Departament: Achiziții (Procurement)
Hotelurile pot închiria din nou locuri de parcare de la primării
Acest departament se ocupă cu încheierea contractelor și închirierea de servicii sau bunuri, cum ar fi locurile de parcare de la primărie, necesare pentru activitatea hotelului.
Modificările aduse recent legislației referitoare la turism au adus o serie de noutăți în materie, pornind de la prevederi privind protecția consumatorilor până la revenirea posibilității ca hotelurile să închirieze locuri de parcare de la primării. Citește articolul
Viitorul muncii în următorii cinci ani: Tendințele care definesc piața globală, joburi care vor dispărea și altele pentru care cererea crește accelerat
Articolul vorbește despre cum problemele economice și politice la nivel global pot afecta lanțurile de aprovizionare și pot cere companiilor să-și mute anumite activități, ceea ce influențează modul în care se fac achizițiile și se gestionează contractele.
Pe măsură ce ne îndreptăm spre 2030, piața muncii globală trece prin transformări profunde. Raportul Future of Jobs 2025, publicat de World Economic Forum, scoate la iveală tendințe-cheie care modelează viitorul locurilor de muncă, competențele necesare și strategiile adoptate de companii pentru a rămâne competitive. Transformările rapide ale pieței muncii sunt inevitabile, dar ele aduc cu sine oportunități imense pentru cei care sunt pregătiți să se adapteze. Investițiile în educație, tehnologie și sănătatea angajaților vor diferenția organizațiile reziliente de cele care doar reacționează la schimbare.
Citește articolule-Factura: De ce ar fi mai bine să eviți folosirea notei de creditare (cod 381) și a facturii de corecție (cod 384)
Departamentul de achiziții primește facturile de la furnizori. Este important să înțeleagă cum sunt emise aceste facturi și note de credit cu codurile e-Factura pentru a se asigura că le înregistrează corect în sistemele interne ale companiei și că nu există discrepanțe.
Referitor la codificarea utilizată în sistemul e-Factura, specialiștii sfătuiesc ca firmele să evite folosirea notei de creditare (cod 381) și a facturii de corecție (cod 384) și să apeleze cât mai mult posibil la factura standard (cod 380). Adică să facă stornări și corecturi numai prin factura standard, pentru că, în acest fel, lucrurile sunt mai simple la nivel de contabilitate. Explicațiile vin în contextul apariției recente a unui ghid privind codificările din partea Fiscului. Citește articolul
Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 6 - 12 ianuarie 2025
Dacă firma este interesată să cumpere (să achiziționeze) creanțe de la stat prin licitație publică, acest departament trebuie să cunoască noile reguli de participare și procedurile de licitație pentru a gestiona eficient aceste operațiuni.
13 Ianuarie 2025 | 1228 | Timp de citire: 2 min.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 6 - 12 ianuarie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Mai nou, turiștii au posibilitatea de a-și recupera banii pentru serviciile pe care nu le primesc
Acest departament este interesat deoarece trebuie să se asigure că toate contractele cu clienții sunt în conformitate cu noile reglementări și că prevăd clar condițiile în care serviciile pot fi modificate, anulate sau rambursate, pentru a proteja atât compania, cât și clienții.
Legislația din domeniul turismului a fost recent modificată, iar schimbările introduse vizează protecția turiștilor, operatorii din sector trebuind să ofere, în premieră, posibilitatea consumatorilor de a-și recupera banii dacă nu au primit serviciile contractate. Citește articolul
UPDATE Oficial: Cesiunea creanțelor bugetare datorate de cei în insolvență se face prin licitație
Procesul de cumpărare a datoriilor de la stat printr-o licitație publică este o formă de achiziție. Acest departament este responsabil cu navigarea proceselor de cumpărare și are nevoie să cunoască detaliile procedurii de licitație pentru a putea participa sau a înțelege cum funcționează.
