Departament: Achiziții (Procurement)
Retrospectivă 2024
Ce chestiuni fiscale importante pentru domeniul transporturilor au apărut în 2024
Esențial pentru acest departament să știe noile reguli de transport și vamă, deoarece ele influențează alegerea furnizorilor de transport, negocierile de contracte și costurile de achiziție, dar și gestionarea riscurilor legate de livrarea mărfurilor.
Majoritatea noutăților din 2024 ce prezintă interes pentru activitatea de transport din România au legătură cu sistemul e-Transport și cu domeniul produselor accizabile. Totuși, de reținut că au apărut regulile unui sistem nou -- cel numit e-Sigiliu -- și că avem și alte noutăți relevante în domeniul transporturilor. Noutățile sunt de interes atât pentru operatorii economici care au nevoie să-și transporte bunurile, cât și pentru transportatorii de bunuri și persoane. Citește articolul
O decizie a CJUE a extins răspunderea pentru produsele defecte și asupra furnizorilor produselor respective
Este important pentru acest departament să știe cum se împart responsabilitățile legale între furnizori și producători în cazul unor produse defecte, pentru a negocia contracte mai bune și a minimiza riscurile la cumpărarea de bunuri.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis, recent, că un furnizor poate fi considerat producător, dacă numele său coincide cu marca comercială de pe produs, chiar dacă nu l-a fabricat. Citește articolul
Pentru mașinile luate în leasing, taxa pe lux e plătită de firmele de leasing. Pentru 2024, termenul de raportare și plată e peste câteva zile
Când compania achiziționează sau ia în leasing mașini de lux, acest departament trebuie să fie la curent cu toate costurile implicate. Această taxă suplimentară adaugă un cost important la valoarea totală a achiziției sau leasingului, influențând bugetul și negocierile contractuale.
Impozitul special pentru clădirile și automobilele de valoare mare, supranumit și taxa pe lux, se aplică din 2024. Deoarece la 31 decembrie 2024 este termenul de declarare și plată pentru taxa pe mașinile de lux, clarificăm punctual situația vehiculelor luate de firme în leasing. Citește articolul
Noul Guvern al României a fost învestit: Principalele obiective din Programul de Guvernare 2024-2028
Sunt interesați de extinderea achizițiilor centralizate și de noul statut al funcționarilor publici, mai ales dacă firma participă la licitații publice sau are relații comerciale cu statul.
Noul Guvern al României a fost învestit oficial. În Programul de Guvernare 2024-2028, Executivul propune menținerea cotei unice de impozitare, reduceri fiscale pentru salariile mici și familiile cu copii, precum și reforme în domeniul impozitelor și taxelor. De asemenea, se urmărește creșterea veniturilor publice și modernizarea administrației, însă măsurile de austeritate nu sunt menționate. Citește articolul
UPDATE Măsură oficială: Mituirea funcționarilor publici străini va fi pedepsită cu închisoare de până la șapte ani
Cei care gestionează contractele și relațiile cu furnizorii străini trebuie să fie conștienți de riscurile de mită și să se asigure că toate acordurile sunt legale și transparente.
24 Decembrie 2024 | 2 | 2034 | Timp de citire: 2 min.
Luni a fost publicată în Monitorul Oficial o lege prin care sunt stabilite o serie de măsuri ce vizează combaterea coruperii funcționarilor publici străini în cadrul operațiunilor economice internaționale. Mai exact, potrivit recentului act normativ, persoanele fizice vor risca pentru mituirea funcționarilor publici străini pedepse cu închisoarea de până la șapte ani. Citește articolul
Chiar dacă din 2025 România intră în Schengen și cu granițele terestre, controale tot se vor mai face la granițele cu Ungaria și Bulgaria
Această informație poate afecta aprovizionarea cu materii prime sau produse din alte țări, influențând termenele de livrare și relațiile cu furnizorii.
