Extinderea unei afaceri peste granița statului în care a fost dezvoltată este un proces complex, cu multiple implicații, care presupune o planificare minuțioasă și atenție sporită la aspecte neîntâlnite anterior, cum ar fi regimul fiscal aplicabil tranzacțiilor realizate între compania-mamă și entitatea afiliată. Și, dacă aspectele de acest gen sunt relativ ușor de gestionat de către societățile mari, pentru cele mici ele pot reprezenta adevărate provocări. Mai mult, start-up-urile interesate să își extindă activitatea pe piețe externe avansate (în special cele din IT care vizează piața din Statele Unite) se confruntă cu dificultăți specifice, generate de faptul că desfășoară activități în jurisdicții cu regimuri fiscale complet diferite. Care sunt aspectele esențiale pentru conformare? Citește articolul
În urma inspecțiilor fiscale derulate în anii recenți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii de la NNDKP au identificat în practică mai multe tendințe de care ar trebui să știe firmele. De principiu, vorbim de situații în care ANAF profită pentru a face ajustări de prețuri de transfer fără a proceda întotdeauna „ca la carte”. Citește articolul
Recalificarea împrumuturilor acordate de societăți afiliate în capital este, conform specialiștilor de la NNDKP, o practică întâlnită din ce în ce mai des în cadrul inspecțiilor fiscale pe tema prețurilor de transfer. Citește articolul
Reprezentanții Comisiei Europene au inițiat recent un proiect de directivă pentru a stabili, pentru prima oară la nivelul Uniunii Europene, un set comun de reguli pentru prețurile de transfer. Acestea vor trebui implementate în fiecare stat membru și puse în aplicare începând din 2026. Citește articolul
Atenția la nivel mondial asupra prețurilor de transfer continuă, atât ca urmare a proiectului BEPS inițial, cât și a proiectului BEPS 2.0. La fel, administrațiile fiscale au în vizor tranzacțiile transfrontaliere cu persoane afiliate, iar coroborat cu preocuparea companiilor pe acest segment al activității lor, toate au ca rezultat o examinare extrem de atentă a domeniului prețurilor de transfer. Citește articolul
Dosarul prețurilor de transfer trebuie întocmit, în anul 2023, de către marii contribuabili, până la data de 26 iunie. Și pentru că se estimează înmulțirea controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe acest subiect, venim astăzi cu regulile de respectat pentru întocmirea dosarului, sfaturi de la specialiști și alte precizări utile. Citește articolul
Atunci când se ajunge la discuția legată de constituirea unui sediu permanent (impozit pe profit), aceasta implică în mod automat prețurile de transfer, punctează specialiștii. Astfel, iată câteva dintre aspectele esențiale ce trebuie reținute de către firme, în contextul controalelor așteptate curând pe tematica sediilor permanente. Citește articolul
În cazul în care o companie vrea să anuleze sau să împiedice o impunere suplimentară a inspectorilor fiscali, în contextul controalelor privind serviciile intragrup, specialiștii spun că există mai multe variante pe care aceasta le poate încerca. Citește articolul
Companiile care contractează servicii intragrup trebuie să acorde o importanță ridicată redactării contractelor în sine, pentru a evita potențialele probleme în urma controalelor fiscale, atrag atenția specialiștii. Practic, orice neclaritate contractuală poate fi speculată de inspectori pentru a face impuneri suplimentare, iar firmele trebuie să ajungă până în instanță pentru a obține anularea acestora. Citește articolul
Ajustarea voluntară a prețurilor de transfer este permisă companiilor, astfel că cheltuielile și TVA-ul generate de ajustări sunt deductibile, conform unei decizii recente a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), arată specialiștii de la Filip & Company. Practic, asta înseamnă că verificarea respectării valorii de piață NU este un atribut exclusiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul