Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Companiile care trec în această perioadă de la impozit micro la impozit pe profit ar trebui să trateze cu seriozitate obligația, impusă de Codul fiscal, de a întocmi registrul de evidență fiscală, atrag atenția specialiștii. Regulile pentru completarea acestui registru se găsesc în Codul fiscal și în normele sale de aplicare. Citește articolul
Terminarea primului trimestru din 2024 este semnalul că firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului aferent sub formă de dividende interimare - acolo unde este cazul, desigur. Pentru dividendele interimare distribuite și plătite în 2024 se aplică în continuare cota de impozit de 8%. Citește articolul
Până la termenul din 31 martie 2024 (care, deoarece pică duminica, se amână cu o zi), stabilit prin OUG 115/2023, microfirmele trebuie să depună situațiile financiare restante pentru anul 2022 și/sau pentru alți ani anteriori, nu pe cele pentru anul 2023, au clarificat recent Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Cei care nu vor îndeplini obligația vor trece la impozit pe profit. Citește articolul
Situația unei companii care s-a trezit cu impuneri suplimentare atât la impozit pe profit, cât și la TVA a fost prezentată recent în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în decembrie 2023. În speță era vorba de unele mărfuri care figurau în custodie la terți, dar a căror existență n-a putut fi dovedită. Citește articolul
Specialiștii spun că există două modalități atipice de reducere a capitalului social care permit scoaterea din societate a unei valori mai mari decât cea a capitalului social existent. Deși vorbim de două variante perfect legale, firmele trebuie să conștientizeze că asta poate însemna operarea temporară cu capitaluri negative, până ce situația este reglată. Din acest motiv, operațiunile sunt recomandate numai firmelor care au resurse adecvate. Ne referim, practic, la alternative neobișnuite la clasica distribuire de dividende. Citește articolul
O nouă obligație a fost introdusă pentru ONG-urile care primesc, într-o formă sau alta, bani de la bugetul statului, fie datorită companiilor, fie datorită persoanelor fizice. Aceste entități trebuie să depună anual, odată cu situațiile financiare, o declarație prin care să arate sumele primite și sumele utilizate. Pentru a pune măsura în aplicare, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat miercuri un ordin cu modelul declarației și instrucțiunile sale. Citește articolul
Sistemul de garanție-returnare (SGR) a devenit operațional la 30 noiembrie 2023, potrivit HG 1.074/2021, însă autoritățile au venit abia acum cu o propunere de tratament contabil pentru garanțiile reținute de comercianți pentru ambalaje. Ministerul Finanțelor (MF) spune că a propus acest tratament contabil deoarece Ministerul Mediului n-a făcut asta până acum. SGR presupune reținerea unei garanții de 50 de bani de la clienți pentru fiecare ambalaj vizat de sistem, care apoi este rambursată la predarea ambalajelor. Citește articolul
Firmele care doresc să aplice impozitul micro (și) în 2024 mai au puțin timp la dispoziție pentru a depune, dacă e cazul, situațiile financiare restante pentru anii anteriori lui 2023. Practic, de-acum, depunerea bilanțurilor anuale este o condiție obligatorie pentru aplicarea impozitului micro. În acest context, partenerul discuției de astăzi, referitoare la implicațiile acestei reglementări nou-introduse, este consultantul fiscal Sorin Biban de la Biriș Goran. Citește articolul
Companiile înființate în 2023, care n-au avut activitate în cursul exercițiului financiar, trebuie să depună o declarație specială, la unitățile Ministerului Finanțelor (MF), până pe 29 februarie 2024. Începând din acest an, amenda pentru nedepunerea declarației este majorată semnificativ. Citește articolul
De la 1 iulie 2024, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor pentru operațiunile din relația B2B. Totuși, trecerea la facturarea exclusiv electronică nu afectează în niciun fel perioadele legale de arhivare aferente acestor documente, indiferent că vorbim de facturile tipărite emise până la 30 iunie sau de cele electronice emise de la 1 iulie. Citește articolul