avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 529 soluții astăzi
Acasă Subiect: soferi uber
Subiect: soferi uber
ACCES GRATUIT

Cei ce fac transport alternativ vor trebui să afișeze două ecusoane de identificare, care vor putea fi amplasate și pe partea laterală a mașinii

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
11 Ianuarie 2024 | 0 | 1501 | Timp de citire: 1 min.

Regulile transportului alternativ se vor modifica în următoarea perioadă, potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere la Ministerul Transporturilor, modificările vizând atât operatorii de transport alternativ, cât și șoferii care colaborează cu aceștia. Printre altele, șoferii vor trebui să afișeze două ecusoane cu datele de identificare, nu unul, așa cum stabilește legislația acum. În plus, aceste ecusoane vor putea fi amplasate și pe lateralul mașini, nu doar în față sau în spate, ca în prezent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză AESSM: Aspectele de SSM în cazul lucrătorilor de pe platformele digitale de muncă, mult prea neglijate de autorități

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Aprilie 2022 | 0 | 1033 | Timp de citire: 6 min.

Multă vreme s-a discutat și încă se mai discută în diverse state europene despre statutul juridic exact al lucrătorilor de pe platformele digitale de muncă; nu neapărat și în România însă, unde chestiunea pare să fie destul de clară, așa cum o arată și un raport recent al unei agenții europene. În realitate, discuția se concentrează prea mult pe încadrarea acestor lucrători ca dependenți sau nu și prea puțin pe necesitățile de sănătate și securitate în muncă (SSM). În fapt, protejarea sănătății și securității acestor lucrători pare unul dintre aspectele pe care autoritățile din statele europene le urmăresc cel mai puțin, cu toate că fenomenul muncii pe aceste platforme este în creștere.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Salariatul pe cont propriu: Ce ar trebui să conțină obligatoriu un CIM și ce nu e permis în cazul unor relații de muncă în cadrul platformelor digitale

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
21 Octombrie 2021 | 0 | 1575 | Timp de citire: 4 min.

Diferența dintre un salariat și o persoană care desfășoară o activitate independentă o face, legal vorbind, îndeplinirea criteriilor prevăzute de Codul fiscal, iar dacă ne raportăm la dispozițiile Codului muncii, raportul de subordonare. Dacă analizăm activitatea de livrare a produselor comandate printr-o platformă electronică la domiciliul clienților sau transportul de pasageri comandat tot prin intermediul platformelor electronice, constatăm că există o „breșă” în legislație și este foarte dificil de încadrat aceste activități într-o categorie sau alta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

INTERVIU Transport alternativ: Ce șanse ar avea un șofer Uber să obțină, în România, recalificarea raportului său cu platforma de transport într-unul de muncă

Simona Voiculescu în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Martie 2021 | 0 | 3085 | Timp de citire: 10 min.

Recent, instanța supremă britanică le-a dat câștig de cauză, în mod definitiv, unor șoferi Uber care au cerut recunoașterea calității de lucrător în raport cu platforma, în locul celei de independent. O decizie importantă pentru piața muncii de acolo, dar pe care merită să o analizăm și noi, prin raportare la propria noastră legislație de muncă și fiscală. La noi, Uber are deja o reglementare, la fel ca alte platforme similare, de transport alternativ. Șoferii sunt priviți, indubitabil, ca independenți în raport cu platforma, deși, esențialmente și nu departe de motivele pe care britanicii le-au analizat la recalificare, șoferii sunt mai legați de companie similar unui lucrător decât unui independent. Am stat de vorbă cu un specialist, pe acest subiect, al posibilei recalificări, la un moment dat, a activității șoferilor (dacă vreunul va solicita asta) într-una dependentă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ridesharing: În ce stadiu sunt autorizările, din moment ce mâine e termenul final de conformare

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
31 Ianuarie 2020 | 2 | 3489 | Timp de citire: 2 min.

Principalele aplicații de ridesharing care activează în țara noastră, respectiv Uber, Bolt, Free Now (fosta Clever), BlackCab și Yango, sunt deja autorizate, în condițiile în care termenul legal pentru asta este mâine. În același timp, șoferii care colaborează cu aceste platforme ar trebui să știe că termenul de autorizare îi vizează și pe ei, iar, de duminică, dacă fac transport alternativ fără să aibă o autorizație în acest sens, riscă amenzi consistente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Ridesharing: Uber și Bolt au primit avize valabile un an, iar Yango, pe doi ani

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2020 | 0 | 3720 | Timp de citire: 1 min.

Recent, Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) a publicat lista aplicațiilor de ridesharing avizate tehnic. Astfel, Yango se alătură celorlalte patru aplicații de transport care dețineau deja astfel de documente. Pentru că la finalul anului trecut, reglementările s-au modificat, ocazie cu care avizul de funcționare pentru aplicațiile de ridesharing și-a dubat valabilitatea, Yango a obținut autorizarea pe 2 ani, spre deosebire de Uber și Bolt, spre exemplu, care au primit aviz valabil un singur an, autorizarea lor făcându-se pe regulile dinainte de modificare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Ridesharing: Yango se alătură celor patru aplicații autorizate oficial până acum

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2019 | 2 | 11776 | Timp de citire: 2 min.

De câteva săptămâni, patru dintre aplicațiile de transport alternativ din România au fost autorizate pentru a activa pe piața din țara noastră. Recent, cea de-a cincea astfel de companie prezentă în România, și anume Yango, a primit avizul tehnic din partea Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI), ceea ce înseamnă că aceasta, alături de celelalte patru avizate anterior, poate activa legal în continuare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Aplicațiile de ridesharing și șoferii lor pot să intre în legalitate până la 1 februarie 2020

Alexandru Boiciuc în Ghid auto
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Noiembrie 2019 | 10 | 18631 | Timp de citire: 2 min.

Șoferii care lucrează pentru aplicațiile de ridesharing, dar și aplicațiile în sine, vor avea mai mult timp pentru a intra în legalitate. Concret, dacă termenul-limită inițial era 1 noiembrie 2019, acesta va fi mutat pe 1 februarie 2020, conform unui act care va intra în vigoare duminică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum pot fi contestate sancțiunile pentru lipsa autorizației de ridesharing

Alexandros Bakos în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2019 | 2 | 4770 | Timp de citire: 3 min.

Având în vedere că acum șoferii de ridesharing fără autorizație pot fi sancționați legal, este important pentru cei amendați, dar și pentru cei pe care îi sperie riscul unei amenzi să știe cum pot să conteste sancțiunile. Câteva sfaturi de la specialiști: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Azi e, oficial, ultima zi pentru autorizarea în ridesharing. De mâine se pot da amenzi șoferilor care nu s-au autorizat încă

Alexandru Boiciuc în Ghid auto
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Noiembrie 2019 | 0 | 3739 | Timp de citire: 2 min.

Astăzi este ultima zi în care aplicațiile de ridesharing și șoferii lor mai au timp să se autorizeze legal, pentru a putea să-și continue activitatea și de mâine în colo. Deși parlamentarii au adoptat o amânare a acestui termen de conformare, ea nu are cum să mai intre în vigoare până mâine, astfel că vor exista cel puțin câteva zile în care lucrurile vor fi în aer și se vor putea da amenzi. Citește articolul