Act normativ: LEGE nr 82/1991
ACCES PREMIUM
Proiect: Situațiile financiare pe 2025 vor trebui depuse, de către firme, până pe 2 iunie 2026. Transmiterea se va face exclusiv online
Companiile trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2025 până pe 2 iunie 2026, așa cum reiese dintr-un ordin pus recent în dezbatere de Ministerul Finanțelor (MF). Cu această ocazie, autoritățile implementează modificarea de acum un an prin care s-a stabilit că, începând cu situațiile financiare pe 2025, transmiterea se face exclusiv online. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Speță din controalele fiscale
O firmă a declarat în D101 un impozit pe profit mult mai mic decât ce apărea în situațiile sale financiare. ANAF a făcut o impunere suplimentară
Existența de diferențe între datele din declarația 101, prin care se declară anual impozitul pe profit, și datele din situațiile financiare anuale este una dintre verificările standard pe care le face Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a depista contribuabilii care au plătit un impozit prea mic. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Cum pot companiile să reducă riscurile în inspecțiile fiscale: O listă de verificări pentru finalul de an
Sfârșitul de an fiscal reprezintă o perioadă de mare importanță pentru orice companie. Este momentul în care se finalizează închiderea contabilă, se întocmesc situațiile financiare și se fac ultimele raportări către autoritățile fiscale. Totodată, este perioada ideală pentru a identifica și gestiona potențialele riscuri fiscale care pot apărea în eventualitatea unei inspecții din partea Fiscului. Într-un mediu economic tot mai complex, în care legislația se modifică frecvent, o abordare proactivă și bine structurată poate transforma o verificare fiscală dintr-o sursă de stres într-o simplă formalitate. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Reminder Inventarierea patrimoniului trebuie făcută cel puțin o dată pe an, altfel există riscul unei amenzi de până la 20.000 lei
Firmele trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar, conform legislației în vigoare. Procedura de inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii prevede parcurgerea anumitor pași, explicați mai jos. De precizat că la final de 2023 s-a majorat semnificativ amenda pentru lipsa inventarierii patrimoniului, astfel că firmele trebuie să fie atente la acest aspect. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Opt „steaguri roșii” care pot atrage un control al ANAF
Periodic, specialiștii scot în evidență anumite chestiuni pe care le observă în practică în relația dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În articolul de față sunt prezentate succint opt așa-zise „steaguri roșii” care pot declanșa un control fiscal, așa cum reies ele din practica recentă a ANAF. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Tehnologie pe înțelesul tuturor
Declinul demografic care forțează adoptarea AI. Când nu mai ai oameni, automatizezi
China și Coreea de Sud vor pierde zeci de milioane din populația activă în următoarele decenii. Japonia a trecut deja prin asta. Și toți au ajuns la aceeași concluzie: când nu mai ai oameni, automatizezi tot ce poți. AI-ul nu vine să înlocuiască oamenii. Vine să facă ceea ce, altfel, n-ar mai face nimeni. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Dividende interimare 2025: Firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului din trimestrele 1-3 ale anului curent. Ultima ocazie de a profita de cota de 10%
Terminarea celui de-al treilea trimestru din anul 2025 este semnalul că firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului aferent (acolo unde este cazul) sub formă de dividende interimare. Pentru dividendele distribuite și plătite în 2025 se aplică o cotă de impozit de 10%, însă aceasta urmează să crească în 2026. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Raportarea de durabilitate va deveni necesară, încet-încet, pentru majoritatea firmelor: Obligația nu va veni de la stat, ci de la grup, furnizori, parteneri, investitori sau bănci
Necesitatea de a întocmi raportarea privind durabilitatea se va extinde treptat și către companiile care nu sunt vizate în mod expres de legislație, atenționează specialiștii. Pentru cazurile de acest gen, se va folosi un standard pentru raportarea voluntară. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Raportarea de durabilitate: Pentru lipsa acesteia există sancțiuni implicite, nu explicite, atenționează MF
Nedepunerea raportării privind durabilitatea, care face parte din raportul administratorilor din situațiile financiare anuale, poate fi sancționată în momentul de față, atrage atenția un reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF). Chiar dacă nu există sancțiuni explicite pentru neîndeplinirea obligației de raportare, există sancțiuni implicite. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Speță din controalele ANAF
O firmă prinsă că storna facturi fără a returna banii aferenți a trebuit să achite sume suplimentare pentru TVA și impozit pe profit
În momentul în care o factură este stornată, suma încasată în baza acesteia trebuie restituită clientului. Cu toate acestea, o firmă verificată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) proceda altfel - storna facturile, dar păstra banii. Citește articolul










