Recent, Ministerul Justiției a pus în dezbatere un proiect de ordin prin care se aprobă procedura privind înregistrarea online și aprobarea tarifului pentru accesul oricărei persoane fizice sau juridice la informațiile din Registrul beneficiarilor reali ai asociatiilor si fundatilor.
Proiectul completează modificările aduse Legii nr. 86/2025, care a introdus regula potrivit căreia informațiile privind beneficiarii reali ai firmelor, ONG-urilor și altor entități nu mai sunt publice pentru oricine, ci pot fi consultate doar de cei care dovedesc un interes legitim.
Astfel, potrivit Procedurii atașate proiectului, persoana fizică sau juridică ce dorește informații din Registrul beneficiarilor reali (solicitantul) va trebui:
- să completeze o cerere online, folosind formularul disponibil pe site-ul Ministerului Justiției;
- să plătească tariful legal (anexa 2 a proiectului):
- cerere acces informații privind beneficiarii reali ai unei asociații, fundații sau federații / privind calitatea de beneficiar real a unei persoane fizice (situația la zi): 100 lei;
- cerere eliberare raport istoric privind beneficiarii reali ai unei asociații, fundații sau federații / privind calitatea de beneficiar real a unei persoane fizice: 200 de lei;
- să atașeze documentele care justifică interesul legitim, inclusiv legătura cu asociația, fundația, federația sau, după caz, cu persoana fizică ce are calitatea de beneficiar real.
Solicitantul va avea drept de acces la următoarele informații privind beneficiarul real:
- nume și prenume;
- luna și anul nașterii;
- cetățenia și țara de reședință;
- natura și amploarea interesului generator de beneficiu deținut.
În cererea de acces, solicitantul va completa online următoarele date și informații:
- persoane fizice: numele, prenumele, locul și data nașterii, domiciliul/reședința, codul numeric personal și, dacă este cazul, echivalentul acestuia, seria, numărul, emitentul, data eliberării, perioada de valabilitate ale actului de identitate/pașaportului și cetățenia;
- persoanele juridice: denumirea, sediul, naționalitatea, numărul de ordine în registrul comerțului și/sau codul unic de înregistrare, precum și identificatorul unic la nivel european, potrivit legii naționale aplicabile. De asemenea, cererea va cuprinde numărul de telefon, fax și adresa de e-mail;
Atenție! Cererea va trebui semnată electronic. În lipsa completării corecte sau a semnăturii electronice, Ministerul Justiției nu va furniza informațiile și va transmite solicitantului un răspuns motivat.
Comentarii articol (0)