Decizia de a vinde o companie, un grup de companii sau o afacere nu este niciodată simplă, dar o pregătire prealabilă poate ajuta semnificativ un proces de vânzare. O tranzacție este un proces complex și de durată care necesită o pregătire minuțioasă pe mai multe arii și o atenție la detalii. Pregătirea pentru un proces de vânzare (cunoscută sub denumirea de „exit readiness”) reprezintă un prim pas important, având ca scop conservarea și crearea de valoare. Deși această etapă preliminară este adesea trecută cu vederea de mulți vânzători, ea este esențială pentru planificarea adecvată a procesului de exit și maximizarea șanselor de a obține prețul dorit. Citește articolul
Recent, în Monitorul Oficial a fost publicată o ordonanță, care aduce modificări regimului de înființare și funcționare a cabinetelor medicale. Actul normativ elimină posibilitatea obținerii de venituri din activități de consiliere medicală și introduce sancțiuni mai aspre pentru nerespectarea anumitor obligații. Citește articolul
Firmele care au distribuit dividende interimare în cursul anului 2024 trebuie să facă, la început de 2025, o regularizare, potrivit legislației specifice. Impozitul pe dividende a crescut recent de la 8% la 10%, însă noua cotă nu se aplică dividendelor interimare distribuite în 2024. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a reglementat o procedură de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal în ceea ce privește înregistrarea persoanelor impozabile în scopuri de TVA, stabilind reguli clare pentru notificarea acestora, audierea și emiterea deciziilor de înregistrare. Deoarece procedura a fost modificată recent, reamintim astăzi principalele aspecte de reținut despre subiect. Citește articolul
Distribuirea profitului unei societăți sub formă de dividende se poate face anual sau trimestrial, însă numai după aprobarea situațiilor financiare anuale ori trimestriale, conform legislației în vigoare. Astfel, la începutul anului 2025, firmele au două variante la dispoziție pentru a distribui dividende - una mai lentă și una mai rapidă. Însă trebuie amintit că impozitul pe dividende s-a majorat recent. Citește articolul
După ani de zile în care au planat incertitudini asupra termenelor corecte pentru transmiterea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale, autoritățile au stabilit termene fixe în Legea contabilității. De asemenea, au apărut și reguli pentru situațiile în care acele termene pică în zile nelucrătoare. Citește articolul
O schimbare importantă pentru persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF), prevăzută de un proiect trecut în urmă cu o lună de Parlament, a fost declarată recent de judecătorii constituționali ca fiind neconformă cu legea fundamentală. Proiectul făcea posibilă transformarea lor în societăți, însă constituționalitatea sa a fost contestată de Înalta Curte de Casație și Justiție. Citește articolul
Terminarea celui de-al treilea trimestru din 2024 este semnalul că firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului aferent perioadei ianuarie - septembrie sub formă de dividende interimare (acolo unde este cazul, desigur). Pentru dividendele interimare distribuite și plătite în 2024 se aplică în continuare cota de impozit de 8%. Citește articolul
O schemă de ajutor de stat, constând în acordarea unui grant de 1.000 lei pe hectar pentru fermierii afectați de seceta din perioada septembrie 2023 - august 2024 a fost recent oficializată. Acest ajutor se adresează atât persoanelor fizice, cât și celor juridice, cu condiția ca suprafața afectată să depășească 30% din totalul terenului declarat și să fie confirmată prin procese verbale de constatare a pagubelor. Distribuirea ajutoarelor va începe după primirea acceptului cu privire la acordarea acestui ajutor de stat din partea Comisiei Europene. Citește articolul
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări sau dispute între cei doi parteneri comerciali în ceea ce privește informațiile care ar trebui (sau s-ar dori) trecute pe factură. Spre exemplu, sunt societăți care, din postura de clienți, refuză plata anumitor facturi în lipsa menționării unui cont IBAN pe aceasta sau a unui cod care să semnifice proiectul/centrul de cost de care aparține. Alte societăți refuză plata în lipsa primirii unui exemplar într-un format agreat (pdf, de pildă), pe o anumită adresă de e-mail sau pe o anumită platformă. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul