La nivelul Uniunii Europene (UE) a fost adoptată primăvara asta o nouă directivă care, practic, aduce în prezent prevederile unei directive din 2011 și vizează simplificarea procedurilor pentru resortisanții țărilor terțe care doresc să locuiască și să lucreze în statele membre. Directiva, ce va trebui transpusă până în 2026, stabilește procedura administrativă pentru un permis unic atât pentru dreptul de a munci, cât și pentru dreptul de ședere în UE și stabilește un set comun de drepturi pentru lucrătorii din țările terțe. Revizuirea de față prevede o procedură mai scurtă de depunere a cererilor și urmărește consolidarea drepturilor lucrătorilor din țările terțe, permițând schimbarea angajatorului și o perioadă limitată de șomaj. Citește articolul
Guvernul a dat joi undă verde unei noi ordonanțe care modifică mai multe acte normative privind regimul străinilor în România. Publicată vineri, ordonanța actualizează dispozițiile conținute de legislația privind regimul străinilor în România, în materie de acordare/prelungire a valabilității vizelor, în acord cu Decizia (UE) 2024/210, actualizează definiția „șederii ilegale”, în acord cu dispozițiile Codului frontierelor Schengen și prevede și măsuri privind controlul migrației ilegale în contextul contingentului de lucrători străini. Citește articolul
Începând cu data de 8 martie, străinii care se află în România au un termen de trei ori mai mic de a declara orice modificare intervenită în situația personală sau legată de angajare la Imigrări. Totodată, entitățile-gazdă trebuie să informeze Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) în același termen redus, de 10 zile, cu privire la încetarea sau suspendarea raportului juridic cu străinul. Citește articolul
Ordonanțele privind regimul străinilor, încadrarea în muncă ori detașarea acestora pe teritoriul României vor fi modificate începând din 8 martie printr-o lege apărută azi în Monitorul Oficial. Cele mai importante prevederi din noul act normativ vizează dreptul de ședere temporară în scop de muncă, lucrătorii înalt calificați și avizele de angajare, inițiatorul acordându-le celor de la Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) și atribuții de control pentru a verifica angajatorii ce încadrează străini cu contract de muncă în România - de exemplu, să verifice dacă se prestează efectiv activitate în România, în condițiile legii, ori dacă angajatorul care a obținut viza nu s-a înființat special pentru a aduce străini aici. Citește articolul
Companiile care vor să încadreze străini în muncă pot acum să obțină, la cerere, direct online avizul de angajare sau detașare emis în format electronic de către unitățile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI), potrivit unei ordonanțe publicate săptămâna trecută în Monitorul Oficial. Citește articolul
Din 26 ianuarie, încă două documente sunt eliminate din aplicația Portal IGI și trebuie aduse doar la ghișeu de către angajatori, anunță azi Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI). Citește articolul
Aprobat la final de 2023, contingentul de lucrători străini nou-admiși pe piața muncii în anul 2024 a rămas la fel ca cel din anul precedent - 100.000. Astfel, propunerea inițială de a majora contingentul cu 40% nu a fost aprobată până la urmă. Citește articolul
La Senat au fost depuse recent două proiecte de lege prin care se va modifica legislația referitoare la prezența străinilor în România. Primul vizează extinderea perioadei de ședere temporară de la unu la doi ani, iar cel de-al doilea propune dublarea valabilității autorizației de muncă la doi ani, în concordanță cu prelungirea perioadei de ședere. Inițiativele sunt justificate de nevoia de adaptare la contextul actual al pieței muncii, respectiv prezența în țară a unui număr din ce în ce mai mare de muncitori străini, și sunt menite a proteja firmele care folosesc forță de muncă ce provine din afara Uniunii Europene. Citește articolul
Într-o Uniune Europeană (UE) în continuă schimbare, cu piețe naționale ale muncii avide de competențe și talente noi, Comisia Europeană a pus bazele unei noi inițiative menite să ajute angajatorii din UE. Prin Pachetul său privind competențele și mobilitatea talentelor, Comisia își propune să atragă și să faciliteze mobilitatea forței de muncă calificate din afara granițelor UE, o mișcare strategică în cadrul Anului european al competențelor. Mai exact, Comisia propune crearea unei rezerve de talente la nivelul UE pentru a facilita recrutarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă din țări din afara UE pentru ocupațiile cu deficit de forță de muncă din Uniune. Prima platformă din UE de acest tip, o inovație, practic, dar participarea la rezerva de talente nu va fi obligatorie pentru statele membre, cu toate că deficitul actual al forței de muncă din România ne demonstrează că și țara noastră ar trebui să participe. Citește articolul
Primirea la muncă pe teritoriul României a unui străin fără aviz de angajare sau de detaşare, cu sau fără contract individual de muncă încheiat în formă scrisă ori a străinilor care se află ilegal pe teritoriul României este sancționată de lege cu amenzi între 10.000 și 20.000 de lei. Pe lângă amenzi însă, angajatorii riscă și sancțiuni complementare. Citește articolul