avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1515 soluții astăzi
Acasă Subiect: salariati cu handicap
Subiect: salariati cu handicap
ACCES GRATUIT

Din această lună, unitățile protejate vor putea vinde numai produse realizate de persoane cu handicap

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Octombrie 2025 | 2 | 9957 | Timp de citire: 2 min.

O lege care urmărește modificarea legii privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap a fost recent oficializată. Modificările se concentrează pe prevederile ce vizează activitățile de vânzare și intermediere realizate de unitățile protejate autorizate. Măsura stabilește că produsele și serviciile vândute de aceste unități trebuie să fie realizate, parțial sau integral, prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

România, pe ultimul loc în UE la integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii: angajatorii preferă să plătească contribuția la fondul de handicap

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
15 Octombrie 2025 | 1 | 1104 | Timp de citire: 9 min.

Deși legislația impune angajatorilor obligații clare privind încadrarea și adaptarea locurilor de muncă pentru persoanele cu dizabilități, România rămâne pe ultimul loc în Uniunea Europeană (UE) în privința incluziunii acestora. Datele oficiale și observațiile instituțiilor publice arată că barierele structurale, birocrația și lipsa de practici reale de acomodare continuă să afecteze șansele de angajare ale persoanelor cu handicap. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Integrarea profesională a persoanelor cu dizabilități și cât de accesibilă le este, în realitate, piața muncii

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
7 Octombrie 2025 | 3 | 9466 | Timp de citire: 12 min.

Pentru multe persoane cu dizabilități, căutarea unui loc de muncă înseamnă mai mult decât un proces de recrutare, e o luptă zilnică cu bariere invizibile, neîncredere și lipsa flexibilității. Chiar dacă legislația din acest an a introdus obligații noi pentru angajatori, realitatea din teren arată că integrarea depinde, în fapt, de comunicare, educație și deschidere. În acest context, am discutat cu Dana Nuță, managing partner AbilityHUB, un ONG care are ca activitate integrarea persoanelor cu dizabilități în muncă, despre obstacolele întâlnite în practică, cum arată concret procesul de recrutare și ce soluții pot transforma obligația de a angaja persoane cu dizabilități într-un proces real de incluziune. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CNPP: Persoanele cu handicap datorează CASS de 10% pentru pensiile peste 3.000 de lei

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
19 August 2025 | 3 | 31406 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele cu handicap nu mai beneficiază de scutire totală la contribuția de sănătate. Dacă pensia lor depășește 3.000 de lei, partea care trece de acest prag este impozitată cu 10%, la fel ca în cazul celorlalți pensionari. Singurul venit exceptat rămâne indemnizația de handicap. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Înregistrarea în Reges-Online a gradului de handicap/invaliditate și a duratei certificatului de încadrare în grad și tip de handicap devine obligatorie – ce trebuie să știe angajatorii

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Aprilie 2025 | 7351 | Timp de citire: 3 min.

Una dintre prevederile din HG nr. 295/2025 introduce o nouă obligație semnificativă pentru toți angajatorii din România: înregistrarea în Registrul general de evidență a salariaților online (Reges-Online) a informațiilor privind gradul de handicap și/sau invaliditate al angajaților. Această măsură, care vizează inclusiv personalul deja activ în companii la momentul intrării în vigoare a modificărilor, ridică trei întrebări practice importante. Ce presupune exact noua obligație? Este necesară încărcarea documentelor justificative în sistem? Și, mai ales, care este scopul acestei noi cerințe de raportare? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajarea persoanelor cu dizabilități: va avea noua procedură din OUG 127/2024 o eficiență sporită?

EY Romania în Relații de muncă & Asigurări sociale
20 Martie 2025 | 1 | 4097 | Timp de citire: 4 min.

Persoanele cu dizabilități de ordin fizic, dar și cele cu dizabilități mai puțin sau deloc vizibile, pot desfășura activități profesionale și aduce valoare adăugată în diverse domenii, având competențe care se pot dovedi extrem de utile pentru angajatori. Pe de altă parte, diversitatea în echipele de lucru conduce la inovație și la o mai bună performanță organizațională. În acest context, a fost adoptată Ordonanța de Urgență (OUG) 127/2024, care introduce o serie de măsuri menite să îmbunătățească integrarea persoanelor cu dizabilități în piața muncii și o mai mare deschidere a angajatorilor către acest segment de resurse, care să compenseze lipsa talentelor pe care ar dori să le atragă și să le mențină în companii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii cu mai mult de 50 de angajați au o nouă obligație de raportare anuală. Primul termen de raportare este vineri

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2025 | 5 | 17969 | Timp de citire: 2 min.

De anul acesta, legea impune entităților cu cel puțin 50 de angajați să transmită, până la 31 ianuarie, o situație centralizată a funcțiilor ocupate de angajații cu dizabilități și un inventar al competențelor solicitate. Prima raportare, care vizează anul 2024, trebuie efectuată în această săptămână, iar modelul oficial al centralizatorului a fost publicat recent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Obligația companiilor mari de a angaja persoane cu handicap: De la calcularea pragului și necesarului de angajați, până la raportările anuale

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2025 | 2 | 8696 | Timp de citire: 7 min.

Modificarea Legii 448, spre final de 2024, precum și un ordin recent publicat, care vine să pună în aplicare acea modificare, a făcut puțin mai complicată situația angajatorilor care sunt obligați prin lege să angajeze persoane cu handicap, în sensul că aceștia nu se mai pot repezi atât de ușor la varianta achitării lunare a contribuției la fondul de handicap pentru a bifa obligația. De anul acesta, angajatorii trebuie să și demonstreze că au încercat să angajeze persoane cu handicap. Discutăm azi, pas cu pas, despre ce trebuie să facă angajatorii care aveau cel puțin 50 de angajați la 1 ianuarie 2025: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Contribuția la fondul de handicap: La ce ar trebui să fie atenți angajatorii ca să evite problemele la controalele ANAF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Ianuarie 2025 | 1 | 9768 | Timp de citire: 2 min.

Ca să evite problemele la eventualele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), angajatorii ar trebui să fie atenți la unele aspecte legate de contribuția la fondul de handicap, atenționează specialiștii de la EY România. Contribuția la fondul de handicap s-a numărat printre principalele chestiuni verificate de inspectorii ANAF în 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din ianuarie, firmele mari vor avea noi obligații în legătură cu angajarea persoanelor cu dizabilități

Dragoș Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor coordonator, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2024 | 1 | 17897 | Timp de citire: 2 min.

Firmele și instituțiile publice cu peste 50 de angajați vor avea, de anul viitor, noi obligații în legătură cu angajarea, într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați, a unor persoane cu dizabilități, după cum stabilește o ordonanță apărută luni. Concret, aceste entități vor trebui să dovedească că au cerut sprijinul unor organizații nonguvernamentale (ONG-uri) la angajarea persoanelor cu dizabilități și să transmită anual autorităților o situație centralizată a funcțiilor ocupate de aceste persoane. Citește articolul