Actuala legislație stabilește că persoanele cu handicap grav sau accentuat beneficiază, în anumite condiții, de transport gratuit, atât în orașe, cât și la nivel interurban, indiferent dacă aleg să meargă cu trenul, autobuzul sau cu mașina mică. În cazul în care nu se respectă regulile utilizării banilor pentru asigurarea transportului interurban, de pildă, interdicția de vânzare a bonurilor de carburant primite de persoanele cu dizabilități, sancțiunile sunt mari, valoarea amenzilor ce se pot aplica depășind 60.000 de lei. Citește articolul
Șoferii care au un certificat de încadrare în grad de handicap emis pentru una dintre afecțiunile care, cel puțin teoretic, i-ar împiedica să conducă o mașină vor fi reevaluați, astfel încât să se verifice dacă ei mai au această capacitate, potrivit unor modificări recente apărute la legislația ce vizează persoanele cu dizabilități. Citește articolul
Începând din acest an, angajatorii cu obligația de a angaja persoane cu dizabilități trebuie să colaboreze cu cel puțin trei ONG-uri pentru a facilita recrutarea acestora și să raporteze anual situația angajărilor. În plus, noi reglementări impun măsuri suplimentare în demersurile de prevenire a hărțuirii la locul de muncă, inclusiv facilitarea posibilității de a depune plângeri anonime. De asemenea, luna trecută s-au oficializat normele pentru decontarea ochelarilor de vedere pentru angajații din sectorul public și a fost stabilit un mecanism de actualizare a salariului minim brut pe țară, bazat pe inflație și productivitatea muncii. Citește articolul
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) s-a pronunțat în cazul unei plângeri depuse de o femeie în vârstă cu handicap grav, care a contestat refuzul autorităților române de a-i acorda un asistent personal, pe considerentul că evaluarea handicapului său a fost incompletă. Curtea a constatat o încălcare a Convenției pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, privind dreptul la respectarea vieții private, argumentând că autoritățile naționale nu au luat în considerare în mod adecvat situația sa specifică și dreptul său la autonomie. Ca urmare, Curtea a acordat reclamantei despăgubiri materiale și morale, precum și pentru cheltuielile de judecată. Curtea a hotărât că nu mai este nevoie să analizeze capătul de cerere privind discriminarea. Citește articolul
Pe lângă o indemnizație lunară, persoanele cu dizabilități pot beneficia, în funcție de încadrarea în grad de handicap, de călătorii interurbane gratuite sau de bani pentru combustibilul necesar deplasărilor cu autoturismul ori de scutire de la plata rovinietei. În plus, aceste persoane pot beneficia de un card european pentru dizabilitate, ce aduce diverse beneficii, precum gratuitate în cazul călătoriilor cu mijloacele de transport în comun și parcare fără plată în mai multe țări din Uniunea Europeană (UE). Citește articolul
Potrivit legislației în vigoare, persoanele cu dizabilități pot beneficia, ca alternativă la transportul interurban gratuit, de bani pentru combustibilul necesar deplasărilor cu autoturismul. De acești bani poate beneficia orice persoană cu handicap grav sau accentuat, chiar dacă nu deține o mașină, deoarece legislația stabilește că pentru transport se pot folosi și mașini care aparțin unor membri ai familiei, asistentului personal sau însoțitorului. Citește articolul
Unul dintre indicatorii de risc pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl folosesc la analiza activității contribuabililor are legătură cu relațiile comerciale. Mai precis, spun avocații, o firmă poate să intre în vizorul ANAF din cauza partenerilor săi comerciali cu „reputație” fiscală mai proastă. Citește articolul
Ca să evite problemele la eventualele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), angajatorii ar trebui să fie atenți la unele aspecte legate de contribuția la fondul de handicap, atenționează specialiștii de la EY România. Contribuția la fondul de handicap s-a numărat printre principalele chestiuni verificate de inspectorii ANAF în 2024. Citește articolul
În anumite situații, de pildă, când o instituție publică face o sesizare în acest sens, se poate decide reevaluarea persoanelor adulte cu handicap. De reevaluare se ocupă Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, ce funcționează în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD), iar în urma acesteia se emite o decizie de încadrare sau neîncadrare în grad de handicap, potrivit unui ordin apărut recent. De decizia de încadrare sau neîncadrare în grad de handicap emisă de Comisia superioară depinde acordarea în continuare a drepturilor de asistență socială sau suspendarea acestora. Citește articolul
Un proiect cofinanțat de Uniunea Europeană vizează ajutorarea persoanelor cu dizabilități prin acordarea unor vouchere pentru achiziționarea de tehnologii asistive. Cu o valoare totală de peste 210 milioane lei și o durată de 36 de luni, inițiativa urmărește îmbunătățirea calității vieții prin oferirea posibilității de a primi echipamente adaptate individual pentru fiecare dintre beneficiari programului. Cererile pentru vouchere vor putea fi depuse online după jumătatea anului 2025, iar fiecare voucher poate ajunge la 39.900 lei. Citește articolul