Persoanele fizice autorizate (PFA) sunt obligate, conform legii, să întocmească anumite registre în care să evidențieze operațiunile contabile efectuate începând de la înființare, indiferent de domeniul în care activează. În articolul de faţă vom avea în vedere principalele registre pe care trebuie să le aibă, anul acesta, o PFA. Citește articolul
În prezent, arhivarea documentelor financiar-contabile se face conform unor reguli intrate în vigoare anul trecut, care stabilesc, spre exemplu, un număr de 25 de acte ce trebuie păstrate de contribuabili timp de cinci ani. Totodată, există documente ce trebuie păstrate pentru zece sau chiar 50 de ani, iar arhivarea lor se poate face atât în format hârtie, dar şi electronic, caz în care trebuie respectate câteva reguli specifice. Citește articolul
Înainte de a emite prima factură pe 2017, firmele trebuie să fie atente la câteva aspecte-cheie în privința acestora. Pe de-o parte, companiile sunt obligate să întocmească o decizie de numerotare a facturilor valabilă în acest an, dar și să numească o persoană care să gestioneze numerele aferente facturilor emise. Pe de altă parte, o atenție sporită trebuie acordată și noilor cote de TVA aplicabile din acest an. Citește articolul
În decembrie au existat trei zile de sărbătoare legală, în care salariaţii cu program de lucru obişnuit, de luni până vineri, nu au muncit. Totuşi, doar două dintre aceste zile nelucrătoare au picat în timpul săptămânii de lucru, în condiţiile în care prima zi de Crăciun a fost duminica. În acelaşi timp însă, salariaţii din sistemul bugetar au beneficiat de timp liber şi în data de 2 decembrie, aceasta fiind ulterior recuperată. În aceste condiţii, vă spunem câte zile lucrătoare trebuie pontate pentru ultima lună din 2016 în statul de salarii, documentul care stabileşte practic drepturile băneşti cuvenite salariaţilor, precum şi contribuţiile şi celelalte sume datorate de angajator. Citește articolul
Lista documentelor financiar-contabile ce trebuie păstrate timp de cinci ani, cu începere de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, a fost actualizată la startul lui 2016 şi cuprinde în prezent un număr de 25 de astfel de acte, pe care le vom prezenta în articolul de faţă. De altfel, nerespectarea obligaţiei de a păstra aceste documente se sancţionează cu amendă, care diferă în funcţie de tipul contribuabilului şi mărimea sa. Citește articolul
Dispoziţiile în vigoare oferă unei entităţi din România posibilitatea să ţină contabilitatea în două feluri: în partidă simplă sau dublă. Principalele diferenţe dintre cele două variante sunt legate de numărul şi structura registrelor folosite la înregistrarea datelor contabile şi tehnica de înregistrare a acestora. De altfel, în materialul de faţă vă prezentăm registrele de contabilitate obligatorii pentru entităţile, inclusiv persoane fizice autorizate (PFA), ce conduc evidenţa contabilă în partidă dublă. Citește articolul
Sunt situații în care o companie trebuie să plătească cheltuieli aferente angajaților altor companii. Aceste situații se întâlnesc atunci când un furnizor este implicat în implementarea unui produs/serviciu la sediul clientului. Citește articolul
Orice persoană fizică autorizată trebuie să întocmească anumite registre în care să evidențieze operațiunile contabile efectuate începând de la înființare. În cele ce urmează vom inventaria principalele registre care nu pot lipsi unui PFA, indiferent de activitatea pe care acesta o desfășoară. Citește articolul
Pentru a-și putea desfășura activitatea, persoanele fizice autorizate trebuie să respecte o serie de reguli și să plătească o serie de cotizații. Și în 2016, Fiscul poate reclasifica activitatea aferentă unui PFA într-una aferentă unui salariat. Amănunte despre acest aspect, dar și despre declarațiile care trebuie depuse anual, respectiv cele suplimentare în cazul în care PFA-ul este plătitor de TVA, precum și despre cheltuielile deductibile, găsiți în articolul de mai jos. Acest ghid, realizat luând în considerare legislația conform noului Cod Fiscal, este aplicabil PFA-urilor impozitate în sistem real. Citește articolul
Începând de la 1 ianuarie, regulile privind arhivarea documentelor au fost modificate printr-un ordin al Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Printre schimbările apărute se numără posibilitatea de a păstra arhiva documentelor financiar-contabile pe suport electronic, iar lista care cuprinde tipurile de acte ce trebuie păstrate timp de 5 ani a fost completată. Citește articolul