Vara trecută, OUG 95/2024 modifica cele două legi ale educației pe subiectul sistemelor de supraveghere în școli, dar într-o formă mult „îndulcită” față de ceea ce se propusese inițial în dezbatere, cei de la Ministerul Educației manifestând o apetență serioasă pentru prelucrări extensive de date personale ale elevilor și cadrelor didactice, chestiune criticată inclusiv de ANSPDCP (redacția avocatnet.ro a realizat la vremea respectivă o analiză amănunțită a măsurilor propuse). Dacă în proiectul ințial se prevedea instalarea de camere de supraveghere la inițiativa unităților de învățământ, fără consimțământul celor vizați, în OUG 95/2024 nu mai regăsim această idee.
Concret, ordonanța a stabilit că doar în situații excepționale se poate instala sistemul de supraveghere, fiind necesar consimțământul celor vizați: „Unitatea de învăţământ preuniversitar poate decide, cu acordul majorităţii simple a părinţilor sau reprezentanţilor legali ai elevilor minori şi a elevilor majori şi salariaţilor unităţii de învăţământ, cu privire la instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în vederea asigurării pazei şi protecţiei persoanelor, bunurilor şi valorilor, precum şi în scopul prevenirii actelor de violenţă fizică şi/sau psihică care pot apărea în spaţiul şcolar”.
Mai precis, sistemele de supravegere pot fi instalate atunci când există un risc crescut de violenţă în spaţiul şcolar, fiind înregistrat un număr semnificativ de sesizări privind săvârşirea unor acte de violenţă fizică şi/sau psihică. De ce? În scopul asigurării pazei şi protecţiei persoanelor, bunurilor şi valorilor, precum şi în scopul prevenirii actelor de violenţă fizică şi/sau psihică.
Desigur, „numărul semnificativ” de sesizări este o chestiune ce poate fi lăsată la aprecierea fiecăruia - cu siguranță, trei sau patru incidente într-un an nu reprezintă un număr semnificativ.
În aplicarea măsurilor din OUG 95/2025, ministerul educației a emis recent și norme de aplicare: Ordinul ministrului educației nr. 3781/2025 pentru aprobarea Procedurii privind monitorizarea audio-video în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar a apărut săptămâna trecută în Monitorul Oficial și stabilește condițiile de legitimitate, responsabilitățile necesare, aspecte privind zonele supravegheate, scopul măsurii, tipul camerelor și modul de acces la înregistrări, perioada de păstrare a datelor și obligațiile unităților de învățământ în acest context, printre altele.
„În cazurile în care s-a luat decizia prevăzută la alin. (1), unităţile de învăţământ au obligaţia de a posta pe site-ul propriu şi la avizierul unităţii de învăţământ o notă de informare cu privire la prelucrarea efectuată, respectiv de a afişa un semn vizibil care atenţionează că se efectuează o supraveghere audio-video, de regulă o pictogramă standardizată, pentru a oferi într-un mod uşor vizibil, inteligibil şi clar lizibil o imagine de ansamblu semnificativă asupra prelucrării avute în vedere”, prevede, printre altele, ordinul recent publicat.
Măsura e temporară, iar păstrarea datelor, limitată la 30 de zile
În oricare dintre cazurile de mai sus, adică fie instalarea cu acordul celor vizați, fie instalarea în regim special, de urgență, practic, nu vorbim de funcționarea pe termen nelimitat a sistemelor - ci pentru maximum un an calendaristic, cu posibilitatea de prelungire doar în cazul în care circumstanțele care au stat la baza luării deciziei se prelungesc.
În ordinul de ministru recent publicat se prevede, de asemenea, la fel ca în ordonanță, că perioada de stocare a înregistrărilor este de maximum 30 de zile, cu excepția cazurilor temeinic justificate (de pildă, o cercetare penală): „Unitatea de învăţământ preuniversitar are obligaţia de a asigura stocarea şi păstrarea, în condiţii de siguranţă şi confidenţialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 30 de zile, cu excepţia cazurilor temeinic justificate când această perioadă se prelungeşte până la finalizarea cercetărilor privind sesizările formulate, după care aceste informaţii se şterg automat.”
