Act normativ: ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 194/2002
ACCES GRATUIT
Raportul Avocatului Poporului: Străinii continuă să fie expuși muncii nedeclarate și condițiilor precare
Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu cu privire la respectarea dreptului la muncă al cetățenilor străini în România. În urma verificărilor și a informațiilor primite de la instituțiile competente, au fost identificate atât măsuri implemetate pentru integrarea acestora pe piața muncii, cât și dificultăți și abuzuri întâlnite în practică. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Interviu De ce are nevoie România de muncitori asiatici
Prezența în România a muncitorilor din Asia a căpătat recent o notorietate nedorită, însă opiniile vehiculate public pe acest subiect au pendulat între un „like” sau „dislike” printre conotațiile penale ale agresării lucrătorilor asiatici. Dar sunt ei necesari? Sunt importanți? Cum contribuie acești oameni la economia României? Este țara noastră pregătită să se adapteze realității faptului că ei sunt deja aici? Ne „fură” locurile de muncă? Dacă este bine sau rău să avem astfel de „invadatori”, vom încerca să deslușim în interviul de mai jos, în care Adrian Negrescu, un cunoscut analist economic, va răspunde întrebărilor noastre. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Ce trebuie să știi pentru a călători în Marea Britanie: Românii care vor să călătorească în această țară trebuie să obțină, în prealabil, o autorizație electronică
Cetățenii români care doresc să viziteze Regatul Unit pentru o perioadă de până la șase luni, fie pentru turism, vizitarea familiei, călătorii de afaceri, tratament medical sau cercetare, nu vor mai avea nevoie de o viză clasică, ci de o Autorizație Electronică de Călătorie (ETA). România se numără printre țările ai căror cetățeni sunt eligibili să aplice online pentru ETA, iar această autorizație simplifică procesul de intrare în țară. Costul unei ETA este de 16 lire sterline. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Care sunt condițiile generale pe care trebuie să le îndeplinească angajatorii pentru a obține avize de muncă pentru angajarea cetățenilor străini în România
Pentru a obține un aviz de angajare pentru un cetățean străin, angajatorul trebuie să îndeplinească o serie de condiții ce țin atât de situația sa fiscală și juridică, cât și de profilul candidatului. Sunt verificate aspecte precum lipsa datoriilor la stat, absența sancțiunilor pentru muncă nedeclarată, dar și documentele și statutul legal al străinului, inclusiv eventuale semnalări în sistemele naționale și europene. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Ce categorii de străini pot fi angajate fără avizul de muncă
Angajatorii care doresc să încadreze în muncă cetățeni străini trebuie, de regulă, să obțină avizul de muncă, însă legislația prevede mai multe excepții de la această obligație. Un consilier juridic ne-a explicat care sunt categoriile de străini exceptați de la obligativitatea avizului și ce recomandări practice trebuie să aibă în vedere angajatorii care își doresc să angajeze astfel de persoane fără a parcurge întreaga procedură administrativă. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Cum se obține avizul de muncă pentru străini: Pași procedurali și costuri
Pentru a putea angaja legal cetățeni străini în România, companiile trebuie să urmeze o procedură administrativă clară, reglementată de mai multe acte normative. De la obținerea avizului de muncă și echivalarea diplomelor de studii, până la semnarea contractului individual de muncă și solicitarea permisului de ședere, fiecare etapă presupune documente specifice și termene care trebuie respectate. Un consilier juridic ne-a explicat care sunt primii pașii în acest sens, ce obligații revin angajatorilor și ce taxe trebuie achitate în acest proces. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE Noi modificări la regimul străinilor și încadrării lor în muncă intră joi în vigoare
O lege care va intra joi în vigoare, în contextul transpunerii corespunzătoare a Directivei 2014/36/UE privind lucrătorii sezonieri din țări terțe, vizează revocarea vizei sau dreptului de ședere temporară în cazul angajatorilor cu probleme financiare și obligația acestora de a compensa lucrătorii sezonieri în cazul retragerii vizei, precum și simplificarea unor condiții de obținere a avizului de angajare. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Dan Năstase
în
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Octombrie 2024 | 4192 | Timp de citire: 4 min.
Realități de pe piața muncii
În firma unde lucrez, angajații străini sunt mai avantajați decât lucrătorii români. Asta nu e discriminare?
10 Octombrie 2024 | 4192 | Timp de citire: 4 min.
Deși există un cadru legal care garantează drepturile tuturor lucrătorilor, inclusiv ale celor străini, realitatea demonstrează că uneori angajatorii respectă mai mult drepturile lucrătorilor străini, de teama controalelor, în detrimentul celor români, ceea ce poate conduce la invariabil la conflicte la locul de muncă. Această situație este complicată de nivelul de vulnerabilitate mai ridicat al lucrătorilor străini, care sunt mai expuși la nerespectarea drepturilor lor. Citește articolul
ACCES PREMIUM
CJUE: Accesul resortisanților țărilor terțe care sunt rezidenți pe termen lung la măsuri de asistență socială nu poate fi supus condiției de a fi avut reședința timp de cel puțin zece ani într-un stat membru
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit azi că dreptul UE se opune unei reglementări naționale care condiționează accesul resortisanților din țări terțe rezidenți pe termen lung la ajutoare sociale de o rezidență de cel puțin zece ani, din care ultimii doi în mod continuu. Această condiție, alături de sancțiunile penale pentru declarații false privind rezidența, constituie o discriminare indirectă și este nejustificată în contextul directivei respective. Citește articolul
ACCES GRATUIT
UPDATE Cetățenii SUA, Canadei și Japoniei, exceptați oficial de la obligativitatea deținerii vizelor de lungă ședere
Regulile privind vizele de intrare în România au fost modificate, potrivit unor hotărâri apărute recent, astfel încât cetățenii Statelor Unite ale Americii (SUA), Canadei și Japoniei să fie exceptați de la obligativitatea deținerii unei vize de lungă ședere, beneficiind astfel de o procedură simplificată pentru șederi prelungite în România și alte state Schengen. Citește articolul










