UPDATE: Evaluarea tuturor pensiilor: A fost oficializat OUG-ul cu suplimentarea posturilor la CNPP, după ce a fost adoptat de două ori de Guvern
Timp de citire: 4 min.
După cum anunța, spre sfârșitul lunii ianuarie, Raluca Turcan, ministrul muncii, se intenționează recalcularea tuturor pensiilor din țara noastră. În acest sens, în următorul an și jumătate vor fi evaluate cele aproape cinci milioane de pensii din România, acesta fiind pasul premergător recalculării lor. Pentru a se asigura că evaluarea pensiilor se va face într-un ritm alert, Executivul a stabilit, cu ceva vreme în urmă, suplimentarea, pe perioadă determinată, a personalului caselor județene de pensii cu 1.000 de posturi. Pentru că prima ordonanța adoptată în acest sens nu era completă, Guvernul a adoptat, la nici o săptămână de la adoptarea primei ordonanțe, o nouă variantă a OUG-ului, în care apar, pe lângă măsura suplimentării posturilor de la casele de pensii, atât actele necesare pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea lor, cât și procedura de selecție a personalului. Toate măsurile conținute de ultima variantă a ordonanței au intrat luni în vigoare, odată cu publicarea ei în Monitorul Oficial.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Ordonanța de față conține o serie de informații ce lipseau din varianta inițială. Mai exact, OUG stabilește acum, în mod clar, că ocuparea celor 1.000 de posturi se face prin concurs. Pentru a putea participa la acest concurs, cei interesați vor trebui să depună dosarul de concurs în termen de două zile lucrătoare de la data afişării anunţului pentru ocuparea postului vacant. Modul în care se va desfășura concursul pentru ocuparea lor și lista actelor necesare pentru înscriere se pot găsi în acest material.
Dosarul de concurs va trebui să conțină o serie de documente, printre care și o cerere de înscriere la concurs, copia actului de identitate, documente care atestă vechimea în muncă și un curriculum vitae.
Concursul pentru ocuparea posturilor va avea trei etape, respectiv selecţia dosarelor de înscriere, proba scrisă (care constă în rezolvarea unui test grilă) și un interviu.
Suplimentarea personalului Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) va fi valabilă până în data de 31 decembrie 2022.
De asemenea, ordonanța prevede că atât metodologia de repartizare la casele de pensii județene a celor 1.000 de persoane, cât și drepturile salariale ale acestora vor fi stabilite, prin ordin, de CNPP, în termen de o zi lucrătoare de la intrarea în vigoare a actului normativ, adică până la sfârșitul acestei zile. Pe de altă parte, salariile celor 1.000 de persoane selectate vor fi suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat.
”Ne-am asumat, inclusiv prin Planul Național de Redresare și Reziliență, să finalizăm procesul de digitalizare a celor 5 milioane de dosare de pensii până la sfârșitul lui 2022. Pentru a putea respecta acest termen, avem nevoie urgentă de suplimentarea personalului din casele de pensii din toată țara. Digitalizarea dosarelor de pensii este o etapă esențială a procesului de reformă, pentru că ea va permite ulterior recalcularea tuturor pensiilor din România conform noii legi pe care o avem în lucru. Vrem să respectăm calendarul asumat pentru reforma sistemului de pensii, pentru că au fost deja prea mulți ani în care pensionarii au avut de suferit” a declarat recent, în legătură cu acest subiect, Raluca Turcan, ministrul muncii.
Suplimentarea viitoare a personalului vine după ce, în martie, se vorbea deja de detașarea a peste 70 de angajați la casele de pensii. “Peste 70 de angajați din inspectoratele teritoriale de muncă vor fi detașați în casele teritoriale de pensii pentru o perioadă de până la șase luni, pentru a susține efortul de evaluare a dosarelor de pensii din toată țara”, scria, la momentul respectiv, Raluca Turcan pe pagina sa de Facebook.
Mai exact, potrivit ministrului muncii, între Inspecția Muncii și CNPP a fost încheiat un protocol ce stabilește colaborarea dintre instituții, timp de un an și jumătate, pentru a susține cu personal suplimentar procedura de evaluare a dosarelor din sistemul public de pensii.
La sfârșitul lunii ianuarie, în cadrul unei conferințe de presă, ministrul muncii anunța apariția unui ordin prin care era stabilită evaluarea pensiilor din România. Evaluarea pensiilor este etapa premergătoare declanșării unei campanii de recalculare a veniturilor celor ieșiți la pensie.
Concret, evaluarea vizează cele aproximativ cinci milioane de pensii din țara noastră și va dura, potrivit declarațiilor Ralucăi Turcan, un an și jumătate. Numai după încheierea acestei etape de evaluare a pensiilor se va putea iniția recalcularea lor.
Conform ministrului, evaluarea pensiilor în vederea recalculării ar fi trebuit să înceapă de acum doi ani, la puțină vreme de la apariția noii legi a pensiilor, adică Legea 127/2019.
“Această procedură trebuia demarată din octombrie 2019, când ar fi trebuit emis acest ordin, la 90 de zile, așa cum prevede legea”, a subliniat Raluca Turcan.
Chiar dacă nu se aplică acum, ci din 2023, noua lege a pensiilor prevede, la articolul 157, că “[p]rocedura de evaluare se stabilește prin ordin al ministrului muncii și justiției sociale, la propunerea CNPP, în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei legi”.
„Recalcularea pensiilor înseamnă că vor fi înlăturate situațiile când la pregătire egală, contribuție egală, muncă egală, pensiile sunt considerabil diferite”, a mai spus ministrul muncii.
Ultima mare recalculare a pensiilor din sistemul public a fost făcută în perioada 2005 - 2010 și a cuprins, așa cum a transmis Raluca Turcan, aproximativ un milion de dosare.
Tot legat de pensii, în martie a fost pus în dezbatere un proiect care stabilește că bugetarii vor putea alege între pensie și continuarea muncii până la 70 de ani, atunci când ajung la vârsta de pensionare. Adică, le va fi interzis să mai cumuleze salariul de la stat cu pensia. De atunci, proiectul a fost adoptat de Guvern și se află la Parlament pentru dezbatere și adoptare. Mai multe detalii despre proiect pot fi găsite în acest material.
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic și Conformitate , Resurse Umane (HR), Financiar și Contabilitate, Comunicare și Relații Publice (PR) , Strategie și Planificare
Articolul face referire la următoarele acte normative
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 90/2021, LEGE nr 127/2019
Citește mai mult despre pensii, pensii publice, recalculare pensii, legea pensiilor, Legea 127/2019 pensii publice, pensionari, cumul pensii, salariati
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (17)