10 Ianuarie 2025 | 4371 | Timp de citire: 2 min.
Cesiunea creanțelor bugetare se face, mai nou, prin licitație publică, stabilește un ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în mod similar celei care se efectuează pentru valorificarea bunurilor sechestrate potrivit Codului de procedură fiscală. Noile reguli impactează și unele dintre ofertele în curs. Citește articolul
UPDATE Deducerea TVA: Lămuriri de la MF pentru o problemă legată de situațiile în care firmele cer cu întârziere codul de TVA
Este important pentru a verifica dacă TVA-ul de pe facturile primite de la furnizori poate fi dedus, mai ales când aceștia și-au reglementat cu întârziere situația TVA, influențând costul final al achizițiilor.
Reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au primit recent lămuriri de la Ministerul Finanțelor (MF) după ce au identificat în practică o problemă legată de deducerea TVA în situațiile în care firmele se înregistrează tardiv, dar din proprie inițiativă, în scopuri de TVA. Concret, era neclar dacă deducerea se aplică pentru facturile din perioada cuprinsă între momentul în care trebuiau, teoretic, să înceapă emiterea de facturi cu TVA și momentul în care intervine înregistrarea efectivă (dar tardivă) în scopuri de TVA. Reprezentanții MF au dat dreptate fiscaliștilor, dar au apreciat că deducerea e posibilă doar în teorie, deoarece în practică pot apărea dificultăți. Citește articolul
UPDATE Primele de la stat pentru producătorii agricoli, ce trebuia acordate din 2021, nu vor fi acordate nici anul acesta. Guvernul a decis iarăși amânarea cu un an a stimulentelor
Furnizează informații despre primele acordate producătorilor agricoli care vând către unități de procesare sau direct, ceea ce poate influența deciziile de achiziție și negocierile cu furnizorii de materii prime agricole.
9 Ianuarie 2025 | 3 | 25996 | Timp de citire: 3 min.
Primele de comercializare de până la 20.000 euro pentru producătorii agricoli, ce ar fi trebuit să se acorde din ianuarie 2021, nu se vor acorda nici anul acesta, după ce o amânare a datei de aplicare a fost stabilită din nou prin OUG, așa cum s-a întâmplat de fiecare dată în ultimii ani. Schema de ajutor vizează sume cuprinse între 10.000 şi 20.000 euro, iar primele pot fi acordate, teoretic, atât persoanelor fizice, cât şi firmelor şi întreprinderilor individuale ori familiale. Măsura este una din multele beneficii promise doar pe hârtie antreprenorilor din România și pentru care nu se găsesc niciodată bani. Citește articolul
Și în 2025, angajările la stat sunt înghețate, iar instituțiile publice nu mai pot cumpăra mașini și mobilier
Prevede interdicții clare privind achiziționarea de mașini, mobilier și aparatură birotică, afectând direct procedurile și planurile de achiziții ale instituțiilor.
8 Ianuarie 2025 | 2 | 27119 | Timp de citire: 2 min.
O serie de măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, menite să reducă deficitul bugetar, au apărut pe final de 2024, printr-o ordonanță. Unele dintre prevederile ordonanței stabilesc înghețarea angajărilor la stat și interdicția de cumpărare, de către instituțiile de stat, a unor mașini noi. Citește articolul
Directiva NIS2, transpusă în România: Obligațiile de securitate cibernetică au fost extinse. Ce tipuri de businessuri sunt vizate
Acest departament trebuie să se asigure că furnizorii și partenerii de pe lanțul de aprovizionare respectă și ei regulile de securitate cibernetică, conform noii legi, pentru a proteja compania.
8 Ianuarie 2025 | 5412 | Timp de citire: 4 min.
Printr-o ordonanță adoptată de curând, România a transpus Directiva NIS2 privind securitatea cibernetică, impunând norme stricte și uniforme pentru sectoare esențiale și importante de activitate, mecanisme de raportare și gestionare a incidentelor care cresc transparența și capacitatea de reacție, dar și sancțiuni semnificative pentru neconformare. Citește articolul










