Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Achiziții (Procurement)

ACCES GRATUIT

Poliția Română atenționează asupra unei noi metode de înșelăciune: Solicitarea de acordare a unui vot în cadrul unui concurs online

Pentru a fi la curent cu metodele de înșelăciune prin impersonare, care pot duce la plăți frauduloase către parteneri sau la modificări neautorizate ale detaliilor bancare.

avocatnet.ro în 18 Ianuarie 2025 | 2372 | Timp de citire: 3 min.

O metodă de înșelăciune se folosește zilele acestea, ea răspândindu-se rapid prin intermediul aplicațiilor de mesagerie, după cum atenționează Poliția Română. Concret, se solicită, printr-un mesaj, exprimarea unui vot online în cadrul unui concurs, iar când vrea să-i dea curs, victima este redirecționată către website-ul aplicației de mesagerie, astfel încât autorii înșelătoriei să poată prelua controlul contului pe care victima îl are în aplicația de mesagerie, ulterior aceștia solicitând persoanelor din agendă, în numele victimei, diverse sume sub formă de împrumut. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Sistemul bonus-malus nu prea există în realitate, potrivit unui expert în asigurări

Departamentul de Achiziții și Managementul Contractelor trebuie să înțeleagă modul în care se calculează și se modifică prețurile RCA, deoarece aceste informații sunt esențiale pentru negocierea contractelor de asigurare și de leasing auto pentru flota companiei.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2025 | 1085 | Timp de citire: 3 min.

Calcularea tarifelor de referință a fost revizuită în vara anului trecut, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) introducând noi criterii de evaluare a sumelor pe care proprietății de autovehicule trebuie să le plătească. Prin urmare, în prezent se iau în considerare două elemente principale: puterea motorului (care înlocuiește fostul criteriu al capacității cilindrice) și zona geografică unde este înregistrat autovehiculul. În urma acestei modificări, proprietarii de mașini din zona București/ Ilfov se confruntă cu tarife semnificativ mai ridicate comparativ cu celelalte regiuni ale țării, diferențele ajungând în unele situații să depășească 1.000 de lei. Despre acest subiect discutăm astăzi cu un specialist în domeniu, Paraschiv Constantin, președintele FINPROTECT. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Regulament DORA: Firmele din domeniul financiar capătă noi obligații de securitate cibernetică

Regulamentul DORA impune reguli stricte pentru contractele încheiate cu furnizorii externi de servicii IT. Acest departament trebuie să se asigure că toate contractele sunt conforme cu noile cerințe, pentru a reduce riscurile legate de dependența de terți în privința serviciilor digitale.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2025 | 2624 | Timp de citire: 4 min.

Băncile, asigurătorii și firmele de investiții, printre alte entități ce activează în domeniul financiar, capătă noi obligații de securitate cibernetică, începând din 17 ianuarie 2025, conform unui regulament european aplicabil direct în toate statele UE, ce este supranumit „DORA”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce trebuie să știi despre acordarea tichetelor de creșă în 2025

Pentru a oferi tichete de creșă, compania trebuie să încheie contracte cu firmele emitente de tichete. Acest departament se ocupă de selectarea furnizorilor și de gestionarea contractelor comerciale pentru astfel de servicii.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2025 | 8332 | Timp de citire: 5 min.

Tichetele de creșă sunt bilete de valoare acordate lunar angajaților, având scopul de a acoperi parțial sau integral taxele de creșă sau servicii de educație timpurie antepreșcolară. Acestea sunt disponibile doar în format electronic, pot fi utilizate exclusiv pentru achitarea taxelor la creșa copilului, iar, din octombrie 2024, plafonul de acordare al acestora este de 660 lei lunar. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce a adus nou 2024 pentru proprietarii de imobile cu risc seismic ridicat

Acest departament gestionează contractele companiei. Este important să știe despre încetarea automată a contractelor de închiriere sau interdicțiile privind spațiile cu risc seismic ridicat, pentru a gestiona corect contractele existente și viitoare.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2025 | 1119 | Timp de citire: 1 min.