Chiar dacă România va adera oficial la Schengen în 2025, cu includerea granițelor sale terestre, controalele vor continua să fie efectuate la frontierele cu Ungaria și Bulgaria. Începând cu 1 ianuarie 2025, Consiliul Justiției și Afaceri Interne a adoptat o decizie de eliminare a controalelor permanente pe aceste frontiere, însă măsuri temporare vor fi impuse pentru o perioadă de cel puțin șase luni, în urma unei înțelegeri între Austria, România, Bulgaria și Ungaria. Citește articolul
e-Factura B2B: Chiar dacă obții la CJUE deducerea TVA în baza unei facturi clasice, nu te „scapă” nimeni de amenda de 15% din valoarea facturii
Acest departament se ocupă cu cumpărarea de produse și servicii și trebuie să știe că facturile primite de la furnizori trebuie să fie în format electronic pentru a evita probleme cu TVA-ul.
Contribuabilii care primesc și înregistrează o factură B2B în orice alt format decât cel original transmis prin sistemul e-Factura riscă, în prezent, atât o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii, cât și respingerea deducerii TVA-ului aferent. Însă chiar dacă ulterior s-ar câștiga la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) deducerea TVA-ului în baza facturii clasice, amenda pe care o pot aplica autoritățile nu se poate recupera, atrag atenția fiscaliștii. Citește articolul
UPDATE Un ajutor de stat, prelungit: Transportatorii rutieri pot cere 20 bani pentru fiecare litru de motorină cumpărat până în martie 2025
Acest departament gestionează cumpărarea combustibilului și este interesat să înțeleagă cum acest ajutor de stat reduce costul real al motorinei, ajutând la gestionarea eficientă a cheltuielilor și la negocieri mai bune cu furnizorii.
Transportatorii rutieri de mărfuri și persoane mai pot accesa o schemă de ajutor de stat pentru a compensa creșterea prețului la motorină până la 30 martie 2025, în urma unei prelungiri oficializate recent de Executiv. Măsura este gândită pentru a ajuta mii de transportatori din țara noastră, ajutorul fiind de 20 de bani pe litrul de combustibil achiziționat. Citește articolul
Evidența muncii: angajatorii casnici trebuie să instituie un sistem care să permită măsurarea duratei timpului de lucru zilnic al fiecărui lucrător casnic, spune CJUE
Poate fi de interes pentru a se asigura că firmele de la care compania cumpără servicii care implică personal respectă regulile despre timpul de muncă al angajaților lor, pentru a evita riscuri sau probleme în contracte.
19 Decembrie 2024 | 764 | Timp de citire: 5 min.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat azi o decizie ce oferă clarificări specifice în materia obligației de înregistrare a timpului de lucru – recunoscută ca un instrument cheie pentru garantarea drepturilor în materie de repaus și limită a timpului de lucru. Concret, CJUE stabilește că obligația de a ține evidența timpului de lucru se aplică tuturor lucrătorilor, inclusiv celor angajați în gospodării private, iar că stabilirea unor eventuale excepții de la regulă nu poate avea caracter discriminatoriu, așa cum se întâmplă în zona activităților casnice, unde munca e prestată predominant de femei. Citește articolul
Servicii intragrup
CJUE: Necesitatea sau oportunitatea unei achiziții e irelevantă la deducerea TVA. Speța e utilă pentru contribuabilii cărora le-a fost refuzat dreptul de deducere de către Fisc
Acest departament este responsabil cu cumpărarea de servicii și bunuri pentru companie. Articolul subliniază importanța documentației corecte pentru serviciile achiziționate, mai ales cele de la alte companii din același grup, pentru a asigura că TVA-ul aferent poate fi dedus legal.
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât serviciile sunt achiziționate în scopul operațiunilor taxabile ale persoanei impozabile, nu poate fi refuzat dreptul de deducere a TVA pe motiv că serviciile au fost furnizate simultan altor societăți din grup sau că achiziția acestora nu este oportună. Citește articolul










