Atunci când plătesc dobânzi persoanelor fizice, pentru obligațiunile pe care le-au emis pe piețe de capital străine, firmele din România sunt degrevate de reținerea, declararea și plata către Fisc a impozitului pe venit, conform unei legi noi. Astfel, începând din august 2025, obligațiile acestea sunt transferate la persoanele fizice. Citește articolul
Veniturile pe care persoanele fizice le obțin din vânzarea de fiare vechi trebuie impozitate la sursă de-acum, în condițiile în care acestea erau scutite anterior. Totuși, măsura este văzută de specialiști ca o bătaie de cap pentru firme, cu efecte neglijabile asupra încasărilor la bugetul statului. Citește articolul
De luna viitoare, cota de impozitare a premiilor obținute din jocurile de noroc se majorează, după cum este stabilit în primul pachet de măsuri fiscal-bugetare, oficializat recent. Noile cote se vor aplica veniturilor plătite începând cu luna august. Citește articolul
Impozitul pe veniturile din dividende se va majora de la 10% la 16%, începând cu dividendele distribuite din data de 1 ianuarie 2026, conform unei legi recent oficializate. În schimb, pentru dividendele interimare distribuite în 2025, impozitul rămâne la cota de 10%. Citește articolul
Situația angajatorilor din sectorul HoReCa care, deși colectează și fiscalizează bacșișul conform legii, omit sau refuză să distribuie aceste sume către salariați ridică semne de întrebare nu doar din punct de vedere fiscal, ci și, în mod esențial, din perspectiva raporturilor de muncă. Practic, profitând de rolul pe care îl oferă legea angajatorului în mecanismul de fiscalizare a bacșișului, acesta decide să nu-și satisfacă obligația legală de a remite banii angajaților. În materialul de față ne propunem să abordăm prima dintre cele două perspective importante ale problemei: cea de dreptul muncii. Citește articolul
Despre impactul noilor măsuri, asumate de guvern în fața Parlamentului, s-a scris mult și se va scrie mult în continuare. De pildă, creșterile de TVA sunt așteptate să provoace un nou puseu inflaționist, dar și potențiala creștere a consumului în luna iulie. Însă acest efect probabil nu va reflecta decât accelerarea consumului - achiziții care urmau să aibă loc mai spre toamnă (de exemplu, mașini sau electrocasnice) sunt grăbite pentru a evita scumpirile aduse de noile cote. Citește articolul
Ca o primă regulă fiscală generală, important de precizat este faptul că, potrivit prevederilor art. 83 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, veniturile obținute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal sunt clasificate în categoria veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, conform unui ghid publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Persoanele fizice care n-au depus declarația unică (formularul 212) la termenul din 26 mai 2025 riscă acum atât amendarea, cât și impunerea din oficiu pentru impozitul pe venit și contribuțiile sociale (CAS și CASS). Iată ce trebuie știut în legătură cu acest subiect. Citește articolul
Bonificația de 3% acordată contribuabililor plătitori de impozit pe profit și de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, instituită anul trecut de guvern prin OUG 107/2024, ar fi trebuit să fie simplu de aplicat, datorită faptului că actul normativ prevede criterii clare de acordare și o procedură simplă atât pentru beneficiari, cât și pentru autoritatea fiscală. Doar că normele de aplicare, emise cu o întârziere de o jumătate de an, au introdus o serie de condiții suplimentare care limitează accesarea facilității, în ciuda principiilor de drept care interzic modificarea unei ordonanțe de urgență printr-un ordin de ministru. Citește articolul
E puțin probabil ca România să mai poată amâna mult timp întoarcerea la impozitarea progresivă, prezentă la noi până în 2004. Impozitarea progresivă, prin comparație cu creșterea impozitului pentru toată lumea, ar însemna o creștere a veniturilor bugetare fără a-i împovăra pe cei cu venituri mici. Calculul impozitului progresiv pe un salariu brut de 15.000 lei ar implica o impozitare de 10% pentru primii 10.000 lei și 16% pentru restul, ceea ce ar lăsa lucrătorul cu mai mulți bani în mână comparativ cu aplicarea unei cote unice de 16%. De asemenea, o implementare corectă a acestui sistem ar simplifica procesul de impozitare și ar proteja persoanele cu venituri reduse, asigurând în același timp o distribuire echitabilă a sarcinii fiscale. Eforturile de comunicare și educare a populației cu privire la impozitarea progresivă sunt esențiale pentru a facilita această tranziție. Citește articolul