ACCES GRATUIT
Proprietarul este cel care trebuie să plătească fondul de rulment și fondul de reparații, nu chiriașul
Plata sumelor ce alimentează cele două fonduri speciale obligatorii ale oricărei asociații de proprietari – fondul de rulment și fondul de reparații – este o obligație ce revine proprietarilor de apartamente, nu chiriașilor.
Articolul continuă mai jos
Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor nu folosește, în nici o formulare referitoare la cele două fonduri, termenul de ”chiriaș”, ci doar de ”proprietar”.
În ceea ce privește fondul de rulment, legea menționată mai sus precizează că asociația de proprietari este obligată să stabilească cuantumul și cota de participare a proprietarilor la constituirea acestuia.
Dacă legiuitorul ar fi avut în vedere participarea nu numai a proprietarilor la acest fond, ci și a celor care folosesc efectiv locuința (chiriașii), am fi regăsit aceasta precizare în textul actului normativ.
Legat de celălalt fond, de reparații, legea precizează că ”[p]roprietarii membri ai asociației de proprietari au obligația să aprobe un fond de reparații anual, necesar pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune”. Și în acest caz, formularea include doar proprietarii, nu și chiriașii.
De precizat că suma anuală necesară pentru constituirea sau completarea fondului de reparații se plătește în avans, în tranșe lunare egale.
Să ne imaginăm o situație în care reparațiile aduse unui bloc au costuri foarte ridicate și durează trei luni. Să presupunem că executantul a acceptat ca plata pentru acestea să se facă eșalonat, în 12 tranșe lunare, de la începerea lucrărilor.
Așadar, se vor face plăți încă nouă luni, de la momentul finalizării reparațiilor. Dacă în acest interval de nouă luni, oricare dintre proprietarii din blocul respectiv își inchiriază apartamentul, ar fi normal ca ei să transfere în sarcina chiriașului cheltuieli care s-au facut înainte de momentul închirierii? Evident că nu.
Reamintim că
fondul de rulment are ca scop asigurarea sumelor necesare pentru plăți curente, iar
fondul de reparații se folosește pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune. Mai multe despre detalii găsiți
aici.
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic & Conformitate,
Achiziții & Contract Management (Commercial - partea de "procurement"),
Fiscal-Financiar-Contabil,
Administrativ & Facilities / Real-Estate,
Managementul Riscului & Control Intern
Articolul face referire la următoarele acte normative
LEGE nr 196 / 2018
Citește mai mult despre
asociatie de proprietari,
cheltuieli asociatie proprietari,
administrator bloc,
administrator asociatie proprietari,
cheltuieli intretinere bloc,
restante plata intretinere,
fond de reparații,
administrator condominiu
Principalele surse de informare folosite
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (7)