Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, printr-un recurs în interesul legii, care a devenit obligatoriu de vineri, că termenul de prescripție în care organele fiscale pot, conform vechiului Cod de procedură fiscală, să stabilească obligaţii fiscale reprezentând impozit pe profit şi accesorii ale acestuia, curge de data de 1 ianuarie a anului următor celui în care profitul impozabil a fost obținut. Hotărârea, practic, scurtează cu un an termenul de prescripție în cazul organelor fiscale care considerau că momentul de la care curgea acel termen era data de 1 ianuarie a anului următor celui în care era depusă declarația 101 privind impozitul pe profit. Citește articolul
O regulă nouă în materia inspecției fiscale a fost impusă zilele acestea de Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ): baza de calcul a impozitului pe profit se determină la momentul efectuării tranzacțiilor de către contribuabil, acesta fiind momentul de la care ar trebui să curgă termenul de prescripție pentru inspecția fiscală. Cu alte cuvinte, contribuabilii vor beneficia de anularea controlului pentru o perioadă anterioară, de un an. Avocații Radu și Asociații SPRL au contribuit la clarificarea speței/ cauzei, prin redactarea unui Memoriu amicus curiae, prin care și-au exprimat poziția în sensul celor reținute de ÎCCJ. Citește articolul
Organele fiscale au cinci ani la dispoziție pentru a stabili creanțe (dreptul organului fiscal de a pretinde plata datoriilor fiscale) contribuabililor, altfel nu vor mai putea să le impună acestora plata respectivelor datorii fiscale. Acest termen de cinci ani începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui în care ia nașterea obligația fiscală. Lucrurile erau mai puțin clare în ceea ce privește vechiul Cod de procedură fiscală (aplicabil până în 31 decembrie 2015, inclusiv) și, din această cauză, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat, recent, cum stau lucrurile conform acelui act normativ (cu relevanță, în prezent, pentru anumite situații specifice). Citește articolul
La finele anului 2019 și începutul anului 2020 au reapărut cazurile în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) alocă eronat plățile contribuabililor. De obicei, este vorba de sumele achitate cu titlu de contribuții sociale și impozit pe salarii care sunt folosite de ANAF pentru a stinge debite stabilite prin decizii de impunere, debite ce nu sunt încă scadente. Citește articolul
La controalele fiscale făcute la solicitarea organelor de urmărire penală, procesele-verbale întocmite de cei de la Fisc nu pot fi considerate mijloace de probă, așa cum prevede Codul de procedură fiscală, întrucât considerarea lor ca atare este contrară Constituției. Este concluzia la care a ajuns Curtea Constituțională a României (CCR) la începutul acestui an, printr-o decizie publicată joi în Monitorul Oficial. Citește articolul
În sistemul fiscal actual din România nu se percepe o taxă pe avere. De altfel, sunt încă destul de puţine state în lume care practică impozitarea „averii”. În plus, nu există niciun mod unitar de fiscalizare, aşa cum arată ultimul studiu EY pe această temă, “2018 Worldwide Estate and Inheritance Tax Guide”. Citește articolul
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) vrea să recupereze taxele şi impozitele datorate pentru câştigurile obţinute în 2015 de către şoferii Uber, potrivit unui comunicat de azi al Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). Mai mult, Fiscul ar putea încasa integral veniturile obţinute de către cei ce oferă, contra cost, servicii de transport, în contextul în care câştigurile nu au fost declarate autorităţilor române. Citește articolul
În 2016, Fiscul intensifică acțiunile de control la anumiți contribuabili. De aceea, am încercat să inventariem principalele probleme care pot să apară în timpul unei astfel de verificări, precum și diferențele dintre inspecțiile fiscale din acest an și cele organizate în trecut, având în vedere că, de la 1 ianuarie, când a intrat în vigoare noul Cod de procedură fiscală, inspecțiile se desfășoară potrivit unor reguli noi. Citește articolul
Din vara anului trecut, în legislaţia românească a fost introdusă prevederea conform căreia sumele stabilite cu titlu de obligații fiscale suplimentare în urma unei inspecții fiscale sunt considerate ca fiind restante încă de la data la care contribuabilul avea obligaţia de plată a obligaţiilor fiscale respective. Reglementarea a fost păstrată şi în cuprinsul noului Cod de procedură fiscală, în vigoare de la 1 ianuarie, astfel încât pot exista situaţii în care creanţele fiscale stabilite prin decizii de impunere să fie considerate ca fiind restante chiar înainte de a fi scadente. Citește articolul
Ordinea în care debitele înregistrate de contribuabili sunt stinse de către autorităţile fiscale a fost modificată de la începutul anului, odată cu intrarea în vigoare a noului Cod de procedură fiscală, Astfel, dispoziţiile în vigoare stabilesc că un contribuabil nu îşi poate plăti impozitele datorate bugetului local decât după ce plăteşte amenzile neachitate, dacă acestea există. Altfel spus, din acest an, nu puteţi plăti impozitul pe casă sau maşină dacă aveţi amenzi mai vechi restante. Citește articolul