită angajatorului restricționarea utilizării grupurilor sanitare în timpul programului de muncă?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Mai 2024 | 1 | 7955 | Timp de citire: 2 min.

Implicit, legislația nu îi permite angajatorului să restricționeze unor angajați accesul la grupurile sanitare. Prin faptul că legea prevede că grupurile sanitare trebuie să fie în apropierea posturilor de lucru, e de la sine înțeles că nu putem vorbi de asigurarea condițiilor minime privind igiena la locul de muncă prin chiar restricționarea accesului la acele condiții. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Servicii de prevenție, inspecții virtuale, call-center pentru consiliere și informare și utilizarea A.I. în strategia inspectorilor de muncă - ce putem învăța din abordarea norvegiană asupra conformității SSM

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
22 Mai 2024 | 1 | 1033 | Timp de citire: 5 min.

Norvegia a demonstrat un angajament exemplar în ceea ce privește îmbunătățirea sănătății și securității la locul de muncă (SSM), devenind un model de urmat pentru alte state europene, potrivit unui raport publicat săptămâna aceasta de Agenția Europeană de SSM (AESSM). Printr-o serie de măsuri inovatoare și reglementări stricte, Norvegia a reușit să creeze un mediu de muncă mai sigur și mai sănătos pentru toți angajații săi. Raportul descrie actuala strategie a Norvegiei în domeniul SSM și prezintă rezultatele a șase studii de caz pe teme specifice, în această ordine: strategia bazată pe riscuri a autorității pentru inspecția muncii, cooperarea între diferitele agenții și autorități ale statului, lecțiile învățate în pandemie (utilizarea inspecțiilor virtuale), call-centerul autorității pentru inspecția muncii, serviciile de sănătate ocupațională și schema reprezentanților pentru SSM (terți care se ocupă de supraveghere pe diferite sectoare de activitate, dar nu sunt inspectori de muncă). Citește articolul