Deoarece prevederile legate de circulația în sensul giratoriu nu erau suficient de clare, iar asta ducea la interpretări diferite în cazul accidentelor auto petrecute acolo și la o practică neunitară legată de amenzile aplicate în aceste cazuri, guvernanții au modificat, printr-o hotărâre apărută acum câteva zile, regulamentul Codului rutier. O parte dintre modificări vizează definirea intersecției cu sens giratoriu și stabilirea regulilor de circulație aplicabile în cazul acestora, fiind gândite astfel încât să pună capăt controverselor de interpretare legislativă. Pe același subiect, respectiv clarificarea regulilor de circulație în sensul giratoriu, a fost înregistrat la Parlament, spre sfârșitul lui 2022, un proiect legislativ, la care, acum că legislația rutieră a fost modificată în acest sens, cel mai probabil, se va renunța curând. Citește articolul
Pe lângă situațiile în care conduc un vehicul pe drumurile publice, medicii din țara noastră pot fi sancționați, potrivit Codului rutier, și pentru că nu-și îndeplinesc obligația legală de a trimite șoferii pe care-i au în evidență sau îngrijire la o examinare medicală de specialitate, atunci când descoperă că aceștia suferă de o boală din lista celor ce nu permit obținerea sau reînnoirea permisului de conducere. Citește articolul
Începând din iarnă, șoferii ce depășesc cu mult limita de viteză stabilită pentru drumul respectiv sau nu stau la barieră atunci când se apropie trenul riscă amenzi de aproape 3.000 de lei și suspendarea permisului de conducere timp de patru luni, primind dovadă fără drept de circulație. După cum a anunțat duminică Poliția Română, în doar o săptămână, circa 200 de șoferi au rămas fără permis de conducere timp de patru luni pentru depășirea, cu peste 70 de km/h, a vitezei legale, unul dintre ei fiind prins circulând pe un segment de autostradă cu 253 km/h. Citește articolul
Chiar dacă sunt proprietate privată, drumurile de acces către magazinele mari sau parcările acestora sunt, de fapt, drumuri publice și acolo se aplică toate regulile stabilite de Codul rutier pentru circulația pe astfel de drumuri. Asta înseamnă, printre altele, că polițiștii de la circulație pot, de exemplu, să-i amendeze pe cei ce parchează pe locurile destinate persoanelor cu dizabilități și că, în cazul unui accident ușor, se poate încheia o constatare amiabilă. Citește articolul
Ca regulă generală, potrivit Codului rutier, toate persoanele dintr-o mașină aflată în mers, indiferent că vorbim despre șoferi sau pasageri, sunt obligate să poarte centura de siguranță. Pe de altă parte, regulamentul de aplicare a Codului rutier stabilește mai multe excepții de la această obligație, printre care și pentru taximetriști. Pentru că nu sunt amintiți alături de taximetriști în lista celor exceptați, șoferii ce fac transport alternativ nu pot beneficia de scutirea de la portul centurii de siguranță. Citește articolul
După cum stabilește, în mod clar, Codul rutier, toate persoanele aflate într-o mașină cu care se merge pe drumurile publice trebuie să poarte centurile de siguranță din dotarea acesteia. De asemenea, șoferii trebuie să le atragă atenția pasagerilor cu privire la obligația de a purta centura de siguranță. Totuși, există și câteva categorii de șoferi ori pasageri exceptați de la regula purtării centurii de siguranță, printre care și gravidele sau cei ce suferă de anumite afecțiuni medicale, inclusiv anumite persoane obeze. Citește articolul
Codul rutier urmează să fie “îmblânzit”, potrivit unui proiect de lege ce va ajunge curând la votul decisiv al deputaților cu propunere de adoptare, o parte dintre măsurile apărute spre începutul anului urmând să fie modificate sau chiar să dispară. Printre altele, va dispărea o acțiune ce acum e încadrată la comportament agresiv, perioada de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul se va putea reduce, în urma unui examen, mai mult decât în prezent, iar în cazul mai multor abateri ce duc la suspendarea permisului de conducere, perioadele de suspendare se vor putea suprapune din nou. Citește articolul
Potrivit Codului penal, modificarea stării locului sau ștergerea urmelor accidentului de circulație din care a rezultat uciderea sau vătămarea integrității corporale ori a sănătății uneia sau mai multor persoane, fără acordul autorităților, reprezintă o infracțiune ce se pedepsește cu închisoarea între doi și șapte ani. Printr-o decizie apărută la început de mai și oficializată azi, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a adus lămuriri în ceea ce privește modificarea stării locului unui accident rutier și a stabilit că aici intră și schimbarea poziției unei mașini implicate în respectivul accident, fără acordul autorităților. Citește articolul
Motocicliștii vor putea circula pe benzile dedicate mijloacelor de transport în comun, acolo unde acestea există, iar astfel țara noastră s-ar alinia cu alte țări care permit acest lucru, dacă o propunere legislativă adoptată tacit la Senat va ajunge să se aplice. Proiectul merge acum la votul decisiv al deputaților. Citește articolul
Șoferii care încalcă legislația rutieră ar fi trebuit să poată fi sancționați și pe baza înregistrărilor video realizate de alți participanți la trafic, nu doar în baza constatării directe a polițistului sau a filmărilor realizate de acesta cu camere video omologate, dar proiectul ce conține măsura a fost respins definitiv marți de Parlament, ceea ce înseamnă că nu va mai ajunge să se aplice. Citește articolul