Proprietarii clădirilor cu risc seismic ridicat se numără printre categoriile de contribuabili cele mai afectate de modificări legislative a căror aplicare a debutat anul trecut și, evident, continuă și în 2025. În cele ce urmează, prezentăm o trecere în revistă a acestor schimbări. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Ce despăgubiri pot primi clienții în acest an dacă nu se respectă regulile portării numerelor de telefon

Acest departament trebuie să se asigure că toate contractele cu clienții respectă regulile de portare a numerelor și că prevederile despre despăgubiri sunt corect incluse și gestionate.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
16 Ianuarie 2025 | 1 | 7611 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile au stabilit o serie de obligații privind portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet, una dintre ele stabilind că portarea se face în cel mult o zi lucrătoare, în caz contrar, clienții având dreptul de a primi despăgubiri din partea operatorilor. Apoi, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a stabilit regulile de acordare a despăgubirilor în cazul abonaților afectați de nerespectarea obligațiilor legate de portarea numerelor de telefon, dar și sumele pe care le pot primi aceștia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Suportarea de către angajator a contravalorii hranei acordate la locul de muncă în 2025

Acest departament se ocupă de găsirea și contractarea furnizorilor de servicii (cum ar fi firmele de catering) și de gestionarea acordurilor cu aceștia.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
15 Ianuarie 2025 | 18255 | Timp de citire: 2 min.

Pe lângă tichetele de masă, angajatorii pot alege și opțiunea de a furniza hrană direct la locul de muncă. Deși această variantă presupune avantaje fiscale pentru angajatori, ea este limitată la angajații care desfășoară activități în cadrul sediului firmei, excluzându-i pe cei care lucrează de la distanță, în regim de telemuncă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Care sunt amenzile pe care le pot primi acum șoferii, în funcție de abatere, după majorarea punctului-amendă

Acest departament se asigură că vehiculele achiziționate sau închiriate, precum și serviciile de mentenanță, respectă toate normele legale (ITP, anvelope, poluare) pentru a evita amenzile și costurile neprevăzute.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
15 Ianuarie 2025 | 10714 | Timp de citire: 5 min.

Punctul-amendă, în funcție de care se calculează amenzile rutiere, s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim la 4.050 de lei. Mai exact, deoarece reprezintă valoric 5% din salariul minim brut pe țară, punctul-amendă are acum valoarea de 202,5 lei. Astfel, de exemplu, în cazul în care intră în intersecție pe culoarea galbenă a semaforului, șoferii riscă amenzi de peste 600 de lei, iar în cazul în care trec pe roșu, amenzi de puțin peste 1.000 de lei (în acest caz se și suspendă dreptul de a conduce). Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Noi măsuri pentru sprijinirea victimelor violenței domestice: Numărul de urgență va fi afișat în școli, spitale și mijloacele de transport public

Dacă o companie oferă servicii de transport public, acest departament trebuie să fie atent la noile cerințe care pot fi incluse în contractele cu autoritățile, cum ar fi obligația de a afișa informații despre linia de urgență pentru victimele violenței domestice.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
15 Ianuarie 2025 | 1 | 1337 | Timp de citire: 2 min.

Recent, au fost publicate noi măsuri suplimentare pentru sprijinirea victimelor și creșterea responsabilității autorităților în gestionarea acestui fenomen. Printre acestea se numără obligativitatea afișării numărului de urgență pentru victimele violenței domestice (helpline-ul 0800.500.333) în unitățile de învățământ, spitale și mijloacele de transport în comun. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ți s-a oferit un job prin agent de muncă temporară? Zece lucruri pe care să le ai în vedere

Acest departament negociază și semnează contracte cu agențiile de muncă temporară. Articolul îi ajută să înțeleagă în detaliu ce obligații are compania care utilizează lucrători temporari și ce clauze sunt esențiale în contractele de prestări servicii.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
15 Ianuarie 2025 | 1848 | Timp de citire: 7 min.

Munca prin agent de muncă temporară reprezintă o soluție flexibilă atât pentru angajatori, cât și pentru lucrători, oferind oportunități de angajare pe termen scurt și mediu. Această formă de angajare este reglementată de dispozițiile art. 88-102 din Codul muncii și HG 1256/2011, care stabilesc cadrul legal și condițiile în care se desfășoară munca temporară. Citește articolul