ACCES GRATUIT
Legea asociațiilor de bloc: Dacă nu mai sunt bani în fondul de rulment, pentru cheltuielile curente se vor putea folosi și banii din fondul de reparații
Banii obținuți de asociațiile de bloc din închirierea unor spații sau din publicitate vor putea fi folosiți nu doar pentru reparații, ci și în cazurile în care fondul de rulment se golește și nu mai sunt bani pentru plata facturilor, astfel încât să nu apară riscul debranșării imobilului de la utilități, potrivit unui proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor.
Articolul continuă mai jos
Legea asociațiilor de bloc (Legea 196/2018) s-ar putea modifica în urma perioadă, potrivit
propunerii legislative aflate în dezbaterea Senatului, astfel încât utilizarea banilor acumulați în fondurile constituite la nivelul imobilelor să fie mai flexibilă.
Mai precis, propunerea va introduce în Legea 196/2018 mai multe prevederi, care vor permite ca, în cazul în care rezervele bănești ale asociației de proprietari existente în fondul de rulment sunt insuficiente, în baza unei hotărâri a adunării generale,
veniturile realizate în contul fondului de reparații sau al altor fonduri speciale să poată fi folosite pentru acoperirea cheltuielilor curente ale condominiului, respectiv cele cu facturile.
Va fi nevoie de câte o hotărâre a adunării generale
la fiecare propunere de utilizare a banilor din fondul de reparații sau din alte fonduri pentru acoperirea cheltuielilor curente, după cum stabilește viitoarea lege.
Acum, Legea asociațiilor din blocuri stabilește că, în scopul asigurării sumelor necesare pentru plăți curente, asociația de proprietari este obligată să stabilească cuantumul și cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment.
Pe de altă parte, toate veniturile obținute din exploatarea proprietății comune, inclusiv veniturile din dobânzi bancare, aparțin asociației de proprietari și alimentează doar fondul de reparații al asociației de proprietari.
Așadar, acum, banii obținuți din închirierea spațiilor comune și din dobânzi se duc exclusiv în fondul de reparații, iar din acest fond nu se pot face plățile curente.
“Rațiunea introducerii unei obligativități de constituire a acestor fonduri rezidă în dorința legiuitorului de a proteja proprietarii din condominii care își achită la timp contribuțiile care le revin la acoperirea cheltuielilor curente ale asociației de proprietari, inclusiv cele aferente fondurilor constituite de asociația de proprietari, în raport cu membrii care înregistrează restanțe la plata acestor contribuții, evitând astfel eventuale măsuri sancționatorii, precum debranșarea întregului condominiu de la serviciile de utilități publice sau introducerea de acțiuni în justiție împotriva asociației ori instituirea unor măsuri asigurătorii.Prin această prevedere, care introduce o normă aplicabilă în cazuri in extremis, permitem o gestiune mai eficientă a cash-flow-ului asociației de proprietari, în lipsa căreia asociația se poate regăsi în situația de a dispune de fonduri în cont, dar pe care nu le poate utiliza, lucru care va duce la blocaje sau întârzieri privind plățile către furnizorii de utilități publice, creându-se situații neplăcute și pentru acești operatori, care vor fi nevoiți să recurgă la măsuri cronofage și bugetofage pentru recuperarea datoriilor”, potrivit inițiatorilor propunerii.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat în Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (0)