Inițial, utilizarea cardului național de sănătate ar fi trebuit să permită și gestionarea facilităților de călătorie pentru persoanele îndreptățite, însă această funcție referitoare la transport nu a fost implementată în timp util.
Neadoptarea unei măsuri precum cele conținute de ordonanța de urgență propusă de MTI ar duce la imposibilitatea asigurării acestor facilități începând cu 1 ianuarie 2026 pentru persoanele care beneficiază în prezent de acest drept pe baza tichetelor sau taloanelor de călătorie. Guvernul a considerat că această situație vizează interesul public și reprezintă o circumstanță extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată.
Prin adoptarea măsurii, termenele referitoare la eliberarea, gestionarea și monitorizarea documentelor de călătorie acordate pensionarilor, veteranilor de război și văduvelor de război vor fi prorogate, astfel încât facilitățile la transport vor fi asigurate în continuare prin utilizarea tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor speciale de călătorie pe tot parcursul anului 2026.
Justificarea acestei prorogări, potrivit notei de fundamentare care însoțește proiectul de OUG, constă în neimplementarea în timp util a sistemului electronic de legitimare a călătoriilor.
Conform OG 8/2011, beneficiarilor ar fi trebuit să li se elibereze legitimații de tip card, utilizând cardul emis de Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Acest card ar fi urmat să stocheze numărul de călătorii la care are dreptul beneficiarul, numărul de călătorii efectuate și contravaloarea acestora.
Principala problemă tehnică identificată este că, până în prezent, în cardul național de asigurări de sănătate nu a fost inclusă partiția pentru transport. În plus, s-a constatat că nu toți beneficiarii acestor facilități dețin un card de sănătate.
Această situație se explică prin faptul că unele persoane refuză cardul din motive religioase sau de conștiință (fiindu-le eliberată o adeverință de asigurat), iar valabilitatea cardului național încetează la data la care titularului i se eliberează o carte electronică de identitate.
Potrivit sursei citate, MTI a demarat colaborarea cu instituțiile implicate - inclusiv Casa Națională de Pensii Publice, Ministerul Afacerilor Interne și operatorii feroviari - pentru identificarea unei modalități de verificare electronică a călătoriilor. În funcție de rezultatul acestor eforturi, se estimează că, în cursul anului 2026, va fi propusă modificarea corespunzătoare a legislației.
Până atunci, proiectul aflat în dezbatere este menit să asigure continuitatea facilităților de transport pentru pensionari, veterani și văduve de război.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de ordonanță de urgență trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
avocatnet.ro
Comentarii articol (2)