Din 1 ianuarie 2023, fiscalizarea bacșișului a devenit obligatorie pentru localurile din România. Însă, la fel ca alte măsuri date pe repede-nainte, nici aceasta nu duce lipsă de neclarități în practică. Prin urmare, în acest articol am adunat la un loc principalele aspecte relevante prevăzute de Legea bacșișului, dar și opiniile specialiștilor și ale autorităților legate de aplicarea sa. Citește articolul
Firmele trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2022 până pe 30 mai 2023, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF), care stabilește regulile pentru bilanțurile care trebuie făcute în acest an. Iar miercuri au apărut și formularele electronice de care au nevoie companiile pentru a transmite bilanțurile către MF. Ca o noutate, trebuie reținut că, din 2023, nu mai este posibilă desființarea unei firme pentru depunerea bilanțurilor cu întârziere mare. Citește articolul
Firmele care au optat în 2022 pentru distribuirea de dividende interimare trebuie să facă o regularizare, în 2023, după aprobarea situațiilor financiare anuale. În acest context, pot fi necesare și ajustări la impozitul aferent dividendelor - fie efectuarea unei plăți suplimentare, fie solicitarea unei restituiri parțiale. Citește articolul
În contextul în care, pe final de 2022, multe firme au făcut distribuiri de dividende interimare pentru a evita majorarea impozitului de la 5% la 8%, este important de subliniat că acestea trebuie să facă, la început de 2023, o regularizare. Citește articolul
O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul
Memoriile fiscale ale caselor de marcat pot să păstreze date timp de doar cinci ani, iar memoriile înlocuite pot fi arhivate tot atâta timp, conform unui act normativ aplicabil de duminică. Concret, asta înseamnă o înjumătățire a perioadelor actuale prevăzute de legislație. Citește articolul
Registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate vor fi arhivate numai cinci ani, reiese dintr-o lege care se va aplica din 15 ianuarie 2023. În prezent, obligația de arhivare acoperă o perioadă de zece ani, iar specialiștii și guvernanții atrag atenția că reducerea acesteia va aduce probleme în practică. Citește articolul
Companiile înființate în 2022, care n-au avut activitate în cursul exercițiului financiar, trebuie să depună o declarație specială, la unitățile Ministerului Finanțelor (MF), până pe 2 martie 2023. Practic, aceasta este depusă în locul situațiilor financiare pe 2022. Citește articolul
După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul
Trecerea în anul 2023 va veni cu o schimbare importantă pentru cei care plătesc sau încasează venituri din dividende - impozitul actual de 5% o să se majoreze la 8%, conform OG 16/2022. Totodată, se vor schimba și regulile contribuției la sănătate, astfel că pentru dividende se vor face plăți majorate în acest sens. Pentru a le ajuta să evite schimbările măcar o vreme, fiscaliștii au venit cu o serie de sfaturi utile pentru persoanele fizice și juridice, iar parlamentarii au dat și ei o clarificare importantă prin legea de aprobare a ordonanței. Citește articolul