CNCD: Favorizarea adoptatorilor cu atestate mai noi de șase luni, discriminare indirectă. Se recomandă modificarea legislației
Timp de citire: 2 min.
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției stabilesc acum, după ce au fost modificate în 2021, că, în primele șase luni de la eliberarea atestatului, adoptatorii care îndeplinesc criteriile de includere în lista acestora se ierarhizează în funcție de vechimea atestatelor. Una dintre Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului (DGASPC) a considerat, în baza acestei prevederi, că adoptatorii ori familiile adoptatoare care au atestate mai noi de șase luni au prioritate, indiferent de vechimea celorlalte atestate. Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) nu e de acord cu această interpretare, despre care spune că reprezintă o discriminare indirectă, și recomandă modificarea legislației.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
După cum reiese din Hotărârea CNCD 705/2022, DGASPC Sector 6, București, „în urma interpretării acestui articol, consideră că adoptatorii/ familiile adoptatoare care au atestate mai noi de 6 luni vor avea prioritate generală indiferent de vechimea celorlalte atestate”.
Prin această interpretare “se creează o vădită discriminare și o încălcare a drepturilor familiilor care adoptă și au atestate obținute în ultimele 6 luni”, după cum apare în motivația cuprinsă în hotărârea CNCD.
Anterior modificărilor aduse, în 2021, normelor Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției, prioritate la adopție avea familia adoptatoare cu cel mai vechi atestat.
Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MFTES) susține că schimbările apărute în 2021 vizează flexibilizarea procesului de potrivire a copilului cu cea mai potrivită familie adoptatoare, iar “termenul de șase luni de includere în cadrul listei după adresa la care locuiesc în fapt s-a acordat pentru toți adoptatorii, inclusiv pentru cei care dețineau atestate valabile la data intrării în vigoare a normelor, tocmai ca toate persoanele/ familiile adoptatoare să beneficieze de aceleași criterii de includere în cadrul listelor”.
Luând în calcul prevederile Constituției României și pe cele ale OG 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, respectiv egalitatea în drepturi și elementele în baza cărora se poate stabili existența unei discriminări, CNCD a decis că interpretarea amintită reprezintă o discriminare indirectă.
Astfel, CNCD a decis sancționarea MFTES cu avertisment contravențional. Totodată, CNCD recomandă modificarea prevederii discriminatorii.
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic și Conformitate , Resurse Umane (HR), Management Risc și Control Intern , Sustenabilitate și CSR (ESG) , Comunicare și Relații Publice (PR)
Articolul face referire la următoarele acte normative
LEGE nr 273/2004, HOTĂRÂRE nr 579/2016, HOTĂRÂRE nr 705/2022, ORDONANȚĂ nr 137/2000
Citește mai mult despre adoptie, adoptie copil, atestat adoptie, copii si parinti, parinti, cncd, discriminare
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (0)