Președintele României a trimis înapoi Parlamentului proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr. 107/2024, solicitând eliminarea art. II, care introducea scutirea temporară (până la 31 iulie 2025) de impozit pe veniturile persoanelor fizice din tranzacții cu monede virtuale.
Motivele invocate: măsura contravine obiectivelor de consolidare fiscală și PNRR, poate stimula tranzacții speculative, nu are evaluare de impact și intră în contradicție cu legea adoptată prin angajarea răspunderii, în septembrie 2025, care majorează impozitul pentru aceste venituri la 16%. Celelalte modificări ale legii (ex. bonificația crescută la 5% pentru impozitul pe profit/micro) nu sunt vizate de cererea de reexaminare.
Proiectul de lege își terminase parcursul în Parlament în decembrie 2024, dar a fost trimis la CCR cu mai multe observații, de către fostul președinte al statlui. CCR s-a pronunțat recent pe sesizarea din decembrie anul trecut și a respins-o, însă trebuie spus că sesizarea transmisă CCR n-are legătură cu măsura scutirii temporare de impozit pentru aceste venituri.
„Prin derogare (...), sunt scutiți de la plata impozitului pe venit contribuabilii persoane fizice, pentru veniturile realizate din diferența dintre veniturile din investiții în monede virtuale achiziționate în scopul revânzării și veniturile realizate și încasate în monede virtuale, până la 31 iulie 2025 inclusiv”, scrie în propunerea legislativă care se întoarce acum la Parlament.
Măsura a fost gândită pentru a permite persoanelor fizice să-și transfere câștigurile în conturile bancare pe care le au în România: „Această măsură tranzitorie contribuie la creșterea transparenței în ceea ce privește tranzacțiile cu criptomonede efectuate de contribuabilii din România și ar permite o mapare reală a acestei piețe din economia românească. Prin această măsură temporară, investitorii vor avea posibilitatea de a-și transfera sumele câștigate cu titlu de investiții în instituțiile de credit din România, generând un flux de numerar suplimentar în economie. Totodată, prin acest cadru legal, instituțiile de credit vor avea încrederea de a permite transferul acestor sume în conturile curente, eliminând teama sau riscurile de fraudă care planează în prezent.”
Conform Codului fiscal, veniturile din transferul de monedă virtuală sunt încadrate drept venituri din alte surse. Impozitul pe venit datorat, în cotă de 10%, se calculează, pe baza declarației unice, prin aplicarea cotei asupra câștigului din transferul de monedă virtuală (determinat ca diferență pozitivă între prețul de vânzare și prețul de achiziție, inclusiv costurile directe aferente tranzacției).
Totuși, câștigul sub nivelul de 200 lei/tranzacție nu se impozitează, cu condiția ca totalul câștigurilor într-un an fiscal să nu depășească nivelul de 600 lei.
În funcție de nivelul veniturilor din tranzacțiile cu criptomonede, persoanele fizice pot fi obligate și la plata contribuției la sănătate (cotă: 10%). Proiectul amintit nu se referă și la această obligație, ci numai la impozit.
Atenție! Prevederile proiectului adoptat în decembrie anul trecut NU se vor mai aplica așa cum au fost adoptate de Parlament în decembrie 2024. Parlamentul va trebui să țină cont de solicitarea președintelui.
Comentarii articol (8)