OUG 95/2024 și ordinul de ministru prevăd că supravegherea se poate face în sălile de clasă, în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de festivităţi, pe holurile căminelor sau internatelor, precum şi în sălile de sport (au fost expres scoase din enumerare sălile de mese și bibliotecile, unde ministerul voia anul trecut instalarea de sisteme de supraveghere). Nu se pot monta camere, desigur, în vestiare și grupurile sanitare, aici excepțiile fiind expres menționate. Este important de reținut, așa cum e reluat și în ordinul de ministru recent publicat, că instalarea camerelor NU se poate face în alte spații decât cele enumerate chiar la nivelul legislației primare.
Responsabilii
În conținutul OUG 95 sunt reluate câteva idei deduse oricum din regulamentul european privind protecția datelor personale (GDPR) - respectiv că unitatea școlară care montează sistemele de supraveghere își asumă responsabilitatea prelucrării respectivelor date personale, dar și o serie de obligații ce decurg în acest sens.
În ordinul recent publicat este reluat faptul că unitățile de învățământ trebuie să aibă un responsabil de prelucrare a datelor personale, pe lângă persoana cu atribuții de monitorizare a funcționării sistemului de supraveghere audio-video. Aceasta din urmă poate fi un cadru didactic, așa cum arată și ordinul, dar nu e obligatoriu să fie un cadru didactic („de regulă un cadru didactic”). Aceste persoane acționează însă obligatoriu sub autoritatea operatorului, adică unitatea de învăţământ.
Scop și obligații
Câteva chestiuni ce merită menționate în contextul instalării unor sisteme de supraveghere, conform ordonanței și ordinului de ministru recent:
- scopul folosirii înregistrărilor: unitățile de învățământ au obligația „de a folosi înregistrările audio-video numai în scopul cercetării cazurilor de violenţă, fizică sau psihică, respectiv a cazurilor ce vizează protecţia bunurilor şi valorilor, care se produc în spaţiul şcolar”; asta înseamnă că un cadru didactic nu poate fi cercetat sau evaluat în baza acestor înregistrări decât dacă a fost parte dintr-un caz de violență sau dacă ar fi contribuit în vreun fel la alte fapte ce aduc atingere protecției bunurilor/valorilor în școală; avem inclusiv o prevedere expresă privind evaluarea cadrelor și a elevilor (obligația „de a nu folosi înregistrările audio-video în vederea evaluării profesionale a cadrelor didactice sau în soluţionarea contestaţiilor privind evaluarea elevilor la orele de curs”) - așadar, nu putem vorbi nici de situații în care un părinte contestă evaluarea copilului său, se uită pe înregistrări și apoi evaluarea se modifică, „în sus” sau „în jos”;
- accesul la înregistrări: nu se pot folosi decât sisteme cu circuit închis, care nu permit configurarea sau accesul din afara unităţii de învăţământ; trebuie asigurate permanent securitatea și confidențialitatea înregistrărilor și să se împiedice diseminarea în spațiul public de date personale și distribuirea înregistrărilor în orice fel (mai simplu, să nu ajungă înregistrări de orice fel în spațiul public - rețele sociale, platforme de orice fel, nici distribuite prin servicii de mesagerie etc.); accesul se face doar pe bază de cerere scrisă, motivată, aprobată de directorul unităţii de învăţământ; ce înseamnă acces - vizualizare și atât, părintele, de pildă, neputând cere o copie după înregistrare pentru a merge cu ea la poliție sau pentru orice alt scop; accesul organelor de cercetare penală se va face la cererea acestora, desigur.
Există norme specifice și pentru supravegherea în cazul examenelor naționale:
„În învăţământul preuniversitar, susţinerea evaluării naţionale, a admiterii la liceu, a examenelor naţionale de către elevi, respectiv a concursurilor/examenelor susţinute de către cadrele didactice presupune:
a) supravegherea audio-video a probelor şi a activităţilor specifice din cadrul evaluării/examenelor naţionale susţinute de absolvenţii claselor a VIII-a, respectiv a XII-a/a XIII-a;
b) supravegherea audio-video a probelor şi a activităţilor specifice din cadrul examenului naţional de definitivare în învăţământ/licenţiere, respectiv a probelor şi a activităţilor specifice concursului naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, precum şi ale concursului pentru ocuparea funcţiilor de conducere, îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar”.
Merită menționat, în final, că sistemele montate pentru examenele naționale nu pot fi puse în funcțiune decât conform procedurii - adică adoptarea acestei măsuri cu aprobarea persoanelor vizate sau în regimul special menționat mai sus, când situația gravă din unitatea respectivă face necesară punerea în funcțiune a sistemelor de supraveghere și în timpul anului școlar, la cursuri ș.a.m.d.
Comentarii articol (0)